F
Hej! Har ett kallställt fritidshus där jag skulle vilja förlänga säsongen på våren och hösten med elelement.

Stugan är ca 40 kvadratmeter med öppen planlösning och väggarna och taket är isolerade med 95mm isolering.

För att hålla nere RH skulle jag vilja kunna hålla 10-12° inne med en dygnsmedeltemperatur ute på 0° ungefär (vilket det blir i början på april där huset står). Huset har en ordentlig insatskamin för att hålla värmen när vi är där men det tar drygt 6 timmar att värma upp härligheten till en behaglig innetemperatur. Luftvärmepump har jag skippat eftersom det är bara max 3 månader under året som stödvärme behövs.
Tror jag vill ha konvektorelement med fläkt för att kunna fläska på några timmar innan ankomst och sen slå av när kaminen börjar ge effekt.

Hur mycket effekt totalt bör jag ha?
 
Jag tycker att du ändock bör satsa på en luftvärmepump som du kan styra via internet.
Dukan reglera värmen över året, få kyla på sommaren samt bra cirkulation och få bort sommarstugelukt.
För oss blev det ett lyft.
 
Om vi antar att huset är en låda med måtten 5*8*2,5 m blir omslutningsarean 145 m² inkl golv. 95 mm mineralull med lite panel och reglar blir u-värde ca 0,44 W/m²K. Hela huset 145 * 0,44 = 64 W/K.
Vill du hålla huset 10 grader varmare än utomhus behövs alltså ca 640 W för att täcka transmissionsförlusterna. Vill du hålla huset på +10 °C när det är -20 °C ute krävs ca 1,9 kW.

Ventilation (självdrag) tillkommer. Antag 20 lit/s, det ger 240 W resp 720 W i exemplen ovan.

Energibehov 3 månader * (640 W + 240 W) = 1900 kWh.

Jag hade nog satsat på åtminstone 3 kW värmeeffekt om det ska räcka till mer än att vidmakthålla underhållsvärmen innan man fått fart på kaminen. En elradiator på 500 - 1000 W med termostaten ställd på +5 °C och en llvp på 8 - 10 °C är både energismart och driftsäkert.
 
F
Grejen är att det är verkligen en sommarstuga med utedass och allt. så jag vet inte i dagsläget hur mycket vi pallar med att vara där i praktiken. Därför vill jag inte investera i en luftvärmepump innan jag vet att familjen står ut med att knacka isen ur handfatet på morgonen så att säga.

Är beredd att betala el för ett par provår för att se att vi verkligen kommer nyttja stugan på tidig vår och sen höst. Vill ha underhållsvärmen när vi börjar nyttja stugan för säsongen för att inte hela konstruktionen ska bli helt utkyld och all fukt vi människor alstrat ska kondensera. Det är ju inte heller noll grader ute hela perioden, värmen ökar fort i maj.

Det låter som att ett element på 2000 W borde klara jobbet. Planerar att styra och övervaka elementet med en Mill Wifi socket
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Grejen är att det är verkligen en sommarstuga med utedass och allt. så jag vet inte i dagsläget hur mycket vi pallar med att vara där i praktiken. Därför vill jag inte investera i en luftvärmepump innan jag vet att familjen står ut med att knacka isen ur handfatet på morgonen så att säga.

Är beredd att betala el för ett par provår för att se att vi verkligen kommer nyttja stugan på tidig vår och sen höst. Vill ha underhållsvärmen när vi börjar nyttja stugan för säsongen för att inte hela konstruktionen ska bli helt utkyld och all fukt vi människor alstrat ska kondensera. Det är ju inte heller noll grader ute hela perioden, värmen ökar fort i maj.

Det låter som att ett element på 2000 W borde klara jobbet. Planerar att styra och övervaka elementet med en Mill Wifi socket
ta 2 1000-1500w istället, bättre att sprida ut värmen och ach så mycket bättre om ett element pajar
 
Annars är ONTECH en bra variant att styra ett till flera element.. Om man styr värmen via fast installation. Så kan flera element styras via elcentral. Där du även kan installera enklare tillbehör som deckare och larm etc. Finns på Classe och K&C också.

Sonen har precis gjort det där han styr alla 8 st elementen i stugan. Men den används främst på vintern.
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Har ett sommarhus på 60kvm som används April-Oktober håller 10° med elradiatorer, startar en 2000w elfläkt med Ontechen så är det varmt när vi kommer fram, braskamin för myseldning och en Solarventi som ventilerar bort " stuglukten"
 
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.