GreenYoda
Hej.

Vi vill bygga ett inglasat (förlängd sommar) uterum under vår balkong.
Detta visade sig tydligen vara enklare sagt än gjort :rolleyes:.
Har hittills varit nedslående besked i kontakt med olika snickare, har fått höra allt från att hela balkongen måste demonteras till att "hur hade du tänkt att det (bärigheten, avrinningen) ska lösas?" :thinking: (vilket jag dumt nog tänkte var anledning till att jag ville begära offerter - jag kan inte detta själv...). På forumet finns inga trådar om ämnet.
Är det verkligen så förtvivlat svårt?

Nuvarande konstruktion:

- en stolpe som idag bär upp balkongen tillsammans med väggen.
- Avrinning från balkongen från plåt under balkonggolv (trall)

Ritningen visar en enkel skiss på planen - att förlänga uterummet både framåt och en dryg halvmeter ut på sidan, framför tegelväggen.

Ny tänkt konstruktion:
- Bärande stolpen ersätts av bärande konstruktion (limträbalkar? H-balkar?)
- Kanalplasttak
- Cellplast som isolering under golv

Det som ffa verkar vara problemet är avrinningen. Halva balkongen (innerst) är under tak och att regnet kommer längst händer enstaka gånger vid hårda vindar (hittills 1ggr/3år vad jag vet).

Att snickarna suckar/inte har någon lösning på detta förvånar mig, då ca hälften av de likadana husen i området har byggt uterum under balkongen. Jag har varit runt hos grannar och kikat på några men för mig som lekman är det omöjligt att bedöma kvaliteten i dessa konstruktioner.
Är det omöjligt att få till ett uterum under balkongen med lite lätt isolering mot markkylan?

Bifogar lite bilder på hur det ser ut idag, måtten och en väldigt tjusig skiss på hur det ska se ut.
 
  • En balkong med gröna väggar och svart takavrinning över en blå stolpe framför en tegelvägg, potentiell plats för uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkong med gröna plank och underliggande terrass som ska byggas om till inglasat uterum, befintlig stolpe och avrinning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av balkong och planerat inglasat uterum med dimensioner och markeringar för dörr och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en bakgård med markeringar som visar en plan för ett inglasat uterum under en befintlig balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är nog inte snickare du ska kontakta utan en byggnadskonstruktör som kan beräkna utifrån laster mm. vad som behövs. Utifrån den konstruktionsritningen kan du antagligen få en snickare att göra själva byggjobbet.

Bara som en påminnelse: bygglov med de ritningar som det kräver behövs också förstås.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog inte snickare du ska kontakta utan en byggnadskonstruktör som kan beräkna utifrån laster mm. vad som behövs. Utifrån den konstruktionsritningen kan du antagligen få en snickare att göra själva byggjobbet.

Bara som en påminnelse: bygglov med de ritningar som det kräver behövs också förstås.
Det verkar ytterst rimligt när du säger det. De snickare jag har varit i kontakt med har varit sammankopplade med olika uterums/inglasningsföretag som tydligt marknadsför att de hanterar och bygger uterum på totalentreprenad, så jag tyckte de borde kunna sin sak. Speciellt de som beskriver att de också ritar de dokument som behövs för bygglov, vilket de jag har haft kontakt med har sagt sig göra :rolleyes:
 
BirgitS
När det gäller uterums/inglasningsföretag så gissar jag att de företagen ger snickaren allt underlag som behövs för just deras lösning. För bygglov är det inte så avancerade ritningar utan det är ju mer fasadritning och inte mått på stolparna.
 
GreenYoda
Tillägg: Måttet under trallen på balkongen och plåten verkar vara 25cm. Det borde betyda runt 15-20cm fritt utrymme om man tar bort plåten. Kanske är det det som är den magiska nyckeln till att slippa riva balkongen för att få ett lätt isolerat uterum....
 
Om balkongen ska se ut som den gör idag och hörnstolpen vara kvar kan det knappast vara något stort problem. Om balkongen har ett tätskikt får man se till att vatten som hamnar där leds ut på uterumstaket. Gör ett plåttak på den utskjutande uterumsdelen, det är absolut ingen fördel med ett genomskinligt tak i det läget. Använd inte balkongen för att bära upp uterumstakets inre del. Lastkraven på balkonger är höga, så den kapacitet som finns där är nog intecknad.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
GreenYoda
J justusandersson skrev:
Om balkongen ska se ut som den gör idag och hörnstolpen vara kvar kan det knappast vara något stort problem. Om balkongen har ett tätskikt får man se till att vatten som hamnar där leds ut på uterumstaket. Gör ett plåttak på den utskjutande uterumsdelen, det är absolut ingen fördel med ett genomskinligt tak i det läget. Använd inte balkongen för att bära upp uterumstakets inre del. Lastkraven på balkonger är höga, så den kapacitet som finns där är nog intecknad.
Nej, tanken är att hörnstolpen ska plockas bort eftersom den annars hamnar inne i uterummet. Så konstruktionen av uterummet måste vara bärande i 2 led.
Balkongen har inget tätskikt idag utan vattnet leds ned främst via plåttaket och vid extremväder längs med väggarna.

