Var uppe på taket idag och borstade mossa och lav samt bytte spruckna pannor. Fick en riktigt obehaglig överraskning då jag hittade en panna som i princip var halv och därmed gjort taket otätt. Den halva pannan låg i yttre pannraden, alltså sista pannan innan vindskivan och gavelbeslag. Fick en klump i magen när jag såg hur det ruttnat under och jag började undersöka skadan. Det har runnit neråt såklart med röta och fukt som följd. Rötan har inte krupit uppåt och endast lite i sidled. Läkten under pannan var genomrutten och masoniten (oljehärdad board) porös vid skadan och mycket fuktskadad runt omkring. Jag slet bort masoniten och upptäckte en asfapapp (tror jag det är) under masoniten och den verkade tät, så vattnet har runnit längs med masonite/papp och neråt (undertaket som är i takspån bör alltså inte vara skadat). Jag knackade på pappen för att höra hur virket under (typ råspont) mår och det lät bra, i en lekmans öron. För övrigt låg mycket organiskt material under pannorna, löv, björkfrön, musskit, etc. med det var torrt förutom där det läckt in. Precis vid skadan, där materialet var som fuktigast hittade jag även spår av någon insekt (kanske syns i bilderna?)

Såhär är taket byggt, uppifrån och ner;
1.Betongpannor
2.Bärläkt 25×80
3.Ströläkt 10x50
4.Oljehärdad board (impregnerad masonite)
5.Råspont lagt som ströläkt mellan board och papp
6.Asfapapp (enbart vid takfot)
7.Takspån
8.Ströläkt
9.Takstolar

Info om hus; Byggt vid sekelskiftet, torpar/krypgrund, självdrag (S-ventilation), vindsgolvet är isolerat med kutterspån och vinden är ouppvärmd. Ventilerad nock, isolerade kattvindar

Jag hann kolla en ytterpanna ca. 2 m direkt nedanför skadan, och det såg ok ut (i mina ögon). Jag kollade även under ytterpannor vid en annan del av taket för att jämföra. Inga stora skador där men osäker på hur akut läget är. Testade att sticka virket med kniv, i vindskiva, råspont, läkt går kniven in ca 1mm. Det är inte stumt som friskt trä men inte heller uppenbart dåligt. Lyfte även en panna mitt i taket och det ser mycket bra ut där.

Jag har egentligen tusen frågor men jag börjar med några stycken. Jag kommer uppdatera tråden när jag kan formulera resten av mina funderingar.
  • Hur akut är läget? Min plan är att lappa och laga så länge, dvs byta ut masonite och läkt där det är skadat. Totalrenovering av tak är tyvärr uteslutet i dagsläget.
  • Hur rensar man enklast under pannor på organiskt material? Byggdammsugare?
  • Vad är mest effekt för att hålla borta organiskt material som löv? nockband? Går det att montera när man har ventilerad nock? Fågelband? Hur gör man längs ytterraden?
Bilder; de första är självförklarande. Näst sista bilden.är 2 m under skadan. Sista bilden är mitt i taket

Sorry för uppsatsen men har lite svårt att slappna av nu så behövde punkta ned allt
 
  • Takpannor med skador och organiskt material samt en synlig gavelbeslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Genomruttna träbjälkar och fuktskadat material under en trasig betongpanna på ett tak, med synlig röta och lövavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad takstruktur med rutten läkt och fukt under trasiga takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skadad råspont och masonit under betongpannor, med organiskt material och möjliga insektsspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på takpannor med organiskt material och synliga skador på undertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad betongpanna på tak med synlig underliggande läkt och masonit, samt tecken på fukt och röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad takstruktur med mossig betongpanna och genomrutten läkt vid huskant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Som jag förstår det är det inte skadat rakt igenom? Byt ut det som är dåligt. Rensa bort så mycket löv och bös du kan. Det är ju oftast längst ner det blir problem.

Men... Kan det vara så att det inte är helt tätt uppe vid nock så att vattnet kommer in och rinner längs med taket, under pannorna? Eller är det bara att en panna hamnat snett och att vattnet kommit in där?

