tommib tommib skrev:
Med en magnet placerad över kontakten. Hur lätt detta är beror på hur väl MKn är monterad och på vilka sätt man kan komma åt den.
Ok, jag förstår. Det låter ändå som att det är ganska komplicerat att göra utan att utlösa larmet om kontakten sitter infälld i karmen.

tommib tommib skrev:
Vad menar du med motorlås?
Ett elektriskt motorlås (inte elslutbleck). Jag har frågat om detta på forumet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/loesning-foer-las-av-ytterdoerrar-knx-spc.401692/
https://www.byggahus.se/forum/threa...ns-spc-larmskola.213504/page-260#post-4017653

Jag har också varit och pratat med en låssmed om detta. Låset måste gå att öppna (mekansikt) med nyckel från utsidan och med ett vred från insidan (exempelvis vid strömavbrott, utrymning). Som ett "vanligt" lås alltså. Jag vet dock inte om det finns motorlås som även har (mekanisk) bortalåsningsfunktion.
 
C
M mlindsten skrev:
Jag har också varit och pratat med en låssmed om detta. Låset måste gå att öppna (mekansikt) med nyckel från utsidan och med ett vred från insidan (exempelvis vid strömavbrott, utrymning). Som ett "vanligt" lås alltså. Jag vet dock inte om det finns motorlås som även har (mekanisk) bortalåsningsfunktion.
@tommib tänker nog på ett motorlås som endast används vid bortalåsning, som ett extralås alltså.
 
RilleRock
M mlindsten skrev:
Ok, jag förstår. Det låter ändå som att det är ganska komplicerat att göra utan att utlösa larmet om kontakten sitter infälld i karmen.



Ett elektriskt motorlås (inte elslutbleck). Jag har frågat om detta på forumet:
[länk]
[länk]

Jag har också varit och pratat med en låssmed om detta. Låset måste gå att öppna (mekansikt) med nyckel från utsidan och med ett vred från insidan (exempelvis vid strömavbrott, utrymning). Som ett "vanligt" lås alltså. Jag vet dock inte om det finns motorlås som även har (mekanisk) bortalåsningsfunktion.
Det är inte speciellt svårt och därav det finns högsäkerhetskontakter som man monterar på högriskobjekt.

Ett motorlås låser så fort den känner av sin magnet i dörrkarmen med viss fördröjning även om du mekaniskt låser upp den.
Det är inte konstruerat för att vara ett daglås utan är ett nattlås som generellt står uppställt dagtid med styrning från inbrottslarmet när larmet är avslaget som sedan låser när man tillkopplar larmet.

Lägga ner så mycket pengar på ett motorlås med styrlåda inkl bestyckning av dörr
i en villa med flertalet fönster där man ganska lätt kan ta sig igenom?
Entredörren på framsidan är sista dörren de kommer försöka ta sig igenom.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Det är inte speciellt svårt och därav det finns högsäkerhetskontakter som man monterar på högriskobjekt.
Ok? Man för alltså in en magnet mellan kontaktens delar på något sätt, men det fordrar väl att man borrar/sågar i fönstret eller karmen för att komma in med magneten? Sen måste magneten fästas så att den sitter kvar där medan man bryter upp fönstret.

Notera att mitt resonemang bygger på att rutorna är "okrossbara", så fönstret måste brytas upp.

RilleRock RilleRock skrev:
Ett motorlås låser så fort den känner av sin magnet i dörrkarmen med viss fördröjning även om du mekaniskt låser upp den.
Det är inte konstruerat för att vara ett daglås utan är ett nattlås som generellt står uppställt dagtid med styrning från inbrottslarmet när larmet är avslaget som sedan låser när man tillkopplar larmet.
Jag kanske har missförstått hur det fungerar (jag har inte riktigt koll på terminologin, som t.ex. nattlås/daglås), men jag tror att det är precis vad jag vill. På dagtid när vi är hemma ska dörren vara olåst och gå att öppna med enbart trycket. Nattetid eller när vi är borta ska dörren vara låst och endast gå att öppna om den låses upp elektroniskt (eller i nödfall manuellt med nyckel/vred). Jag har förstått att det är ett motorlås jag ska för att uppnå detta. Stämmer inte det?

RilleRock RilleRock skrev:
Lägga ner så mycket pengar på ett motorlås med styrlåda inkl bestyckning av dörr
i en villa med flertalet fönster där man ganska lätt kan ta sig igenom?
Entredörren på framsidan är sista dörren de kommer försöka ta sig igenom.
Syftet med att ha ett motorlås är inte huvudsakligen för inbrottsskydd utan för att kunna låsa/låsa upp dörren elektroniskt (via KNX).
 
