Vi har upptäckt en rejäl miss i vårt hus som snart är färdigbyggt. Vi vet inte hur vi ska göra för att lösa det här.

På en central vägg i den öppna planlösningen har Myresjöhus placerat en "givare" för golvvärmen (nån sorts termostat). Den behöver tydligen sitta mitt på en vägg, inte för nära fönster eller dörrar pga kallras, som kan göra att termostaten visar fel.
Förutom att de vill placera denna fula termostat mitt på väggen har de dragit kablarna till den utanpå väggen. Detta för att Myresjös ytterväggar är klara från fabrik och dessa får inte röras, pga risken för att köldbryggor ska uppstå.

De vill alltså placera en termostat med ytligt dragna kablar mitt på en central vägg i kök/vardagsrum!

Visst, det går med god vilja och mycket fackmannamässiga kunskaper att utläsa detta från "Elteleteknisk ritning" som vi tagit del av (tillsammans med 10 andra ganska komplicerade ritningar). Men det klarade vi inte av och det var heller inget som Myresjöhus tog upp med oss till diskussion för att ev. hitta andra lösningar.

Hur gör man? Hur argumenterar man emot en sådan här lösning? Måste man stå ut med stora estetiska plumpar för att Myresjöhus inte tänkt till på bästa sätt när de gjorde konstruktionsritningarna?
Ska vi betala 2,3 miljoner för ett nytt hus (bara huset menar jag då) och acceptera ytligt dragna kablar mitt på en vägg?

Borde inte Myresjöhus arkitekter/konstruktörer/ritare ha varningsklockor i ritprogrammet som går igång när de försöker göra en sån här lösning?

Hjälp!
 
Kan du inte bara be dem att sätta givaren på en annan vägg? Under förutsättning att du själv tar ansvar för att den blir "felaktigt" placerad.

Ett annat alternativ kan vara att använda en trådlös rumstermostat som du kan sätta vart du vill.
 
Eller kan de kanske sätta den längst uppe vid taket och dölja kablarna under taklisten?

/pinebar
 
Det måste ju gå att placera givaren på en innervägg så att man kan gömma kablar snyggt också? Det ska väl installatören klara att trimma in om inte giveren sitter *helt* galet?

Håller med om att det låter helknäppt med orginalplacering.
 
Givaren måste sitta mitt på väggen för att mäta den verkliga innetempen som du upplever den. Sätter man den vid taket så kommer den att visa fel temperatur i o m att det är varmare där. Vet inte vilket system MH kör med men det finns trådlösa termostater att köpa till t ex Thermotecs system.

Vi är nyligen inflyttade i ett Vallsjöhus med ett Thermotechsystem. Facit i hand så skulle jag nog ha valt bort termostaterna helt. De ställer bara till problem om man vill ha en jämn innetemp. Jag har kopplat bort mina termostater och tillhörande ställdon på golvvärmefördelaren helt. Värmepumpen får sköta hela tempen i hela huset med framledningstemperaturen. Vill man har kallare i t ex sovrummet så får man justera dessa golvvärmeslingor genom att strypa dem manuellt på returen. På det sättet slipper man ha olika flöden i slingorna helt tiden beronde på vilka termostater som kallar på varmvatten.

Sammanfattning på detta långa och kanske invecklade svar: Kolla om det finns en trådlös termostat som du kan sätta vart på väggen du vill.
 
Tack för era svar. Det där med trådlös termostat låter helt klart intressant!


OlaF skrev:
Det måste ju gå att placera givaren på en innervägg så att man kan gömma kablar snyggt också?
Jag glömde skriva att de andra givarna sitter på innerväggar och att det självklart är den bästa placeringen. Problemet i köket är väl den öppna planlösningen som gör att det inte finns så många innerväggar...
 
De måste väl ändå ha någon metod för att dra rör innuti ytterväggarna. Eller drar de elledningarna till kontakterna utanpå väggen också?
 
Vissa hustillverkare har INGA uttag alls på ytterväggarna (om man inte drar utanpåliggande). Bland annat Skidstahus som en kompis bygger med, Myresjöhus verkar göra likadant. Vill du ha uttag på en yttervägg så blir det utanpåliggande montering (eller bakom golvsockel).
 
sandhall skrev:
De måste väl ändå ha någon metod för att dra rör innuti ytterväggarna. Eller drar de elledningarna till kontakterna utanpå väggen också?
Precis, de eluttag man vill ha på ytterväggarna måste man bestämma sig för innan ytterväggarna byggs på fabriken.
 
HM skrev:
Precis, de eluttag man vill ha på ytterväggarna måste man bestämma sig för innan ytterväggarna byggs på fabriken.
Varför då?

Har ni köpt ett hus med färdig väggbeklädnad på ytterväggarna, eller? Låter ju jätte märkligt annars.

Vi har placerat uttag i ytterväggarna och detta planerades tillsammans med elektrikern då huset redan var stomrest.

Ang. givarna för golvvärmen, så har vi valt att inte ha givare placerade i rummen. Vi har en mycket öppen planlösning, även upp mot andra våningen.

Vi reglerar värmen dels via bergvärmepumpen, samt på returen i de olika slingorna. Funkar mycket bra.

Vill ni ha givare - så är det trådlösa jag rekommenderar.

// Lycka till
 
HM skrev:
Precis, de eluttag man vill ha på ytterväggarna måste man bestämma sig för innan ytterväggarna byggs på fabriken.
Hej!

De uttag som kommer vara i ytterväggarna kommer få sina kablar från grunden. Rören gjutes in i bottenplattan.

Estetiska nackdelen är att det blir "fula" dosor utanpå väggen, längst ned.

Vi har bott 10mån nu i vår Aria, då gjordes det på det här viset, kanske har de nya metoder idag?
 
Vi hade ingen eldragning i plattan. Vårgårdahus, som vi byggde med, drog rör och placerde dosor i ytterväggsblocken på fabriken. Blocken levererades färdiga med gipsskivor. Ville vi ändra något så var det givetvis enklast och smartast att göra det innan huset bygggdes på fabriken. Vi gjorde dock någon ändring i efterhand och då fick vi ju skruva ner gipsskivorna och dra om.

Att ha utanpåliggande eldragning tycker jag låter mycket B i ett nybyggt hus! Tycker inte det är mycket begärt att få kablarna dragna innaför gipsskivan. Själva givarens placering har jag ingen kunnskap om och uttalar mig därför inte.
 
Vill bara meddela att vi nu har löst det här "dilemmat" tillsammans med Myresjöhus.
Efter att vår byggledare haft kontakt med de som designat golvvärmeanläggningen så kommer nu givaren att tas bort ytterväggen och i stället kommer en givare som är placerad i hallen att även reglera området i köket... så nu slipper vi den fula givaren med dess fula ytligt dragna kabel. Det känns väldigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.