Hur ser det ut från insidan? Jag tycker inte att det låter som något att bli allt för uppstressad över.
 
Som jag förstår det är det inte skadat rakt igenom? Byt ut det som är dåligt. Rensa bort så mycket löv och bös du kan. Det är ju oftast längst ner det blir problem.
Hej! Tack för svar, jag ska försöka besvara så utförligt som möjligt :)
Det verkar inte skadat rakt igenom pga att pappen har skyddat råsponten. Men jag måste undersöka det ytterligare för att vara helt säker. Jag kollade taket ca. 2 meter under denna skada och såg inga direkta skador. Men jag ska undersöka det mer utförligt

Men... Kan det vara så att det inte är helt tätt uppe vid nock så att vattnet kommer in och rinner längs med taket, under pannorna? Eller är det bara att en panna hamnat snett och att vattnet kommit in där?
Just denna skada beror på en panna som var trasig och släppte in vatten. Nocken är otät men ger inga fuktskador. Nockbrädan har tagit stryk och en del löv/frön blåser in via nocken, men det är torrt och inget akut problem

Hur ser det ut från insidan? Jag tycker inte att det låter som något att bli allt för uppstressad över.
Jag hann inte undersöka takspånet inifrån vinden. Men det är nästa steg.
 
Tillägg, jag tittar på att införskaffa en byggdammsugare så att jag kan dammsuga under pannorna. Lite väl ambitiöst kanske men allt bös måste ju bort. När allt är helt rent kommer jag gå upp på taket igen och grundligt undersöka skadan. Efter det köper jag in material så att jag kan börja byta ut det som måste bort
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
M mhoglund skrev:
Hej! Tack för svar, jag ska försöka besvara så utförligt som möjligt :)
Det verkar inte skadat rakt igenom pga att pappen har skyddat råsponten. Men jag måste undersöka det ytterligare för att vara helt säker. Jag kollade taket ca. 2 meter under denna skada och såg inga direkta skador. Men jag ska undersöka det mer utförligt


Just denna skada beror på en panna som var trasig och släppte in vatten. Nocken är otät men ger inga fuktskador. Nockbrädan har tagit stryk och en del löv/frön blåser in via nocken, men det är torrt och inget akut problem


Jag hann inte undersöka takspånet inifrån vinden. Men det är nästa steg.
Om vatten kommer in, rinner det ju ner och orsakar oftast skador längre ner där det av någon anledning fångas upp, tex av löv som samlats under pannorna. Men det ger ju lokala skador och förhoppningsvis upptäckte du skadan i tid.
 
M mhoglund skrev:
Tillägg, jag tittar på att införskaffa en byggdammsugare så att jag kan dammsuga under pannorna. Lite väl ambitiöst kanske men allt bös måste ju bort. När allt är helt rent kommer jag gå upp på taket igen och grundligt undersöka skadan. Efter det köper jag in material så att jag kan börja byta ut det som måste bort
Men jag misstänker att det finns fler ställen på taket som är i dåligt skick. Förhoppningsvis inte lika illa som detta dock. Jag vet att det är skadat i ränndalarna, där masonite och läkt ligger öppet mot plåt. Att byta dem bitarna är planerat sedan innan, men det är inte lika akut som denna skada. Jag behöver ju gå igenom hela taket grundligt och lyfta pannor, städa, anteckna var det är dåligt, byta eventuellt skadade pannor och sedan byta ut skadat material
 
M mhoglund skrev:
Tillägg, jag tittar på att införskaffa en byggdammsugare så att jag kan dammsuga under pannorna. Lite väl ambitiöst kanske men allt bös måste ju bort. När allt är helt rent kommer jag gå upp på taket igen och grundligt undersöka skadan. Efter det köper jag in material så att jag kan börja byta ut det som måste bort
Väldigt ambitiöst att dammsuga taket. Men vår trädgård är full med skräp från vår tak omläggning i höstas så det är nog ingen dum idé.

Böset från taket blir utmärkt kompositmaterial eller så kan man bara lägga det under buskar och i perennplanteringar direkt.
 