C
M mlindsten skrev:
Ok? Man för alltså in en magnet mellan kontaktens delar på något sätt, men det fordrar väl att man borrar/sågar i fönstret eller karmen för att komma in med magneten? Sen måste magneten fästas så att den sitter kvar där medan man bryter upp fönstret.
Nä, en vanlig magnetkontakt är inte känslig för magnetens position. Bara magnetfältet har rätt orientering och polaritet. Den går alltså att lura med en magnet placerad på (utsidan av) karmen.

Högsäkerhetsvarianten reagerar istället på magnetens fysiska position och larmar istället om den utsätts för ett tillräckligt kraftigt magnetfält från "fel" håll.
 
Redigerat:
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, en vanlig magnetkontakt är inte känslig för magnetens position. Bara magnetfältet har rätt orientering och polaritet. Den går alltså att lura med en magnet placerad på (utsidan av) karmen.

Högsäkerhetsvarianten reagerar istället på magnetens fysiska position och larmar istället om den utsätts för ett tillräckligt kraftigt magnetfält från "fel" håll.
Ok, då förstår jag. Det räcker alltså att du vet ungefär var kontakten sitter och att du har rätt typ av magnet med dig? Jag gissar dock att det inte är så vanligt förekommande vid villainbrott att tjuven har lurat kontakten på detta vis.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Oavsett larmlösning: Om larmet går så vill man ju att något ska hända... Värsta larmet inne och en röd fiberkabel på utsidan av huset som enda larmväg ut är kanske inte helt idealiskt tex.
Inte heller så idealiskt att snåla in på larmcentral och tänka att man ser allt på mobilen... Ok, vi är alla olika, men har mobilen alltid täckning, är laddad, är med i fickan och hörs även i bullriga miljöer eller miljöer där mobil inte får användas, ska vara avstängd osv...
Får mig alltså att anse att första punkten att bocka av blir dubbla larmvägar ut; dold kabel + trådlös och en mottagande larmcentral med mänskliga larmoperatörer och lämplig åtgärdsinstruktion så rätt person(er) faktiskt blir varse att något är på gång.
Tror inte heller att man ska underskatta tyngden i att själv kunna ringa 112 och säga att man via kamera just nu tydligt ser rökutveckling eller hur okända personer rotar runt i sitt hus.

Larm är ju mer än inbrottslarm, men tyvärr är det ju så att allt som kan skadas eller hittas och medföras inom fem minuter riskerar vara förstört eller borta vid inbrott. Att ha flera lager skydd är alltid en god idé.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Om magnetkontakter hos mig: Grunden är magnetkontakter på varje fönsterbåge och varenda dörr, även innerdörrar. De monterades när huset byggdes, allt dolt. Vitsen med magnetkontakter är att de trasslar väldigt lite.

Tjuven kan såga ut den träbit där magneten sitter eller lura med en annan magnet. Det blir dock väl jobbigt för tjuven när även innerdörrar är larmade med magnetlås.

Därutöver ett antal infraröddetektorer, PIR.

Vid larmnivå " borta" är allt aktiverat. Vid larmnivå "tillfälligt ute" är bara ett par dörrar och ett antal PIR med. En kompromiss för att man inte ska behöva springa runt och stänga dörrar i huset (det finns dock möjlighet för förbikoppling av öppna innerdörrar även i larmnivå borta, bara en annan kod).

tillfälligt ute-nivån är till för att kan skydda en sektion där stöldbegärliga föremål som gamla tavlor och antikviteter finns mot en tjuv som slinker in från den närbelägna badstranden. Samtidigt ska det fungera även om en del familjemedlemmar är kvar i huset. De vet om vad som är skyddad sektion. Utlöses larm vid nivå tillfälligt ute vet de hur man avaktiverar snabbt när varningssignal ljuder innan siren som väcker grannar går igång.

Låsning av dörrar sker med några motorlås vid tillfälligt ute. (Vid borta tillkommer andra mekaniska lås). Vid återkomst efter tillfälligt ute öppnas motorlåsen med kod vilket är praktiskt eftersom man inte behöver ha med sig nyckel. Därvid stängs även larmet " tillfällig ute" av.

