Nu måste jag få skriva av mig för jag är så arg att öronen ryker.
I fredags kväll köpte jag en diskmaskin då vår lite oväntat gick sönder tidigare i veckan (inte en Ikea maskin)
När vi skulle packa upp den på lördagen så märkte vi att emballaget var dygnsurt. Även när vi öppnade luckan var den fuktig inuti.
Installerade enligt konstens alla regler - 2 slangar, vatten och avlopp.
Ska köra första programmet som man skulle göra enligt anvisningen. Det går skapligt tills det börjar närma sig slutet - i20 = den kan inte tömma vattnet.

Kollar slangarna, drar ut maskinen på golvet för att vara säker på att slangarna ligger som de ska - samma fel igen.

På söndagen tänker vi att vi testar en gång till - går inte. Åker tillbaka till Ikea för att snällt be om ett byte, men där tar det stopp. Vi hanterar inte vitvaror. Ni får lägga ett ärende och så kommer en tekniker. Men jag vill inte ha en lagad maskin om en vecka - jag vill ha en ny diskmaskin eftersom det var en ny jag köpte. Står i startgropar att byta ut köket - inga vitvaror från Ikea det är då ett som är säkert.

Om en ny produkt inte funkar, ska man inte kunna byta den då?
jag lämnad kvar den hos butiken men nu tycker de att jag ska hämta den för att en tekniker ska kunna kolla om jag installerat den rätt?
 
Att det blött i ny maskin är ju det alltid då dom är provkörda. Sen kan jag nog tro att dom flesta hellre vill att en tekniker kommer ut än att släpa maskin till IKEA.
Du har fastställt att inget blocker i avloppet?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS
Man får ju reklamera trasiga produkter men för att företaget ska acceptera reklamationen så bör de ju få chansen att bedöma om produkten är trasig eller inte. Dessutom enligt konsumentköplagen har företaget rätt att besluta om åtgärd vid fel, dvs. det är de som har rätt att bestämma om produkten ska lagas eller bytas ut. Det spelar ingen roll om det är ett fel som finns från början eller om det är ett fel som uppstår 5 månader sen.
 
  • Gilla
cullberg
  • Laddar…
Ok så det är jag som helt enkelt är orimlig i min förväntan att en ny ganska dyr vitvara ska fungera.
 
BirgitS
Det är inte orimligt eftersom det är så i nästan alla fall men ibland har man otur.
 
Du har inte monterat avloppsslangen fel bara ? :)
 
Som föregående talare så låter det som du möjligtvis kan ha satt avloppsslangen där det inte är något hål. Under diskhon där man monterar slangen finns ofta 2st pipor som sticker upp, så har man satt den på pipen som inte har blivit avknoppad.
 
  • Gilla
cullberg och 1 till
  • Laddar…
Ibland blir man lite mörkrädd för denna typen av resonemang, Det är väl klart att en tekniker måste komma ut och kolla vad som är fel eller tänker du att dom bara skall slänga den diskmaskinen du har och ge dig en ny även om det eventuellt inte ens är något fel på den? Att den är fuktig invändigt är såklart för att den är provkörd, Står oftast även i instruktionsboken.
 
A
axelito axelito skrev:
Som föregående talare så låter det som du möjligtvis kan ha satt avloppsslangen där det inte är något hål. Under diskhon där man monterar slangen finns ofta 2st pipor som sticker upp, så har man satt den på pipen som inte har blivit avknoppad.
Ja eller minst lika vanligt att det är stopp i pipen/avloppet och den gamla maskinen byttes av samma orsak.helt i onödan.
 
  • Gilla
cullberg
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ja eller minst lika vanligt att det är stopp i pipen/avloppet och den gamla maskinen byttes av samma orsak.helt i onödan.
Skummade bara igenom inlägget när jag skrev mitt svar, så missade att det hade varit i20 på gamla maskin. Ja där satte du huvudet på spiken, dyrt stopp i avloppet. :)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.