Hej
Jag har ett hus som nyligen fick en läcka i yttertaket.
Har ett intyg på att det är Derbigum som ligger där men när jag började undersöka detta så visar det sig att det är vanlig tjärpapp som ligger där. Det innebär att jag har ett intyg på Derbigum men ett tak med tjärpapp. Förre ägaren har blivit grundlurad på yttertaket och jag med.
Är detta något man kan gå vidare med och vart vänder man sig då?
Har ju köpt ett hus med ett tak som inte är vad det ska vara och som nu läcker.... Endast 15 år gammalt....
 
Gärna lite bilder.. Men vad jag kan läsa så är derbigum en fiberförstärkt tjärpapp..
Men är inte så bra på papp
 
Det brukar väl vara 10 års garanti på tak och jag tror att du måste gå på säljaren att det var fel på beskrivningen om han uppgett att det är en typ av tak och det visade sig vara något annat.
 
R
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Det brukar väl vara 10 års garanti på tak och jag tror att du måste gå på säljaren att det var fel på beskrivningen om han uppgett att det är en typ av tak och det visade sig vara något annat.
Ja jag tror inte de är mycket att hämta där heller.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Köpte ett hus med platt tak. Där låg Derbigum, lagt 2005, vilket skulle vara det bästa som finns! Fick en takläcka vid takbrunnen och förstörde två rum i huset. Försäkringsbolaget tar noll, takfirman som gjorde jobbet, tar inget. Derbigum är inte intresserade då de inte tillverkar takbrunnen. Frågade en jurist som sa att privatpersoner bara har 10 års garanti i dessa fallen. Så vid läckskador från tak står man ensam med svartepetter!
 
Rickard.
L LarsHobbybyggare skrev:
Köpte ett hus med platt tak. Där låg Derbigum, lagt 2005, vilket skulle vara det bästa som finns! Fick en takläcka vid takbrunnen och förstörde två rum i huset. Försäkringsbolaget tar noll, takfirman som gjorde jobbet, tar inget. Derbigum är inte intresserade då de inte tillverkar takbrunnen. Frågade en jurist som sa att privatpersoner bara har 10 års garanti i dessa fallen. Så vid läckskador från tak står man ensam med svartepetter!
Så är det. Finns tilläggsförsäkringar för inträngande vatten men jag kan tänka mig att dom inte är särskilt prisvärda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.