Nivån "borta" har fungerat bra i 20 år med enstaka falsklarm pga spindlar i PIR eller innerdörr som inte gått igen ordentligt. Alla larm visas via SMS ner på enstaka dörrar och fönster och jag kan själv programmera om i centralen via VPN och diverse extra säkerheter. Centralenheten är Honeywell Galaxy 128 positioner.

Nivån "tillfälligt borta" kräver eftertanke och kompromisser när den ska utformas vilket är uppgiften de närmaste dagarna. Innan det tjuter till ordentligt hörs varningssignal så att man ska hinna avaktivera. Det finns också ett par LED som visat att den nivån är aktiverad. Barn som ska äta frukost behöver inte gå in i salen på väg från sovrummet till köket. Vill de kan de själva avaktivera med en knapp. Går de sedan ut ställs kontakten för motorlåsen i läge stängt och i förstugan aktiveras den här larmnivån med en tryckknapp. För att passera ut när motorlåsen ställts i läge stängt kan man trycka på en knapp inne (ej nära dörren) som öppnar i tolv sekunder. Om motorlåsen ej är aktiverade kan inte heller nivån tillfälligt ute vara det.

Det kan tyckas omständigt med motorlås mm men i själva verket är det väldigt praktiskt för huset är för det mesta stängt. Ska jag bara gå ut på en kort promenad trycker jag på tillfällig öppning. Vid återkomsten kommer jag in med dörrkoden. Vill jag släppa in någon som inte har koden öppnar jag tillfälligt med SMS (eller app). Vill jag larma för tillfälligt ute aktiverar jag med en knapptryckning. Enda gången jag behöver slå kod vid passage ut är vid borta-läge. Då visar dessutom en blå lysdiod om allt som ska vara stängt är stängt. Är det inte fallet så läser jag av vad som är öppet och går dit och stänger eller kopplar bara förbi. Förtydligande: Larmcentralen och koden för dörröppning är skilda åt.

PS det finns små kassaskåp med kodlås. Jag har redan råkat ut ett par gånger för att elektroniken i sådana slutat fungera. (Därför bör sådana skåp också kunna öppnas med nyckel). Nu satt ett sådant skåp där elektroniken lagt av så till att jag kunde koppla om och använda en utgång från larmcentralen för öppning av det (alltför enkla) elektromekaniska låset via ett relä. Man öppnar nu skåpet via larmcentralens manövertablå. Centralen skickar en puls, reläet drar och låset står i öppningsbart läge tills man vrider på vred.
 
Redigerat:
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Grunden är magnetkontakter på varje fönsterbåge och varenda dörr, även innerdörrar. De monterades när huset byggdes, allt dolt. Vitsen med magnetkontakter är att de trasslar väldigt lite.
Monterade du dessa själv? Vilken modell använde du?

G gråsten skrev:
Låsning av dörrar sker med några motorlås vid tillfälligt ute. (Vid borta tillkommer andra mekaniska lås). Vid återkomst efter tillfälligt ute öppnas motorlåsen med kod vilket är praktiskt eftersom man inte behöver ha med sig nyckel. Därvid stängs även larmet " tillfällig ute" av.
Vad menar du med "andra mekaniska lås"? Låser du med en vanlig nyckel då?

G gråsten skrev:
Det kan tyckas omständigt med motorlås mm men i själva verket är det väldigt praktiskt för huset är för det mesta stängt. Ska jag bara gå ut på en kort promenad trycker jag på tillfällig öppning. Vid återkomsten kommer jag in med dörrkoden.
Jag är fortfarande lite osäker på vad som är görbart med ett motorlås, men visst kan en dörr med motorlås även vara olåst så att man kan gå ut och in med bara trycket (dvs utan att låsa upp)?

G gråsten skrev:
Förtydligande: Larmcentralen och koden för dörröppning är skilda åt.
Menar du placeringen av centralen och knappsatsen, eller menar du själva koden?
 
Magnetkontakterna är Aritech. Mycket av grejorna är köpta utomlands. Den svenska låsmarknaden är väldigt lite diversifierad varför eventuella svagheter är kända.

magnetkontakterna monterades när huset bygges inkl rör i vägg fram till fönsterkarm. Jag hade egna snickare som monterade allt. Inget synligt.

mekaniska lås med cylinder och niotillhållare kompletterar motorlåsen vid borta.

För larmet finns en väderskyddaf tablå utanför larmad dörr. Man kan larma av och på invändigt också. Installerat av larminstallatör. Motorlåsen styrs av separat knappsats som jag installerat själv plus en invändig knapp och tidkrets som öppnar i drygt tio sekunder när jag vill gå ut utan att ställa motorlåsen i öppet läge. De går att öppna med trycke även i låst läge (brandsäkerhet).

