Hoppas någon kan hjälpa oss.

Vi bor i ett äldre hus i samhälle men utanför detaljplanerat område. Vi vill i samband med renovering av tvättstugan i källardel som hänger ihop med garagedel även inreda en liten gästlägenhet. Detta då det redan finns ett rum med en egen igång bredvid garaget men även här behövs uppfräschning och förbättring.

Efter läst på och även pratat med kommunen så gjorde vi en bygganmälan för lägenheten. Vi var tvungna att komplettera med kontrollansvarig och kontrollplan. Kallades till tekniskt samråd och där säger handläggaren att ni tror att ni ansökt för lägenhet men det har ni inte utan för tekniska installationer! Detta för att tillgängligheten för lägenheten inte uppfylls (halvtrappa upp till badrummet från lägenheten). Förstod ingenting och förstår ännu mindre nu då det i startbeskedet står skrivet om eldstad (ska vi inte ha) och att garaget (som vi inte renoverar) ska bli en brandcell så väggar och dörren mellan ”lägenheten” ska uppfylla EI60! Kan tillägga att ett litet badrum finns redan men inte exakt där vi nu planerar det för lägenheten.
Men avlopp och vatten går precis där nya badrummet är tänkt. Har processen gått rätt till kommunen ska visst också ha över 10 000 kr totalt, bla 3200 kr för mötet vi hade och sedan att de ska komma ut och besöka också!
Totalt förvirrad och tacksam för hjälp!

Mvh Jennie
 
Mikael_L
Jag har kanske lite svårt att förstå inlägget här, eller innehållet.
Men det slår mig att handläggaren kanske vill ge er vink ...
J JePe skrev:
och där säger handläggaren att ni tror att ni ansökt för lägenhet men det har ni inte utan för tekniska installationer! Detta för att tillgängligheten för lägenheten inte uppfylls
... om att ni inte kan bygga om det där till en lägenhet utan att vidta en massa enormt dyra och besvärliga tillgänglighetsanpassningar.

Som sagt, jag känner jag att jag inte greppade allt, men jag tycker det känns som att ni är ute på lite tunn is. Ty inreda lägenhet i källare är inte något enkelt med tanke på alla regler som finns idag.
Det är kanske bättre att ni bara andrahandsuthyr del av er bostad, ungefär som ni skulle ha en för stor lägenhet och vill hyra ut en del.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har kanske lite svårt att förstå inlägget här, eller innehållet.
Men det slår mig att handläggaren kanske vill ge er vink ...

... om att ni inte kan bygga om det där till en lägenhet utan att vidta en massa enormt dyra och besvärliga tillgänglighetsanpassningar.

Som sagt, jag känner jag att jag inte greppade allt, men jag tycker det känns som att ni är ute på lite tunn is. Ty inreda lägenhet i källare är inte något enkelt med tanke på alla regler som finns idag.
Det är kanske bättre att ni bara andrahandsuthyr del av er bostad, ungefär som ni skulle ha en för stor lägenhet och vill hyra ut en del.
Tack - ja jag förstår inte om det innebär att vi inte får hyra ut om vi önskar det. Och han gav knappast några kostnadsbesparande råd eller krav.
Kanske inte heller var tydlig det är inte en lägenhet under mark, vi kan gå via källaren men sedan är det en vidbyggd garagedel och brevid garaget finns detta rum. Men sedan är det ju allt det som tillkom alltså som rubriken säger vad har vi ens fått startbesked för? Högst oklart!
 
Jag tror också att handläggaren på ett inte allt för dolt sätt hjälpte er att bygga en lägenhet som egentligen inte får byggas.
Jag antar att ni gjorde en anmälan att enligt Attefallsreglerna intreda en komplementsbostad i källaren.
En sådan lägenhet kräver full tillgänglighet för rörelsehindrade vilket den inte skulle göra.
Om ni fortsätter hävda att ni ska bygga en komplementsbostad så är risken att kommunen måste säga nej.
Fortsätt istället med era "tekniska installationer"!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
Jag tror också att handläggaren på ett inte allt för dolt sätt hjälpte er att bygga en lägenhet som egentligen inte får byggas.
Jag antar att ni gjorde en anmälan att enligt Attefallsreglerna intreda en komplementsbostad i källaren.
En sådan lägenhet kräver full tillgänglighet för rörelsehindrade vilket den inte skulle göra.
Om ni fortsätter hävda att ni ska bygga en komplementsbostad så är risken att kommunen måste säga nej.
Fortsätt istället med era "tekniska installationer"!
:D tack, ja om det är så så kanske vi ska vara tacksamma!
Märkligt att byggingenjören/kontrollansvarig inte hade bättre koll då?! Han sa att en rörelsehindrad inte kan bo där då den inte uppfyller tillgänglighetskraven -
men inget om att det var ett hinder för ansökan.
 
