Dessutom får inte mätaren gå baklänges, för då säljer du ju till samma pris som du köper.
Det ska till två mätare, kopplade på varsitt håll, för kraftbolaget vill inte betala lika mycket för en kWh som de vill sälja den för.
 
Någon som har erfarenheter av vindkrafts kooperativ?
För min del verkar det tämligen meningslöst då man måste välja samma leverantör som kooperativet har valt att sälja till... I så fall måste man köpa så många andelar att man knappt måste köpa mer "vanlig" el som kan vara mycket dyrare!
Har man för lite andelar kommer förtjänsten ätas upp under resterande förbrukning under året...
Har kollat runt lite och det verkar inte som man uppdaterar sina hemsidor så hemskt mycket. Visserligen har de flersta laddat upp årsmötet från 2006 men mer än så är det inte.
 
Läs följande t ex Göteborgs-Posten - Guider - Vindkraft 06

Men rent teoretiskt skulle ju kombinationen vindkraftverk, vedpanna och ackumulatortank bli en ganska optimal energianläggning, där man kan ta tillvara all energi till egen nytta

Jag tror man genast ska glömma alla tankar på att leverera överskottsel till allmänna nätet. Då lär du fastna i alla statens skatter och avgifter,. Rent skarremässigt blir du då behandlad som de stora elleverantörerna, vad avser redovisning av dessa för den el man levererat. Den administrationen lär kosta mångdubbelt mer än vad elleveranserna ger, även för större egna vindkraftverk.

Samma skatteregler för elskatter gäller vid tankar på vindkooperativ (såvitt jag vet). För att få ner kostnaden för el i större grad måste du producera elen på ett sådant sätt att du slipper betala dessa elskatter. Det är en grundförutsättning man aldrig får glömma.
 
Är det sant det där med elskatterna?
Jag hade för mig att det inte berör anläggningar mindre än 50 kW?
 
Vad du behöver är en sterlingmotor som kan generera el från din ackumulatortank. Finns faktiskt en tysk firma som utvecklar en sådan för privatbruk men det blir troligen inte alls ekonomiskt motiverbart men du slipper elbolaget :)
 
Tror det är ganska så förbjudet att skicka ut el på elnätet själv... eftersom det riskerar att skada nätmontörer etc... När ni matar nätet själva har ju inte elbolaget längre någon kontroll över när nätet är spänningssatt respektive icke-spänningsatt.

/M
 
belak skrev:
Tror det är ganska så förbjudet att skicka ut el på elnätet själv... eftersom det riskerar att skada nätmontörer etc... När ni matar nätet själva har ju inte elbolaget längre någon kontroll över när nätet är spänningssatt respektive icke-spänningsatt.

/M
om du har ett vindkraftverk kopplat till nätet, så skickar du ut el på nätet.
men går linjen ner så funkar inte vindkraftverket, så är det idag.
 
Ja, det är inga problem att mata ut energi på nätet. Det gäller bara att den egna anläggningen är övervakad med avseende på spänning och frekvens.
Försvinner nätet sjunker båda delarna kraftigt. Då får man koppla från, och sen låta bli att starta igen innan nätet blir spänningssatt igen.
 
Fogarbo skrev:
Samma skatteregler för elskatter gäller vid tankar på vindkooperativ (såvitt jag vet). För att få ner kostnaden för el i större grad måste du producera elen på ett sådant sätt att du slipper betala dessa elskatter. Det är en grundförutsättning man aldrig får glömma.
Mmmm sverige är ju fantastiskt på detta med skatteregler..

Men det är som du skriver beroende på hur man levererar elen från ett kooperativ/hur avtalen är skrivna, En del kooperativ måste betala energiskatt medans andra inte behöver så det är bara att hoppas att kooperativet jag ska köpa in mej i lyckas fixa papperen o produktionen på ett sätt att man slipper..

En kusin till morsan har varit med i ett kooperativ i Holmsund sen 98 o är mycket nöjd, Inga prisökningar på elen sen dess.. Dom betalar 10 öre/kWh o har så gjort sen -98..
 
2an skrev:
Mmmm sverige är ju fantastiskt på detta med skatteregler..

Men det är som du skriver beroende på hur man levererar elen från ett kooperativ/hur avtalen är skrivna, En del kooperativ måste betala energiskatt medans andra inte behöver så det är bara att hoppas att kooperativet jag ska köpa in mej i lyckas fixa papperen o produktionen på ett sätt att man slipper..

En kusin till morsan har varit med i ett kooperativ i Holmsund sen 98 o är mycket nöjd, Inga prisökningar på elen sen dess.. Dom betalar 10 öre/kWh o har så gjort sen -98..
Det tråkiga är ju att man låter andra betala för sin energikonsumtion genom att vindkraften är kraftigt subventionerad. Din morsas kusin tycker naturligtvis att det är utmärkt att betala 10 öre/kWh men vältrar samtidigt över ca 40 öre plus energiskatt att betalas av övriga folket.

Med tanke på politikers nyckfullhet så ska man kanske inte tro att dessa subventioner är huggna i sten.
 
Betong skrev:
Med tanke på politikers nyckfullhet så ska man kanske inte tro att dessa subventioner är huggna i sten.

Så sant så, Men tar man inga risker kan man inte vinna nått heller har jag hört så jag köper in mej o håller tummarna, Kommer då att börja köra betydligt mer elpatron o mindre pellets då det blir billigare med el trots att ja betalar 1500:-/ton för pelletsen..
 
Jag tycker det är jätteintressanta inlägg trots att de inte ligger i linje med vad jag efterfrågade;
Nämligen erfarenheter som ägare till ett litet kraftverk berikats med.
Är som sagt i begrepp om att möjligen skaffa ett eget och vill bli klokare, både på det tekniska planet och det ekonomiska. Stämmer mina ekonomiska resonemang i första inlägget?
 
Karkulla skrev:
Är egen vindkraftsproduktion ett alternativ?
...
Hannevinds mindre kraftverk innebär ju en ekonomisk möjlig investeringskostnad för en vanlig privatperson, men frågan är om den betalar sig.
...
Är det möjligt att få till en koppling som utan störningar kan växla matningen mellan nätet och den egna snurran?

Får man göra det?
Nej, inte för ekonomisk vinning om du tänkt köpa ett verk.

Hannevind överdriver sina värden. Se här http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/43016-bygg-dig-eloberoende.html#post357381

Det kan väl gå. Men de flesta köpeverk kräver ju anslutning till nätet för att fungera.

Vet ej.

-

Du kan ju fråga någon tillverkare om referenser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.