Tjena, ska ge mig på att sätta klinkers i en hall och har lite funderingar kring val av fix. Har spanat runt lite men blir inte klok på om jag ska använda flytfix eller vanligt standard fix (typ casco multifix). Plattorna är 30x30 cm plattor och golvet är flytspacklat, så inga direkta behov att ta upp några nivåskillnader.

Har tidigare bara jobbat med vanligt fix och känner mig bekväm med det, men vad säger den samlade expertisen på BH? Är det lättare att få bra resultat med flytfix om man är nybörjare eller ska jag köra med vanligt och dubbellimma för att vara safe?
 
S Snabelhund skrev:
Tjena, ska ge mig på att sätta klinkers i en hall och har lite funderingar kring val av fix. Har spanat runt lite men blir inte klok på om jag ska använda flytfix eller vanligt standard fix (typ casco multifix). Plattorna är 30x30 cm plattor och golvet är flytspacklat, så inga direkta behov att ta upp några nivåskillnader.

Har tidigare bara jobbat med vanligt fix och känner mig bekväm med det, men vad säger den samlade expertisen på BH? Är det lättare att få bra resultat med flytfix om man är nybörjare eller ska jag köra med vanligt och dubbellimma för att vara safe?
Enklare med flytfix än dubbellimma (som inte heller borde behövas).

30x30 hade jag använt vanligt fix och inte dubbellimma.

Edit: Det @Stefan N rekommenderar är utmärkt.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Tack för svar! Har inte jobbat med kiiltos produkter innan, mest använt casco och mapei Pga pris/tillgänglighet.

Ser ut att vara rätt kort arbetstid på kiilto fixet och och jag är långsam, skulle casco multiplan kunna vara ett alternativ? Iofs inte halvflyt och kanske ett sämre alternativ pga det?

Kanske övertänker detta?
 
Jag hade också använt standardfix.
30x30 på flytspackel är bara att lägga direkt.
Casco Multifix fungerar utmärkt.
 
Följdfråga, pratade med supporten på casco när jag flöt golvet för ett par veckor sedan och de menade att jag inte behövde slå av golvvärmen (vattenburen pga frysrisk) varken vid flyr eller plattsättning så länge tempen begränsades till ca 20 grader i slingorna. Det verkar ha funkat, men funderar på om jag ska våga hålla detta som en generell tumregel? Tänker att det bör motsvara en sommarvarm platta som håller ca 18 grader ?
 
Har du bara 20 grader i slingan har det ju ingen inverkan..
 
GoForIt GoForIt skrev:
Har du bara 20 grader i slingan har det ju ingen inverkan..
Så det borde bara vara att köra med andra ord, undviker helst att strypa den helt ifall det kommer en köldknäpp
 
T
S Snabelhund skrev:
Så det borde bara vara att köra med andra ord, undviker helst att strypa den helt ifall det kommer en köldknäpp
Japp, kör på bara särskilt eftersom du har fått klartecken från Casco också och som sagt 30x30 kör du utan vidare med vanligt standardfix.

Lade förresten själv 60 kvm 30x30 cm idag i två två kök/hall med vanligt fix (Bostik Kombi) med 8:ans tandkam:) Började klockan 06.00 och var klar 13.30(y)
 
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.