K
Jag har en Panasonic pump som genererar en väldigt massa kondens i utedelen, fryser igen ofta på vintern. Har en likadan som inte gör det, aldrig problem med den, sitter på annan byggnad, samma tomt. Är det placeringen tro? Den som fryser ihop sitter på en altan, under tak, i ett hörn, den som funkar bättre sitter på en rak vägg.
Skulle vilja flytta den i alla fall då den sitter i vägen, och innedelen är felplacerad.

Fråga 2, kan man själv flytta en pump? Man måste ju då skruva loss slangarna som dom vacummsög vid installationen...
 
Krokben
Placeringen under ett tak i ett hörn på altanen resulterar ju i "kortslutning" av luften, dvs att den nerkylda luften cirkulerar i värmepumpen istället för att ny varmare luft.
Att ändra placering på det viset kräver certifierad kyltekniker, du kan ju höra med din lokala firma och se vad dem skulle ta med skulle gissa att kostnaden blir likvärdig en fullskalig installation.
 
  • Gilla
Ken
  • Laddar…
A
egentligen behöver du inte lossa rören om du är försiktig. det svåra är att flytta hålet genom väggen.
 
K
electroluxaren skrev:
egentligen behöver du inte lossa rören om du är försiktig. det svåra är att flytta hålet genom väggen.
Hmm.. , det där förstod jag inte.
 
A
K Ken skrev:
Hmm.. , det där förstod jag inte.
flyttar du innedelen lär du behöva ta upp ett nytt hål igenom väggen
Då behöver du ta bort rören.
Det går snabbare och blir snyggare hur eller hur om rören delas vid flytt
 
Jag flyttade min ett per meter, det gick utan att kapa rören. Bara rören räcker till nya stället och du är lite försiktig så borde det gå.
 
K
Aha, då fattar jag, nä, hela paketet skall till andra ändan av huset. Kollade med en installatör och dom tyckte att det inte va nån vidare idé att flytta en 12 gammal pump. Kostnad för detta skulle bli ca 7000 kr, kan hålla med där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.