En blöt lerig grovjord med vattensamling och grässtrån, i behov av dränering före gräsmattan anläggs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser vår grovjord ut idag. Det har inte regnat på tre dygn men ändå är det en stor lerpöl (hjälper inte att barnen lekte där...) Resten av tomten torkar upp snabbt men just här stannar vattnet.

Vi ska lägga på matjord och så en ny gräsmatta. Finns det något man bör göra innan man lägger matjorden (10 cm) för att avhjälpa vattensamlingar? Ska försöka jobba med lutningen för att få bort en del men känns som att vattnet fastnar här.

Bör man lägga grus eller sand eller något i botten och sen matjord?


Mvh nybliven husägare
 
Du är nog på rätt spår. Om det ska på tio centimeter är det förstås möjligt att det fungerar att bara lägga på jorden, eftersom vattnet kommer att flyta iväg lite åt sidorna (främst neråt, förstås) över den ytan. Att lägga sand i botten gör nog inte särskilt mycket eftersom vattnet bara rinner igenom och sedan "fastnar" ovanpå leran ändå. Jag hade nog grävt en fåra och lagt ner ett dräneringsrör, om du ändå ska göra en ny gräsmatta, för att leda bort vattnet en bit från leran. Ser ut att kunna luta neråt till höger i bilden? Hittar du ett ställe som är bra på att svälja vatten så kan du ju dumpa det där (vi har en gräsmatta där det ibland står vatten på våren, men tio meter bort finns det ett område där man kan dumpa hur mycket vatten som helst – tusentals liter på några timmar i alla fall – och det bara försvinner).

Själv hade jag nog inte gjort så himla mycket utan väntat tills jag visste hur det blev. Försöker undvika att dränera gräsmattor för väl med tanke på att det är konstant bevattningsförbud här i trakterna. Men det är svårt att övertyga barnen om att inte springa på gräsmattan nu i perioden mellan tö och torka.
 
Tack för svar. Ja, kanske jag bara ska köra och sen åtgärda vid behov om nåt år eller så. Måste ju fylla ut nästa sommars semester med något också ;)


(Fick även tipset att det kan vara för hårt packat just där och att luckra upp jorden ca 30 cm ner kan hjälpa)
 
harry73
En jordplätt utan gräs/växter blir ofta en lerpöl. Det behövs inte så mycket lera i jorden för att få en lerig känsla.
När gräset har etablerat sig, kommer rötterna att förbättra jorden, så att vattnet inte stannar på ytan. Under växtsäsongen kommer rötterna även ta upp all vatten som hamnar på gräsmattan.

Jag tycker inte att det ser så allvarligt ut hos dig och gräset kommer säkert att trivas där.
 
Skulle inte bry mig om det där, speciellt inte om du ska lägga på matjord.

Utan se till att du inte har sänkor på färdig nivå och inget fall mot huset, sen är det bara att så gräs.

Fördelen med lite lera i botten är att det håller fukt bra, nackdel om det går en hel sommar utan regn eller du ska ha en golfgreen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.