cillan
Vi har fått offert på omläggning och en del nyläggniing av ca 70m2 stenplattor.
Omläggning ca 55 m2
Nyläggning ca 16 m2

Omläggningen vill vi göra för att få rätt lutning (nu lutar det lite in mot huset på en del ställen) Gäller 2 stenrader runt huset.
Nyäggning gäller en extra rad så det blir 3 rader runt delar av huset.
Vi har fått olika besked från olika entreprenörer. En (han som skickat offert) säger att han ska ta bort allt under plattorna och lägga helt nytt från början med bärlager, markduk, singel, hårdfog mm. För det vill han ha ca 70.000:-
Vi tycker det låter dyrt eller är det ett rimligt pris?

Av en annan har vi fått höra att det gör mer skada än nytta om man gräver bort underlaget som redan satt sig. Det räcker med att bygga upp fallet med nytt flis/stenmjöl som paddas.

Vem har mest rätt?

Vi har även fått ett pris på altan/uteplats i vanligt tryckimpregnerat virke och inget tak.
Den ska ligga rakt ut från huset med plintar längst ut då tomten lutar ca 60 cm. Under ska det grävas ut ca 30 cm och läggas markduk och singel.
Storlek 30 m2 och för det offererades ett pris på ca 47.000:- (ca 57.000:- före rot)
Vad säger ni om det priset?

Skulle bli väldigt tacksam om någon som arbetar eller vet något om dessa två ämnen ville ge oss lite feedback.
 
Redigerat:
En vanlig grundregel är ca 1000:- per m2 färdig altan inkl. Material. Ja, det är för dyrt även att det var lite grävning.

Ta in flera offerter.
 
G Gråabilen skrev:
En vanlig grundregel är ca 1000:- per m2 färdig altan inkl. Material. Ja, det är för dyrt även att det var lite grävning.

Ta in flera offerter.
Är 1000 kr per kvm inkl material för altan utan räcke?
Inkl plintar eller enbart stenplattor som underlag?
Bruttopris eller efter ROT-avdrag?

Någon som beställt altan senaste året och kan ge info om exempel på kostnad?
 
Om ni ska gräva 30cm på en yta av 30 m2 så är nog det en stor post. Det blir totalt 9 m3 som ska fraktas bort och 9 m3 grus som ska fraktas dit. Jag begärde in offerter på att gräva bort 8 m3 med bortfraktande utan grus och fick in offerter på 15-20 tusen på bara det. (En vän till en vän löste det sedan för en gentjänst) Grävmaskiner, lastbilar, och avgifter för bortforslat material kostar.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Är 1000 kr per kvm inkl material för altan utan räcke?
Inkl plintar eller enbart stenplattor som underlag?
Bruttopris eller efter ROT-avdrag?

Någon som beställt altan senaste året och kan ge info om exempel på kostnad?
som ovan säger blir en hel del som ska fraktas och jobbigt jobb om man gör för hand.

byggde altan för drygt ett år sen 28000:- inkl material och jobbet efter rot. Plintar, räcke och trappa. Fick in offerter upp till 90000:-

så efter närmare eftertanke så är din offert inte så farlig i mitt tycke men det viktiga är att du är nöjd och har förtroende för byggarna. Sen hit eller dit några tusen är inte så noga då om det blir bra i slutändan.
 
Jag byggde en uteplats förra året på ca 25m2. Jag tog dock in en grävfirma jag känner, grävning och grus gick på ca 10'. Sen gick nog mitt material på ca 20' för själva altanen (kärnvirke + tryckade reglar + plattor + fästmaterial). Tryckat är visserligen billigare, men jag skulle nog ändå säga att det kostar uppåt 1000m2 om man bygger själv. Men tanke på att det tog mig en vecka så är nog inte offerten helt orimlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.