Då var det dags att byta ut varmvattenberedaren. Valet står mellan Nibe 200-300 compact vanlig och med smart termostat kallad SC. Har ett stort badkar så blir säkert modell 300. Finns det någon med erfarenhet av den smarta termostaten. Prisskillnaden är inte stor men det är däremot leveranstid på den modellen så undrar om den sparar energi eller är helt onödig.
 
Det med smart termostat, den ska visst hålla reda på era vanor och värma därefter, badar ni på bestämda tider ? så den vet om det. Köp en vanlig VVB 300L och bada bra. Det med att spara energi är svårt att säga, det kostar att värma vatten oavsett när det görs, säg att den värmer till 65 C i smartläge , då finns en viss mängd VV , klarar ni att fylla ett bad då, med inställd vanlig termostat kan ni ha 80 C och få massor med VV. Stor skillnad på mängd VV är det.
 
  • Gilla
Fredde99
  • Laddar…
F Fredde99 skrev:
Då var det dags att byta ut varmvattenberedaren. Valet står mellan Nibe 200-300 compact vanlig och med smart termostat kallad SC. Har ett stort badkar så blir säkert modell 300. Finns det någon med erfarenhet av den smarta termostaten. Prisskillnaden är inte stor men det är däremot leveranstid på den modellen så undrar om den sparar energi eller är helt onödig.
Enligt Nibes produktblad sparar man 8,4kWh/vecka med smart kontroll, det blir väl
ca 600:- i besparing per år.
Så det beror väl lite på hur mycket extra du får betala för den smarta modellen.
En vanlig beredare håller håller väl lätt 30 år, frågan är om en modell med inbyggd elektronik håller lika länge?
 
  • Gilla
Fredde99
  • Laddar…
Går nog inte jämföra kvaliten på gamla varmvattenberedare, denna som jag ska byta ut är från 1974 och fungerar utmärkt fortfarande men ska flyttas ner i källaren så dags byta ut den.
Prisskillnaden är ca 2000 mellan smart och vanlig vvb och risken är nog att spara 600 kr om året är en hög uppskattning som det brukar vara i produktkatalogerna.
Överväger att köpa den vanliga då slipper jag tillverkningstiden på ca 3 veckor också.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
F Fredde99 skrev:
Går nog inte jämföra kvaliten på gamla varmvattenberedare, denna som jag ska byta ut är från 1974 och fungerar utmärkt fortfarande men ska flyttas ner i källaren så dags byta ut den.
Prisskillnaden är ca 2000 mellan smart och vanlig vvb och risken är nog att spara 600 kr om året är en hög uppskattning som det brukar vara i produktkatalogerna.
Överväger att köpa den vanliga då slipper jag tillverkningstiden på ca 3 veckor också.
Hej Fredde.
Sitter i samma val och kval.
Hur gjorde du till slut?
/J
 
E erikssonjorgen skrev:
Hej Fredde.
Sitter i samma val och kval.
Hur gjorde du till slut?
Köp en vanlig VVB utan en massa elektronik i , besparingen är inte relevant till prisskillnad. Sen är elektroniken som all annan känslig för överspänning och åska
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
E erikssonjorgen skrev:
Hej Fredde.
Sitter i samma val och kval.
Hur gjorde du till slut?
/J
Hej det blev faktiskt sc 300 den med smart termostat. Vinst eller förlust ja det får framtiden avgöra. Jag har redan märkt sparande men inte konstigt jag jämförde med min varmvattenberedare från 1974.
 
  • Gilla
FCKAndersson och 1 till
  • Laddar…
F Fredde99 skrev:
Hej det blev faktiskt sc 300 den med smart termostat. Vinst eller förlust ja det får framtiden avgöra. Jag har redan märkt sparande men inte konstigt jag jämförde med min varmvattenberedare från 1974.
Hej, nu är jag i din situation. Ska jag ta en SC eller en vanlig? 300L rostfri blir det i alla fall. Tips och råd mottages gärna!
 
Beror på var du bor, på landet eller i stan, elektroniken i dom s.k. smarta VVB är väldigt känslig för åska och dippar i nätet. Har bytt flera efter åska
 
J jonaserik skrev:
Beror på var du bor, på landet eller i stan, elektroniken i dom s.k. smarta VVB är väldigt känslig för åska och dippar i nätet. Har bytt flera efter åska
Bor i radhus i Järfälla. Lite osäker är jag på om det är fördel att ha elektroniken i dessa. Vår nuvarande beredare är 43 år gammal och fungerar bra. Tyvärr är säkerhetsventilen inte så tät längre
 
Säken otät bara byta och inte svårt troligtvis en 15 mm modell 9 bar, finns på varuhusen för en mindre penning. Stäng av inkommande vatten öppna någon V-kran, gänga bort och lite lin på gängan och gänga tillbaka. Det nya nu som ska vara så bra, liknar mer och mer nya VP ska vara så smarta och ställa in sig efter något som kallas beteendemönster, vad det nu ska vara bra för när det gäller VV, begriper inte jag.
 
  • Gilla
FCKAndersson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Säken otät bara byta och inte svårt troligtvis en 15 mm modell 9 bar, finns på varuhusen för en mindre penning. Stäng av inkommande vatten öppna någon V-kran, gänga bort och lite lin på gängan och gänga tillbaka. Det nya nu som ska vara så bra, liknar mer och mer nya VP ska vara så smarta och ställa in sig efter något som kallas beteendemönster, vad det nu ska vara bra för när det gäller VV, begriper inte jag.
Tycker du jag borde laga min 43 år gamla beredare?
Jag måste ta bort mycket inredning för att komma åt det och när jag nu gör det blir det ett byte.

Jobbar du som montör av vvb?
 
Hej,
Har en Vvb från 1984 som jag fundera på att byta då två faser lagt av.
Är det inga fördelar att byta, även om man inte väljer en smart? Mindre förbrukning (el) pga bättre isolering, risk att en gammal börjar läcka eller annat?

/J
 
  • Gilla
FCKAndersson
  • Laddar…
E erikssonjorgen skrev:
två faser lagt av
Fabrikat och typ , 1 fas kvar = 1 kw . Det går att byta patron.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.