Genomskinligt (opalvitt) kanalplasttak är ett måste, rummet innanför kommer förlora jättemycket dagsljus på att uterummet byggs så maximalt ljusinsläpp är prio. Hade det inte sprungit iväg i pengar hade jag helst satt ett glastak längst ut för att få in ännu mer ljus. :)
Sen att det inte är det snyggaste att ha opalvitt ända in under balkongen är nog bara att leva med. Skickar med lite bilder jag tagit runt om hos grannarna.
 
  • Vy under en balkong med opalvitt kanalplasttak och en hörnstolpe nära en tegelvägg och fönster, möjlig byggplats för uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Opalvitt kanalplasttak under balkongen som ger ljusinsläpp till rummet nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Opalvitt kanalplasttak för uterum under en balkong, med synliga stödbjälkar och vit fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte säker på att jag håller med dig vad beträffar plasttaket. Det beror lite på väderstreck och vad som finns innanför. Ljuset i uterummet vinner alltid på ett tätt tak. Du måste redovisa balkongens konstruktion för att kunna få synpunkter på lämpligt sätt att ersätta stolpen. Det blir en ganska kraftig punktlast.
 
GreenYoda
J justusandersson skrev:
Är inte säker på att jag håller med dig vad beträffar plasttaket. Det beror lite på väderstreck och vad som finns innanför. Ljuset i uterummet vinner alltid på ett tätt tak. Du måste redovisa balkongens konstruktion för att kunna få synpunkter på lämpligt sätt att ersätta stolpen. Det blir en ganska kraftig punktlast.
Det stora vardagsrummet innanför har bara de 3 fönster som syns på ritningen, varav 2 + altandörren hamnar inne i uterummet. Syd/sydvästligt läge. Varför skulle ett tätt tak vara bättre?
Ja, lasten blir ju avsevärd, samtidigt har ju balkongen stöd i väggen på bägge sidor. Grannarna verkar ha en bärlina i fasaden, en framtill och däremellan takbalkar samt limträbalk för att ersätta på den ledd där balkongstolpen tagits bort. Den som byggt ut uterummet även åt sidan på samma sätt som vi tänkt göra verkar ha satt 2 takbalkar(?) för att kompensera för stolpen. Sen om det är rätt eller ej vet jag inte.
 
Sådana där inglasade uterum under balkonger finns på mer än varannan "trädgård" där jag bor nu.
Husen här är oftast tvåplans, med två lägenheter i markplan och två på andra planet.
Där nere har de en liten trädgårdstäppa, och på andra planet en balkong.
Och det ser ut så här för det mesta:
Inglasat uterum under en balkong på ett tvåplanshus med vitmålad panel och blå balkongräcken, omgivet av buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvåplanshus med inglasade uterum under blåa balkonger och korrugerad plast som tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De inglasade uterummen har tak av korrugerad plast, och sår helt fria från balkongkonstruktionen som jag förstår.
Och det hela verkar fungera väldigt bra (har bara bott här i knappt tre veckor än).
 
  • Gilla
justusandersson och 2 till
  • Laddar…
Det bästa är om balken som ska ersätta stolpen går rakt ut från husfasaden. Då är den minst i vägen. Eftersom balkongen saknar tätskikt måste du göra ett nytt tätt tak som inbegriper både balkong och uterum. Du behöver också isolering om uterummet ska vara användbart på andra årstider än sommaren. Detta blir bättre och enklare med ett ogenomskinligt tak, t.ex. med bandtäckning i plåt. Med hjälp av ett solvärdesdiagram kan du studera de faktiska effekterna innan du bestämmer dig. Västersol står t.ex. lågt
 
GreenYoda
J justusandersson skrev:
Det bästa är om balken som ska ersätta stolpen går rakt ut från husfasaden. Då är den minst i vägen. Eftersom balkongen saknar tätskikt måste du göra ett nytt tätt tak som inbegriper både balkong och uterum. Du behöver också isolering om uterummet ska vara användbart på andra årstider än sommaren. Detta blir bättre och enklare med ett ogenomskinligt tak, t.ex. med bandtäckning i plåt. Med hjälp av ett solvärdesdiagram kan du studera de faktiska effekterna innan du bestämmer dig. Västersol står t.ex. lågt
Tack för svaren Justus!
När du skriver att balken som ska ersätta stolpen ska gå rakt ut från husfasaden, menar du då från fasaden ovanför altandörren, eller menar du yttre tegelfasaden utanför balkongen, där uterummet är tänkt att byggas? Se tidigare bilder.
Vår tanke har varit att det behövs en bärande balk som börjar ovanför altandörren hela vägen ut till bärlina över skjutdörrarna, och att bärlinan i sin tur fästs i hörnstolpe. Bifogar ytterligare en amatörmässig skiss på detta som jag hoppas går att förstå. Observera dock att det ju kommer vara skjutdörrar under främre bärlinan så där kommer inte finnas lodrätt stöd förrän hörnstolpen.

