Hej,

Ska ge mig på att fixa till ytterdörren till sommarstugan.
Tidigare ägare byggde uterummet på tidigare altan. Man har installerat fina begagnade pardörrar.

Regn som faller samlas på trappen och dörren suger upp det.
På vintern blir det så illa att dörren kan frysa och går då inte att öppna. Även snön som faller gör det väldigt svårt att öppna dörren.

Jag har två förslag:
1) kapa Xcm på dörren för att inte få anliggningen.
2) kapa Xcm på trappens nederkant och sänk ned den för att inte få anliggning. Även montera tillbaka trappen med fall bort från huset. Detta har hittills varit mitt första alt.

Röd sommarstuga med begagnade pardörrar, utan entrétak, omgiven av grönska och en blomsterfönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa och ytterdörrar till en stuga med synligt slitage och en grön vattenkanna på trappsteget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser är det väldigt ont om plats för entrétak eller liknande. Trappan går utanför taket och därmed problemet.

Vad skulle ni gjort?

Tack!

/MK
 
Vilka fantastiska dörrar :D!
Jag röstar på alternativ 2, det bör vara den långsiktigt bästa lösningen. Det är ju vatten på trappen som är problemet, inte dörrarna.
 
  • Gilla
MKAR och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vilka fantastiska dörrar :D!
Jag röstar på alternativ 2, det bör vara den långsiktigt bästa lösningen. Det är ju vatten på trappen som är problemet, inte dörrarna.
Tack, dem är väldigt fina tycker vi också! :)

Det lutar helt klart åt det hållet. Man vill ju göra så liten åverkan på dörrarna som möjligt.

Frågan är om vi kanske missar något. Kan man göra något mer? Dörren sitter ju inte direkt i en karm.

/MK
 
Svårt att säga...
Jag hade nog börjat med att göra som du tänkt och se utfallet av det först.

Edit: Det sitter redan en hängränna där om jag ser rätt? Då är en hel del vunnet.
 
MKAR mattias_karlsson skrev:
Hej,

Ska ge mig på att fixa till ytterdörren till sommarstugan.
Tidigare ägare byggde uterummet på tidigare altan. Man har installerat fina begagnade pardörrar.

Regn som faller samlas på trappen och dörren suger upp det.
På vintern blir det så illa att dörren kan frysa och går då inte att öppna. Även snön som faller gör det väldigt svårt att öppna dörren.

Jag har två förslag:
1) kapa Xcm på dörren för att inte få anliggningen.
2) kapa Xcm på trappens nederkant och sänk ned den för att inte få anliggning. Även montera tillbaka trappen med fall bort från huset. Detta har hittills varit mitt första alt.

[bild] [bild]

Som ni ser är det väldigt ont om plats för entrétak eller liknande. Trappan går utanför taket och därmed problemet.

Vad skulle ni gjort?

Tack!

/MK
Sänka trappan och göra ett ordentligt fall ut från huset. Kanske till och med enklare att bygga en helt ny trapp. Den verkar inte allt för avancerad. Bara en låda som står på backen.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.