Fiberanslutet larm är lika vanskligt som larm över koppartråd. Faller fibern bort här går larmet över på radiokommunikation automatiskt.

Fibern är nedgrävd och går in i huset under mark.

Fibern är dessutom övervakad med egen konstruktion. En led lyser i mediakonvertern om fiberlinan är intakt till nätägarens nod en knapp mil bort. Bryts förbindelsen slocknar denna led. Lysdioden påverkar en fotoresistor i en larmkrets. Skulle fibern kapas genom avgrävning på vägen från noden går avbrottslarm. Faller internet bort genom fel hos internetleverantören går fiberroutern från AVM över på 4G eller 5G.

Dessutom är förbindelsen mellan hus och ett närbeläget FOS (fördelningsskåp) övervakad genom fiber i en extra dukt dit. Fiberparet bildar en slinga via skåpet. En lasersignal in övervakas, faller den signalen bort så går sabotagelarm fiber.

Vid larm ringer en röstuppringare upp via VoIP och meddelar att larm gått - detta utöver övrig signalering.

Man bör beakta att det inte är givet att SMS larm via 2G kommer att vara tillgängligt för privatkunder länge till när 2G och 3G nät läggs ned inom ett par år. Hur det blir verkar inte riktigt klart ännu. Nya larm över mobilnät bör gå över 4G och 5G och sitta så till att de svårligen kan störas ut. Svagheten är att larm över mobilnät förutsätter tvåvägskommunikation. Det är mottagningen som lätt störs ut men egentligen skulle man bara behöva såndningen. Kanske skulle larmet gå via en granne femhundra meter bort... eller så får man plocka fram kopparledningarna som Skanova inte lär gräva upp och använda dem för lokal förbindelse till hågad granne...

Tidigare var elavbrott ett vanligt problem. För att skilja på avbrott internt i fastigheten och externt, dvs framför mätaren och säkringarna på nätsidan så gjorde jag om en phasenpenna så att den röda lysdioden som indikerar elektriskt fält triggar en transistor om den slocknar. Ett mikrorelä släpper och öppnar en larmkrets. Man ökar känsligheten om man förlänger "känselsprötet/ antennen" med en väl isolerad enkelkedare som förs i närheten av inkommande 400- volts ledning (absolut ingen kontakt, det behövs inte för fältet är starkt). Detta har fungerat utmärkt i tjugo år. 19 av tjugo avbrott har varit på leverantörssidan.

så kan det bli när man har elektronik som hobby och sitter i sommarstugan över vintern.
 
Redigerat:
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
G gråsten skrev:
De går att öppna med trycke även i låst läge (brandsäkerhet).
Jag menade åt båda hållen, alltså både in- och utpassage med bara trycket. Som en vanlig olåst dörr, helt enkelt. Jag har förstått att det går att göra, men ibland blir jag ändå osäker när jag läser om hur andra använder sina motorlås. :)
 
I de motorlås jag använder dras låskolven in då ström tillförs. Sedan förblir kolven indragen så länge spänningen ligger kvar, dock utan att låset drar ström. Funktionen drivs från kontinuerligt laddat bilbatteri.
I detta öppna läge öppnar man med trycke från båda sidor, naturligtvis under förutsättning att trycken satts i från båda sidor.

I mitt fall så sitter motorlåsen ovanför den låskista som har trycke. Den låskistan kan låsas med ett cylinderlås. Är motorlåset aktiverat och låskolven indragen behöver man bara använda handtaget/trycket för att passera. Ska man ut när motorlåset låser så måste man använda ett extra trycke eller liknande för att mekaniskt dra tillbaka motorlåsets kolv.
Olika motorlås kan nog fungera olika. I mitt fall finns det tre utgångar åt olika håll från ett och samma utrymme som är köket. Ur utrymningssynpunkt behöver bara en av dörrarna kunna öppnas innifrån med trycke eller vred. I övrigt så öppnar jag tillfälligt med en tryckknapp som verkar på alla motorlåsen under ett tiotal sekunder.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
G gråsten skrev:
I de motorlås jag använder dras låskolven in då ström tillförs. Sedan förblir kolven indragen så länge spänningen ligger kvar, dock utan att låset drar ström. Funktionen drivs från kontinuerligt laddat bilbatteri.
Tack för förtydligandet!

Min lösning kommer sannolikt inte att att bli lika avancerad som din, men det är inspirerande att läsa! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.