Mikael_L
Det är nog inget hinder, vare sig för ansökan eller genomförande.
Det går ju att bygga in hissar, ramper, bredda dörrar och gångar.

Men det är väl ofta att det kostar mer än det smakar, i sådana här fall.
Jag är fortfarande långt ifrån säker på att det här var en vink om att inte ansöka om fel sak, men ha det åtminstone i åtanke.
Vi kan kanske reda ut det i denna tråd, men just nu tror jag vi vet för lite. Åtminstone jag gissar mest på, just nu.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är nog inget hinder, vare sig för ansökan eller genomförande.
Det går ju att bygga in hissar, ramper, bredda dörrar och gångar.

Men det är väl ofta att det kostar mer än det smakar, i sådana här fall.
Jag är fortfarande långt ifrån säker på att det här var en vink om att inte ansöka om fel sak, men ha det åtminstone i åtanke.
Vi kan kanske reda ut det i denna tråd, men just nu tror jag vi vet för lite. Åtminstone jag gissar mest på, just nu.
Tack men det finns inte tillräckligt med utrymme för ramper och planen är att göra ett sovloft - så sängen är inte så tillgänglig heller.. så det är nog inte värt det.

Men vad för tekniska installationer kan avses förstår jag som sagt var inte.
Och att kräva brandskydd EI60 är vad jag läst mig till vid nybyggen av hyreshus eller verksamheter.
Just dörren verkar dyr och svårt att hitta i rätt storlek.

-Vad är det för fördel att fått startbesked för
något man inte förstår vad det rör? Bra mot
Försäkringsbolaget?
 
Mikael_L
Det här ligger lite utanför mitt kunskapsområde egentligen, det här med två bostäder i småhus.
Inför mitt egen bygge satt jag mig in i rätt mycket och kan sammanfatta några punkter.
Brandceller måste man ha ibland, alltid mellan garage och bostadshus, faktiskt både om de är sammanbyggda eller står en liten bit från varandra. Med tillräckligt avstånd mellan byggnaderna faller dock kravet på brandcell.
Och brandcellsgränsen ska alltså gå mellan bostadsutrymmen och garageutrymmet. Sen kan det finnas utrymmen som hamnar lite "mellan stolarna", jag kan tänka mig att t.ex. ett förråd kan hamna i vilken brandcell den vill, bara det finns en brandcellsgränd på någon av sidorna.

Pannrum för ved eller kol-eldning, kanske även oljepanna kanske har krav på egen brandcell, här är jag lite osäker, då det aldrig varit en fråga för mig.

Måste det vara skilda brandceller mellan lägenheter då?
Ja, åtminstone i flerbostadshus, men vad som gäller 2-bostads-hus vet jag inte.

Det var det om brandceller (som brukar vara EI30 eller EI60, beroende på hur långt bort brandkåren bor).



Vad mer. Jo, en bostad ska vara tillgänglighetsanpassad, det betyder att alla väsentliga funktioner ska nås och i praktiken blir det att man sätter kök, tvättstuga och tillräckligt stort badrum på bottenplan, samt ett bostadsrum eller att det finns en avskiljbar del av rum som kan vara sovplats.
Inomhusdörrar ska vara modul9 ytterdörren modul 10.
Man kan förvisso göra på annat vis, men då blir det krav på hiss eller trapphiss och likn, som erbjuder åtkomst av dessa funktioner.
Även entren till huset, tomten, uppfarten osv, ska tillgänglighetsanpassas. Men här är kommunerna ganska olika i hur nitiska de är.

