Ska riva kakel i nya radhuset å sätta plastmattor men vi är lite osäkra på när kaklet sattes upp, vi är 99,8% säkra på att detta är runt 2000 mer än 1960, men vi vill va på säkra sidan för å va säkra på slippa skicka asbest-prover, men visst är det 2000-tal?
 
  • Kakelvägg med dekorativa inslag troligen från 2000-talet, osäkerhet gällande asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan med nästan 100% säga att du inte behöver oroa dig för asbest
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Absolut inte äldre än sent 80-tal iallafall.
 
  • Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
Tack båda då behöver jag inte oroa mig för det alla fall längre :)
 
Kom ihåg att du inte vet vad som döljer sig bakom nuvarande kakel....
Är det murade väggar och du ska flexa (slipa) väggarna då finns det en risk att eventuellt gammalt fix finns kvar....
 
  • Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
Bakom en vägg vet jag att det är en gipsskiva för där gjorde jag ett stort hål när jag försökte bila bort en kakelplatta, vad det är i andra väggarna visar sig när hantverkarna börjar riva, jag överlåter detta till de som kan nu. :)
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Är det gips bakom så är den förmodligen också bytt vid förra renoveringen. specielt om det varit kakel även tidigare, du uptäckte själv att det är svårt att få loss kaklet utan att ha sönder gipsen...

Bra att du tänker efter och funderar före rivningen.
Det är många som bara kör på och sedan kommer på att det kanske var asbest....

Hantverkarna bör ha koll så om även du har kollat innan så kommer det säkert att gå bra.

Tips
skärma gärna av rivningsplatsen då det dammar mer än man tror vid rivning. det är inte kul att säda upp efter en rivning, det går fortare att lägga lite tid på att bygga exempel en plastvägg än att städa en hel bostad...
är byggfirman seriös så kör de med en luftrenare som hjälper enormt mot damm.
inget byggdamm är hälsosamt, det är skadligt även om det inte innehåller någon asbest.
 
  • Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.