Jag har ett enplanshus från 1981, Myresjöhus. på huset ligger det betongtakpannor.
nu planerar jag att lägga solceller på taket. bör jag byta pannorna innan jag lägger på panelerna?
Tänkte bara tvätta bort mossan först, men så finns det de som tycker man ska byta pannorna. Vad säger ni?
Under pannorna är det förutom läkt bara plyfaskivor.
 
40 år gamla pannor närmar ju sig slutet, ställ i proportion hur bökigt det blir att byta sen när solcellerna är där.
 
  • Gilla
ChristerD
  • Laddar…
Fast jag tänker att när solcellerna kommer på plats slits inte taket speciellt mycket. Men jag kanske har fel i det.
 
C ChristerD skrev:
Fast jag tänker att när solcellerna kommer på plats slits inte taket speciellt mycket. Men jag kanske har fel i det.
Byt pannorna ser på många tak att husägare köpt grisen i säcken med att inte göra ett komplett byte innan solcellerna ska på. Kommer leda till en enorm extrakostnad. Var smart nu och gör rätt från början.
 
  • Gilla
ChristerD
  • Laddar…
Viktigare än pannorna är väl underlagspappen? Skulle själv aldrig byta pannor utan att byta pappen också. Gjorde om taken för 25 år sedan, då var allt utom pannorna bara sopor, pannorna var då 20 år så jag lade tillbaka dem på det nya taket. De håller fortfarande, (ok grå inte svarta längre, börjat släppa sand men håller tätt). Men skulle idag inte montera solceller utan att göra om under.
 
  • Gilla
ByggareNic
  • Laddar…
Ok, Nu är det som så att Myresjöhus valde att inte använda underlagspapp, det är bara plyfaskivor unter pannorna.
 
Stefan N Stefan N skrev:
40 år gamla pannor närmar ju sig slutet, ställ i proportion hur bökigt det blir att byta sen när solcellerna är där.
Jaha. "närmar sig slutet"... Fattas bara ngt grötmyndigtom om om "teknisk livslängd" uppsnappat i en broschyr från en tillverkare av, tja, någon form av takbeläggning.
Berätta gärna mer om taket, som du sannolikt aldrig varit i närheten av, ser ut. Låt oss höra om kvalitet, antal skadade plattor, längdsprickor och lutning. Hur långt är det till till "slutet". Alldeles bortsett från att rote och underlagspapp är gissningsvis säger god natt innan själva betongteglet kommit till resans slut.
 
  • Wow
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
C ChristerD skrev:
Ok, Nu är det som så att Myresjöhus valde att inte använda underlagspapp, det är bara plyfaskivor unter pannorna.
Det betyder ju inte att det inte skulle bli en stor förbättring med papp ;) solceller har ju rätt många ben som ska ner genom pannorna så nog är det bra med lite extra säkerhet då.
 
Det har du helt rätt i. Det tänkte jag inte på. Klart att alla fästen riskerar att dra in fukt. bara att gilla läget och börja planera för ett byte.
Tack alla som gett goda råd.
 
  • Gilla
Christian-johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.