Så jag försökte precis koppla in en bänkdiskmaskin direkt till blandaren. Det skall tilläggas att jag är en fullkomlig nybörjare på sådant här. Det ser efter lite efterforskningar ut som att jag kopplat den rätt - men slangen som hänger under diskbänken började läcka som tusan när diskmaskinen startade, något jag tack och lov upptäckte ganska snabbt innan några skador uppstod. Skall den kopplas in direkt i den slangen?

Varför läcker slangen därunder?
 
  • Kopplingar och slangar under diskbänk med potentiell läckagepunkt vid anslutningen till blandaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingar och slangen under diskbänk med synbar läcka potentiellt från diskmaskinsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Andysapple skrev:
Så jag försökte precis koppla in en bänkdiskmaskin direkt till blandaren. Det skall tilläggas att jag är en fullkomlig nybörjare på sådant här. Det ser efter lite efterforskningar ut som att jag kopplat den rätt - men slangen som hänger under diskbänken började läcka som tusan när diskmaskinen startade, något jag tack och lov upptäckte ganska snabbt innan några skador uppstod. Skall den kopplas in direkt i den slangen?

Varför läcker slangen därunder?
C Andysapple skrev:
Så jag försökte precis koppla in en bänkdiskmaskin direkt till blandaren. Det skall tilläggas att jag är en fullkomlig nybörjare på sådant här. Det ser efter lite efterforskningar ut som att jag kopplat den rätt - men slangen som hänger under diskbänken började läcka som tusan när diskmaskinen startade, något jag tack och lov upptäckte ganska snabbt innan några skador uppstod. Skall den kopplas in direkt i den slangen?

Varför läcker slangen därunder?
"slangen" som sitter med buntband är till för inkoppling av diskmaskin.
Men du behöver inte använda den. Se till att locket /muttern som sitter på är åtdragen och har en packning
 
Ja oj, den var inte åtdragen. Min far påpekade att sparksockeln och skåpen längst ner är vattenskadade. Den har förmodligen stått och droppat i flera år!! Bor i hyresrätt och har aldrig rört muttern.
 
C Andysapple skrev:
Ja jävlar, den var inte åtdragen. Min far påpekade att sparksockeln och skåpen längst ner är vattenskadade. Den har förmodligen stått och droppat i flera år!! Bor i hyresrätt och har aldrig rört muttern.
Va bra att du hittade felet (y)
 
Verkligen! Bör man anmäla det här det här till hyresvärden eller försäkringsbolaget? Jag känner att jag inte borde vara ansvarig för droppskador som uppstått i ett nybyggt kök. Jag som är total novis borde väl inte ha en så långtgående undersökningsplikt?
 
Har du bott där länge?
 
Har du kollat med hyresvärden att du får koppla in diskmaskinen själv? Vissa kräver att en certifierad gör det.
 
Jag har bott här i fem år! Ja, det får kopplas in själv (dessutom är farsan fackman). Skadorna på sparksocklarna har dock inte uppstått till följd av diskmaskinen, det här är gamla skador jag inte noterat dörrens nu. Det han bara droppa i typ 30 sekunder innan jag upptäckte det.
 
  • Gilla
Vonelffors
  • Laddar…
Om inte du har orsakat skadan så kan man hoppas att det finns i besiktningsprotokollet som bör finnas efter förra hyresgästen. Annars kan du nog tyvärr bli ersättningsskyldig då det blir svårt att bevisa att skadan fanns redan vid inflytt.
 
Jag är den första som bott här. Skadan har otvivelaktigt uppstått efter inflyttningen (till följd av det bevisligen droppande röret). Tom när den är åtdragen med skiftnyckel droppar det märker jag nu (men mindre).
 
Tack för all hjälp iaf :) det finns inget mer ni kan göra! Grymt!
 
Kan vara att det saknas packning i locket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.