Hej på er allihopa!

Jag håller på och planerar renoveringen av tvättstugan, vilken innehåller en dusch. Hela rummet ska få ny plastmatta, och duschutrymmet + 3 väggar ska ha kakel.

Eftersom duschutrymmet är 900x950 mm är varje millimeter golvyta viktig, och även om jag allra helst hade velat göra en "säker vatten"-vägg (15 mm plyfa + våtrumsskiva) hade jag gärna behållit de där kvadratcentimetrarna ..

Problemet är att väggen idag består av tunnare MDF typ 8-10 mm, som är spikad/limmad mot reglarna efter hela längden. Det är något brun/svart hårt lim som är helt omöjligt att få isär enkelt, det är endera regeln eller skivan som går sönder. Reglarna bakom skivan är cc60 och av halvsladdrig 70-tals-optimering, så de håller inte riktigt 45x70, utan snarare typ 40x70. Jag hade helst sluppit riva, och bara satt våtrumskiva direkt på MDF-skivan ...

Frågan är om det räcker?
 
  • Gammal duschhörna i tvättstuga med slitna väggar, pall och draperade duschgardiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Våtrum, tvättstuga, 70-talet... Jag hade inte vågat låta bli att undersöka reglarna i väggen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Våtrum, tvättstuga, 70-talet... Jag hade inte vågat låta bli att undersöka reglarna i väggen.
Hum, utveckla mer? :)

Jag har bytt isoleringen i golvet och det finns inte ett spår av fukt.... Vattenrören ska bytas, och brunnen såklart..
 
Åsa Lund
Om våtrummet är från 70-talet (och kanske till och med ligger i en källare) så är risken stor att det är bekymmer. Då skulle jag vilja frilägga några av reglarna för att vara säker på att allt är ok.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hej, kör man ed cc600 på reglar skall två gips räcka för kakel så frågan är då om mdf plus gips räcker, jag skulle nog köra på det
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om våtrummet är från 70-talet (och kanske till och med ligger i en källare) så är risken stor att det är bekymmer. Då skulle jag vilja frilägga några av reglarna för att vara säker på att allt är ok.
Krypgrund... :geek: (vilket varit det största bekymret so far..)
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, kör man ed cc600 på reglar skall två gips räcka för kakel så frågan är då om mdf plus gips räcker, jag skulle nog köra på det
Det vore ju definitivt det allra smidigaste, jag är inte så sugen på att oroa mig för vattenläckor dock...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är något brun/svart hårt lim som är helt omöjligt att få isär enkelt, det är endera regeln eller skivan som går sönder.
Svart lim från 70-talet... Akta dig så det inte är asbest i limmet!
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
M minimunk skrev:
Svart lim från 70-talet... Akta dig så det inte är asbest i limmet!
Tja, jag skulle inte säga att det är omöjligt, det är som mörkt brun kåda ungefär, och stenhårt...

Mattan är väl en troligare kandidat dock... :thinking:
Har läst mig till att det var vanligast på 60-talet med asbest i mattlim, och det här är byggt 73, så jag vet inte... Ska ta ut en nisse som ska kolla på mattläggningen, antar att han har något att säga om det...
 
Vill minnas att Fermacell 12.5mm skivor uppnår tillräcklig vridstyvhet för plattsättning när det är reglat på cc60. Har du dessutom mdf bakom är det ju tvärlugnt. De är dock inte roliga att jobba med, tunga och du bör såga dem med sänksåg.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J J-O skrev:
Vill minnas att Fermacell 12.5mm skivor uppnår tillräcklig vridstyvhet för plattsättning när det är reglat på cc60. Har du dessutom mdf bakom är det ju tvärlugnt. De är dock inte roliga att jobba med, tunga och du bör såga dem med sänksåg.
Iofs är en sänksåg på villhöver-listan, så det är inget bekymmer, tunga kan vara trist dock.. Jag brukar vara rätt ensam i arbetet...
Men tack för tipset! (y)
 
Vikten är väl det dubbla gentemot vanligt kartonggips. Dock finns de som 60 i bredd. Då blir det ju ungefär som att hantera en 90 skiva kartonggips i vikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.