Angående tätskikt - inga konstruktioner i grannskapet verkar ha ett tätskikt på balkongen, utan uterummet förefaller ha ett separat tak/tätskikt som även fungerar som avrinning för balkongen. Se kollage på 3 olika sådana konstruktioner. Att göra ett tätskikt på balkongen hoppas jag verkligen slippa eftersom det verkar inbegripa väldigt mycket merjobb iom nedmontering av balkongen (i princip).

Isoleringen är satt till att vara frostfritt, dvs sommar/förlängd sommar. Däremot kommer det inte vara uppvärmt och definitivt inte för vinterbruk. Det enda jag hoppas få till är något bättre isolering än bara vindskydd och visst skydd mot markkylan.

Jag håller med om att ett bandtak i plåt hade varit estetiskt bättre för husets utsida, däremot katastrof för rummet innanför. Inser att jag skrivit fel - uterummet vetter åt sydost. Dvs sommartid så kommer morgonsolen vid sidan av huset, skiner rakt in i under balkongen, stiger sedan (så uterummet/under balkongen hamnar i skuggan från balkongen) och passerar under dagen. Eftermiddags/kvällssol skyms i stor utsträckning av huskropparna och häcken som gränsar till grannen (nu ca 2,40hög, efter ombygget ca 1,80 hög). Altandelen närmast huset samt uterummet kommer ligga i skugga från ca kl:15 på eftermiddagen sommartid. Kanske får vi lite mer ljus när häcken blir lägre men huskropparna skymmer dock mest.
 
  • Skiss av en planerad byggkonstruktion för ett uterum med markerade bärlinor, stödpelare, fönster och altandörr under en balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kollage av tre olika uterumskonstruktioner hos grannar med tak och avrinningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av byggprojekt med måttangivelser och riktningssymbol som planerar för en altan och uterum i anslutning till en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bra att du har koll på solförhållandena, något som många missar. Sydost ger helt andra förutsättningar än sydväst.Tätskiktet kan givetvis ligga under balkongen om vattnet kan rinna rätt igenom denna. Balken som avväxlar stolpen ska ligga precis som du ritat den. Troligen behöver den hamna på en egen stolpe i uterummets framkant. Detta behöver man räkna på. Beroende på balkongens upphängning kan det bli rätt stora laster. För att bedöma detta måste man veta balkongens konstruktion i detalj. Snegla inte för mycket på grannarna. Det är inte självklart att de gjort allt rätt.
 
GreenYoda
J justusandersson skrev:
Bra att du har koll på solförhållandena, något som många missar. Sydost ger helt andra förutsättningar än sydväst.Tätskiktet kan givetvis ligga under balkongen om vattnet kan rinna rätt igenom denna. Balken som avväxlar stolpen ska ligga precis som du ritat den. Troligen behöver den hamna på en egen stolpe i uterummets framkant. Detta behöver man räkna på. Beroende på balkongens upphängning kan det bli rätt stora laster. För att bedöma detta måste man veta balkongens konstruktion i detalj. Snegla inte för mycket på grannarna. Det är inte självklart att de gjort allt rätt.
Tack för svaren. Jag kan tänka mig att många renoveringsivrar och glömmer kartlägga ljusförhållanden så det är en bra punkt. Vi är dock de mer eftertänksamma typerna och har bott här i 2-3 år och gradvis funderat på vad vi vill ändra :). Mycket planer, mycket att lära och förstå.

Förhoppningsvis kan vi slippa en egen stolpe i framkant eftersom det innebär att vi får tumma på var skjutdörrarna ska gå. Nuvarande stolpe är mer ivägen än man kan tro så att få den ur radien framför altandörren vore väldigt skönt.

Grannarnas byggen är säkert mycket varierande kvalitet, men den jag hyser högst tilltro till är Granne A på tidigare bild, eftersom det uterummet byggdes av tidigare ägare som var en erfaren och duktig snickare. Tyvärr har de flyttat sedan dess och går inte längre att fråga om konstruktionen. Däremot har jag nu efterfrågat ritningar från styrelsen(brf) och har även tagit kontakt med byggnadskonstruktör för att få en uppfattning om vad en konstruktionsritning skulle kosta. Då detta verkar blir betydligt mer kostsamt än tänkt så lutar det tyvärr åt att vi får lägga planerna på hyllan :worried:.
 
Kan du se balkongens konstruktion underifrån? Ta i så fall ett foto som visar den kortsida av balkongen som dessutom vilar på stolpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.