Behöver lägga om taket. Råspont och oinredd och oisolerad vind, kommer smått att inredas så småningom. Vissa säger att man ska ha diffusionsöppen underlagsduk, vissa säger däremot att den inte ska läggas på råspont under direkt mellan takstolar. Det gäller ju då både privatpersoner och företag, vad ska man gå efter?
 
Rickard.
Man ska välja någon av dom stora och välbeprövade tillverkarna och man ska följa deras montagebeskrivning. Får man inte ihop det som man tänkt så finns det garanterat en anledning ;)

Varför behöver/vill du ha diffusionsöppen underlagstäckning?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Man ska välja någon av dom stora och välbeprövade tillverkarna och man ska följa deras montagebeskrivning. Får man inte ihop det som man tänkt så finns det garanterat en anledning ;)

Varför behöver/vill du ha diffusionsöppen underlagstäckning?
Jag vet inte vad jag ska ha, därför jag frågar. :)
 
Rickard.
Okej generellt så säger man ju antingen att man ska ha någon sort ventilation (luftspalt) under råsponten eller så kan man välja diffusionsöppen duk och då skippa både råspont och luftspalt.
Dom flesta stora tillverkare som har ett riktigt namn I branschen säljer inte någon diffusionsöppen duk (vad jag vet) som ska ligga på råspont utan den ska ligga direkt på isoleringen för att garantera funktionen.

Med tak och vindar gäller dock en princip högre än alla regler och det är att man ändrar inte gärna förhållandet i en fungerande vind :) Man behöver alltså inte göra en massa åtgärder för att det någonstans är fel enligt dagens idéer om det bevisat att det fungerar.
 
Rickard.
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Funkar den här?
[länk]

Eller den här?
[länk]
Ja om dom monteras rätt och används på rätt sätt...
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ja om dom monteras rätt och används på rätt sätt...
På råspont alltså.
 
Rickard.
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
På råspont alltså.
Bara den nedre får monteras liggande direkt mot råspont.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.