Jiji Jiji skrev:
Om vatten kommer in, rinner det ju ner och orsakar oftast skador längre ner där det av någon anledning fångas upp, tex av löv som samlats under pannorna. Men det ger ju lokala skador och förhoppningsvis upptäckte du skadan i tid.
Ja så är det ju. Men när jag inspekterade taket 2 m under skadan så såg det ok ut (se tredje bilden nerifrån)
Jiji Jiji skrev:
Väldigt ambitiöst att dammsuga taket. Men vår trädgård är full med skräp från vår tak omläggning i höstas så det är nog ingen dum idé.

Böset från taket blir utmärkt kompositmaterial eller så kan man bara lägga det under buskar och i perennplanteringar direkt.
Jo jag vet, fokus för att "dammsuga" kommer ju läggas vid nock, takfot, ränndalar där mest material letat sig in. Jag kommer inte vända på varenda panna, så sektionerna mitt i (exempel andra bilden underifrån) kommer jag räkna med är friska, såvida jag inte hittar spruckna pannor. Blä fyf*n vilket jobb... ser framför mig tidiga morgnar när jag trippar runt på taket. Men jag kommer inte kunna slappna av innan detta är gjort
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Det där är ingen fara, men lufta och reparera så håller det några år till.
Det går att få tak täta, men den där konstruktionen är inte den bästa, även om den under bästa förutsättningar kan hålla 50 år eller mer.

Planera för en omläggning av taket med grövre ströläkt och ny bärläkt och plåt.
Enkelt billigt hållbart.

Alternativt råspont underlagspapp takpapp ströläkt som minst är 25mm tjock bärläkt och riktigt tegel, enkupigt eller 2kupigt beroende på hustyp.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det där är ingen fara, men lufta och reparera så håller det några år till.
Det går att få tak täta, men den där konstruktionen är inte den bästa, även om den under bästa förutsättningar kan hålla 50 år eller mer.

Planera för en omläggning av taket med grövre ströläkt och ny bärläkt och plåt.
Enkelt billigt hållbart.

Alternativt råspont underlagspapp takpapp ströläkt som minst är 25mm tjock bärläkt och riktigt tegel, enkupigt eller 2kupigt beroende på hustyp.
Tack för svar, jag kör på det. Vi har haft firmor här för att lämna offert på takbyte, tyvärr slutar de hiskeligt högt. Vi bor i ett hus på 400m2 boyta och taket är ca. 400 m2 stort. En total takrenovering blir alltså väldigt dyr. Tillsvidare får jag nöja mig med att underhålla och reparera skador. Dock kommer vi inte ändra systemet på taket, dvs. vi kommer lägga oljehärdad board som "tätskikt". Nuvarande lösning har hållt mycket bra i ca 50 år, det är dåligt underhåll som skapat problemen.

I framtiden ska t.ex. nockband (om möjligt vid ventilerad nock) samt fotplåt monteras. Kanske även fågelband (om det hjälper)

Har du några tips på hur man kan täta taket så att organiskt material inte letar sig in? Det är främst vid nock och takfot (heter det så om takavslutet vid gaveln?) skräpet kommer in.

Vi kommer inte göra en totalförändring av taket, dvs. lägga tätskikt eller isolera. Risken är för stor att vi skapar oförutsedda konsekvenser. Även om tanken att "gör om gör rätt" är lockande, så tror jag på nuvarande lösning med korrekt underhåll.

som svar på dina tips; Kan du förklara i detalj varför grövre ströläkt och ny bärläkt samt plåt är att föredra? Min plan är som sagt att byta ut dåliga partier och måla plåtpartier. Jag ska även rostbehandla och måla ränndalar. Varför ny plåt?

Vi kommer inte lägga råspont då vi har spåntak under och att riva detta blir för arbetssamt samt att nuvarande lösning är ok (med korrekt underhåll)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
M mhoglund skrev:
Tack för svar, jag kör på det. Vi har haft firmor här för att lämna offert på takbyte, tyvärr slutar de hiskeligt högt. Vi bor i ett hus på 400m2 boyta och taket är ca. 400 m2 stort. En total takrenovering blir alltså väldigt dyr. Tillsvidare får jag nöja mig med att underhålla och reparera skador. Dock kommer vi inte ändra systemet på taket, dvs. vi kommer lägga oljehärdad board som "tätskikt". Nuvarande lösning har hållt mycket bra i ca 50 år, det är dåligt underhåll som skapat problemen.