Detta misstänker jag ska uppfyllas av varje enskild bostad i ett hus.


Vad gäller om man hyr ut en del av sin bostad?
Inget speciellt, tror jag ...



När behövs bygglov eller bygganmälan?
* Att byta användning för byggnaden eller delar av, t.ex göra om garaget till bostadsrum eller tvärtom. Att bygga om en affärslokal till bostad eller tvärtom osv.
* Att ändra i bärande konstruktioner
* Att ändra i fasadens utseende eller annan yttre gestaltning
* Att installera kamin
* Attefallsåtgärder (kräver anmälan)

Ja det är mer, men detta täcker kanske det som kan gälla i detta fallet.
 
  • Gilla
Purezed och 3 till
  • Laddar…
Det är jättesvårt att förstå ärendegången och inspektörens tankar utan att se handlingarna och beslutsskrivelsen i ärendet.

Jag tänker, som någon skrivit, är att inspektören kan ha ”tänjt” på gränserna så ni kan inreda en gästlägenhet, därav ”anmälan för installationer” istället för ”attefallsanmälan för inredande av ytterligare bostad”. Hur eldstaden kommer in i bilden förstår jag inte.

Det är inte bara tillgängligheten som ska uppfyllas när en ny bostad ska inredas, det är fler krav som ska uppfyllas som @Mikael_L nämner ovan, bl a krav på brandsäkerhet, ljusinsläpp, ventilation mm (se Boverkets byggregler, bifogar länk). Detta kan innebära stora kostnader och mycket arbete beroende på utgångsläget. Är det endast installationerna som anmäls ”rundar” du de kostsamma kraven i nuläget. Stämmer mina spekulationer vet jag egentligen inte om inspektören gör er en tjänst i längden. Planerar ni ha det som en gästdel kan jag tycka det kan vara okej, men inte om ni planerar att hyra ut för permanentboende och ge lägenheten en ”adress”. Då är det ni som ansvarar för att lägenheten uppfyller de krav som ställs på en bostad och om något inträffar pga brister.

Jag tycker du ska kontakta kommunen (eller KA) och få klarhet i vad som gäller innan du går vidare, så det inte blir krångel längre fram. På din beskrivning låter det lite svajigt.

Edit; Glömde länken jag refererade till. :)
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/krav/
 
Redigerat:
  • Gilla
RACS
  • Laddar…
J JePe skrev:
:D tack, ja om det är så så kanske vi ska vara tacksamma!
Märkligt att byggingenjören/kontrollansvarig inte hade bättre koll då?! Han sa att en rörelsehindrad inte kan bo där då den inte uppfyller tillgänglighetskraven -
men inget om att det var ett hinder för ansökan.
Det hindrar om du ska gör en attefallsanmälan för att inreda ytterligare en bostad.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här ligger lite utanför mitt kunskapsområde egentligen, det här med två bostäder i småhus.
Inför mitt egen bygge satt jag mig in i rätt mycket och kan sammanfatta några punkter.
Brandceller måste man ha ibland, alltid mellan garage och bostadshus, faktiskt både om de är sammanbyggda eller står en liten bit från varandra. Med tillräckligt avstånd mellan byggnaderna faller dock kravet på brandcell.
Och brandcellsgränsen ska alltså gå mellan bostadsutrymmen och garageutrymmet. Sen kan det finnas utrymmen som hamnar lite "mellan stolarna", jag kan tänka mig att t.ex. ett förråd kan hamna i vilken brandcell den vill, bara det finns en brandcellsgränd på någon av sidorna.

Pannrum för ved eller kol-eldning, kanske även oljepanna kanske har krav på egen brandcell, här är jag lite osäker, då det aldrig varit en fråga för mig.

Måste det vara skilda brandceller mellan lägenheter då?
Ja, åtminstone i flerbostadshus, men vad som gäller 2-bostads-hus vet jag inte.

Det var det om brandceller (som brukar vara EI30 eller EI60, beroende på hur långt bort brandkåren bor).



Vad mer. Jo, en bostad ska vara tillgänglighetsanpassad, det betyder att alla väsentliga funktioner ska nås och i praktiken blir det att man sätter kök, tvättstuga och tillräckligt stort badrum på bottenplan, samt ett bostadsrum eller att det finns en avskiljbar del av rum som kan vara sovplats.
Inomhusdörrar ska vara modul9 ytterdörren modul 10.
Man kan förvisso göra på annat vis, men då blir det krav på hiss eller trapphiss och likn, som erbjuder åtkomst av dessa funktioner.
Även entren till huset, tomten, uppfarten osv, ska tillgänglighetsanpassas. Men här är kommunerna ganska olika i hur nitiska de är.

Detta misstänker jag ska uppfyllas av varje enskild bostad i ett hus.


Vad gäller om man hyr ut en del av sin bostad?
Inget speciellt, tror jag ...



När behövs bygglov eller bygganmälan?
* Att byta användning för byggnaden eller delar av, t.ex göra om garaget till bostadsrum eller tvärtom. Att bygga om en affärslokal till bostad eller tvärtom osv.
* Att ändra i bärande konstruktioner
* Att ändra i fasadens utseende eller annan yttre gestaltning
* Att installera kamin
* Attefallsåtgärder (kräver anmälan)

Ja det är mer, men detta täcker kanske det som kan gälla i detta fallet.
Tack vi har läst på (bla länken du skickade men tack för engagemanget) och har ju även haft hjälp av byggingenjör men han var inne på ändrad användning och bygglov men då huset är utanför detaljplan så valde vi efter samtal med kommunen och Boverket att gå på inreda lägenhet och bygganmälan. Givetvis har vi med i kontrollplan saker som ventilation och det har lagts till brandskydd enligt BBR 5:5 men det går för mig inte förstå krav på EI60, hittar inget om avstånd till brandkår och det kan inte heller anses som långt!) Vad jag förstod så är EI60 för helt andra typer av byggnader.
Och vilka installationer som avses är fortfarande högst oklart liksom texten om eldstad!
Ska prata med byggingenjören och Boverket innan jag ringer kommunen. Återkommer!
 
J JePe skrev:
Tack vi har läst på (bla länken du skickade men tack för engagemanget) och har ju även haft hjälp av byggingenjör men han var inne på ändrad användning och bygglov men då huset är utanför detaljplan så valde vi efter samtal med kommunen och Boverket att gå på inreda lägenhet och bygganmälan. Givetvis har vi med i kontrollplan saker som ventilation och det har lagts till brandskydd enligt BBR 5:5 men det går för mig inte förstå krav på EI60, hittar inget om avstånd till brandkår och det kan inte heller anses som långt!) Vad jag förstod så är EI60 för helt andra typer av byggnader.
Och vilka installationer som avses är fortfarande högst oklart liksom texten om eldstad!
Ska prata med byggingenjören och Boverket innan jag ringer kommunen. Återkommer!
I min kommun är det räddningstjänsten som har satt riktlinjerna kring brandskydd (bl a baserat på inställelsetid, brandbilarnas utrustning mm mm). I större ärenden brukar de få yttra sig i det speciella fallet. Pröva att kontakta någon inom räddningstjänsten som jobbar med bygglovsfrågor mot kommunen.
 
  • Gilla
JePe
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
I min kommun är det räddningstjänsten som har satt riktlinjerna kring brandskydd (bl a baserat på inställelsetid, brandbilarnas utrustning mm mm). I större ärenden brukar de få yttra sig i det speciella fallet. Pröva att kontakta någon inom räddningstjänsten som jobbar med bygglovsfrågor mot kommunen.
Tack det ska vi göra!
 
J JePe skrev:
Är det så!? Vi har inte sett att vi gjort en attefallsanmälan, utan att det är den sista raden vi gjorde anmälan för, inreda ytterligare en bostad:
[länk]
Att inreda ytterligare en bostad i enbostadshus ingår i de attefallsåtgärderna som är tillåtna utan bygglov, men kräver anmälan. I det sammanhanget säger man nog oftast bara anmälan, till skillnad från byggnaden på 30 kvm som nästan alltid kallas attefallshus (och också kräver anmälan).
Jag vet, det är rörigt. :)

Textdokument med information om regler för attefallsåtgärder som inte kräver bygglov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.