I framtiden ska t.ex. nockband (om möjligt vid ventilerad nock) samt fotplåt monteras. Kanske även fågelband (om det hjälper)

Har du några tips på hur man kan täta taket så att organiskt material inte letar sig in? Det är främst vid nock och takfot (heter det så om takavslutet vid gaveln?) skräpet kommer in.

Vi kommer inte göra en totalförändring av taket, dvs. lägga tätskikt eller isolera. Risken är för stor att vi skapar oförutsedda konsekvenser. Även om tanken att "gör om gör rätt" är lockande, så tror jag på nuvarande lösning med korrekt underhåll.

som svar på dina tips; Kan du förklara i detalj varför grövre ströläkt och ny bärläkt samt plåt är att föredra? Min plan är som sagt att byta ut dåliga partier och måla plåtpartier. Jag ska även rostbehandla och måla ränndalar. Varför ny plåt?

Vi kommer inte lägga råspont då vi har spåntak under och att riva detta blir för arbetssamt samt att nuvarande lösning är ok (med korrekt underhåll)
Då tänkte jag hyffsat rätt på vad ni vill.

Men betongpannor är fult och dåligt och fult, sa jag fult, eller så är jag bara allergisk mot betongpannor. ;-)
För 30 år sen när jag lade mitt enkupiga tegeltak så tuppfäktades jag med en envis snickare som förordade betongtak då han precis lagt sitt, han får byta nu och har krypit till korset och säger att jag hade rätt.
Mitt tegel fyller snart 100 år :) Men man får vara på tå då det spricker en panna var femte år, betongpannor slits mest ut..

Lycka till med reparationen.

/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Då tänkte jag hyffsat rätt på vad ni vill.

Men betongpannor är fult och dåligt och fult, sa jag fult, eller så är jag bara allergisk mot betongpannor. ;-)
För 30 år sen när jag lade mitt enkupiga tegeltak så tuppfäktades jag med en envis snickare som förordade betongtak då han precis lagt sitt, han får byta nu och har krypit till korset och säger att jag hade rätt.
Mitt tegel fyller snart 100 år :) Men man får vara på tå då det spricker en panna var femte år, betongpannor slits mest ut..

Lycka till med reparationen.

/W
Japp, jag slängde med några frågor som du gärna får besvara om du har tid :D tegel är vackert.. tyvärr kan vi inte prioritera det kosmetiska just nu :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Uppdatering; Lägger upp bilder som visar hur det ser ut under. Har det varit skadat förut måntro? Takspånen är bortplockade och det ligger asfapapp på som täcker just hålet. Man kan skymta masoniten.

Tar med några bilder som visar undertaket inifrån. Ser friskt ut
 
  • Takunderlag med bortplockade takspån och asfaltspapp som täcker ett hål, synlig masonitskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undertak med träreglar och synlig asfaltspapp genom hål, ser opåverkat ut trots tidigare skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undertak av trä syns med spikar och masonitskymtning, tecken på tidigare reparationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undertak med träsparrar och masonitskivor, tecken på reparation och en spricka synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
optimum
Funder på hur skräpet kommer in.
Troligen spalt nedtill eller vid nock.
Kanske du ska komplettera med fågelband nedtill och nock o valmtätningsrulle under nocken.
 
optimum optimum skrev:
Funder på hur skräpet kommer in.
Troligen spalt nedtill eller vid nock.
Kanske du ska komplettera med fågelband nedtill och nock o valmtätningsrulle under nocken.
Tack för tips, det är öppet i nock och vid takfot. Lägger upp en bild på takfot. Har ingen bild på nocken med den är öppen till läkt och masoniten. Det är även öppet i takfoten vid gavlarna, det framgår av bilderna
 
  • Öppen takfot med synliga träbjälkar och masonitskivor under takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.