som jag ser det så finns två alternativ.
1)* Gör polisanmälan för inbrott & hemfridsbrott samt grovt egenmäktigt förfarande (karln har ju ingen rätt att befinna sig där)
* begära handräckning av kronofogden (kan ta bra med tid och inte säkert att de vill ta tag i det)

2) Gör polisanmälan för inbrott & hemfridsbrott samt grovt egenmäktigt förfarande(karln har ju ingen rätt att befinna sig där)
Se sen till att "time:a" in då karln är på polisestationen/handlar etc och ta några kompisar och åka dit och ställa ut allt på backen (under pressening), samt byta lås.
Ja, det är olagligt och man får böta. Men då det gäller just husockupation är det ett hellvete att lagligt bli av med folk.... så ibland kan det vara värt att ta böterna för att snabbt bli av med problemet.

hittade denna länk efter len liten & snabb googling:
https://www.sydkusten.es/sk/207/a/14171/hur-fungerar-lagen-om-en-bostad-ockuperas
 
B
Ett hyresavtal måste inte vara skriftligt, en omständighet som i det här fallet är en nackdel för TS. Ockupanten skulle kunna hävda att det finns ett muntligt hyresavtal och då har TS det kanske svårt att få rätt i en eventuell rättsprocess. Är det ord mot ord i en rättsprocess är det inte alltid den som har rätt som får rätt.

Citerar lite från den s.k. hyreslagen:

Hyresavtalet
2 §Hyresavtal skall upprättas skriftligen, om hyresvärden eller hyresgästen begär det.
 
C
B Blazermannen skrev:
Ockupanten skulle kunna hävda att det finns ett muntligt hyresavtal och då har TS det kanske svårt att få rätt i en eventuell rättsprocess.
Å andra sidan torde det försvåras av det faktum att "ockupanten" inte har betalat någon hyra.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bull! Det finns inget hyresförhållande här. Om man vill bli av ockupanter ska dom kastas ut. Annars kanske det går 3-6 mån via fogden och Inget kanske händer ändå, man spelar efter samma regler, ockupanten har satt ribban här.
Om något hyresförhållande finns eller ej är oväsentligt, bor en person där så ska det gå genom kronofogden. Det är liksom inget att diskutera, sen kan man tycka vad man vill om det men det är så det är.
Ett bra exempel är vårtecknet med irländska asfaltsläggare som ockuperar parkeringar och annan mark, något hyresförhållande föreligger sannerligen inte men ändå så måste det gå genom kronofogden som i son tur kan begära handräckning av polisen.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
B
C cpalm skrev:
Å andra sidan torde det försvåras av det faktum att "ockupanten" inte har betalat någon hyra.
Ja, visst kan det vara så, men jag tycker mig alltför ofta läsa om fall, där folk som inte har för avsikt att göra rätt för sig, ändå går segrande ur striden.
 
B Blazermannen skrev:
Ett hyresavtal måste inte vara skriftligt, en omständighet som i det här fallet är en nackdel för TS. Ockupanten skulle kunna hävda att det finns ett muntligt hyresavtal och då har TS det kanske svårt att få rätt i en eventuell rättsprocess. Är det ord mot ord i en rättsprocess är det inte alltid den som har rätt som får rätt.

Citerar lite från den s.k. hyreslagen:

Hyresavtalet
2 §Hyresavtal skall upprättas skriftligen, om hyresvärden eller hyresgästen begär det.
Det är precis sådan skit som gör att det enda säkra sättet är att ta med sig ett par kompisar och se till att personen lämnar huset. Personen som bor där kan ju hävda precis vad som helst.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Ja, visst kan det vara så, men jag tycker mig alltför ofta läsa om fall, där folk som inte har för avsikt att göra rätt för sig, ändå går segrande ur striden.
Om man tror att det kommer att bli åt det hållet det är då jag skulle
1) Gör polisanmälan för inbrott & hemfridsbrott samt grovt egenmäktigt förfarande (karln har ju ingen rätt att befinna sig där)
2) skulle se till att hiva ut alla saker som tillhör ockupanten/hyresgästen då de/den inte är där , byta lås och sen ta böterna som kommer (om böterna kommer, för då måste ju den som är ockupant börja använda sig av myndigheterna vilket inte de alltid vill)
Olagligt = javisst.
Böter = kanske

Huvudsaken är ju att bli av med ockupanten, och bråka via myndigheter etc tar tid och energi och huvudbry.
Nä ut med skiten, betala ev lite pengar i efterskott och se det som kostnad för att slippa stor del av bekymren.
Pengar kommer det ju att kosta ganska bra även om man tar myndighetsvägen, med el, vatten etc och ingen hyra in. Så frågan är vad som eg blir billigast.....
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är precis sådan skit som gör att det enda säkra sättet är att ta med sig ett par kompisar och se till att personen lämnar huset. Personen som bor där kan ju hävda precis vad som helst.
Frånsett att jag inte har såna "kompisar" så finns risken att personen hävdar besittningsrätt och att jag istället blir åtalad för nåt brott, och kanske blir skadeståndsskyldig eller så. Det vore ännu värre. Det är ingen brådska heller, bara jag till slut får tillbaka stugan. T ex så är ju personen i fråga skriven på adressen, vilket jag inte är eftersom det är en sommarstuga. Juridiskt kan denne anses ha större behov av stugan än vad jag har som har min bostad i stan. Hoppas inte, men vem vet?
 
Mikael_L
Jag skulle tro att du har rätt att börja ta hyra, en som kan anses vettig för orten och bostadens beskaffenhet. "Hyresgästen" kan nog inte kräva hyresfritt bara för att det varit så ett tag.
 
Du skulle behöva kolla med någon om det är lättare att få ur inkräktaren med ett hyresförhållande eller inte. Vid privatuthyrning gäller minst 3 månaders uppsägning (Max en månad om hyresgästen säger upp). . Om du börjar kräva hyra, så ”erkänner” du att det finns ett hyresförhållande. Om det är en uthyrning. Så måste du först formellt säga upp det. Först när han bor kvar efter uppsägningstiden kan du koppla in fogden.
Är det en ren ockupation, så kan du aktivera fogden direkt (tror jag).
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Skicka ett PM till mig om du vill ha några goda råd.
 
S steve5432 skrev:
Nog torde caset hos personen som numera olovligen befinner sig i TS hus vara väldigt svagt?

- "114-14 vad kan jag hjälpa till med?"
- "Jo det är så att min bekant, som var snäll nog att låta mig bo i dennes fritidshus ett litet tag, då jag vid tillfället inte hade någonstans att bo, fick till slut nog på att jag trots väldigt många tillsägelser inte själv har burit ut mina saker och själv tagit ansvar för att ordna en mer varaktig bostad. Min vän verkar nu ha gått in i sitt eget hem och har burit ut mina saker till ett pyttelitet tält på gården för att de inte ska ta någon skada av väder och vind. Av någon konstig anledning fungerar inte heller den nyckel jag fick låna av min snälle vän längre för att komma in i dennes hus. Kan ni hjälpa mig?
- "Klick"

Då polisen knappt engagerar sig i rån och inbrott, förstår jag inte vad de förväntas göra i ett fall som ovan. Det förutsätter dock att TS agerar helt utan våld, hot eller annat som kan göra Farbror Blå intresserad, och håller sig mer än två meter från ockupanten pga covid-19.

Att det inte heller verkar finnas någon form av skriftlig avtal om tillåtelse att befinna sig i bostaden gör ju inte saken enklare för ockupanten. Att denne person har skrivit sig på adressen, säger väl inte så mycket, det kan ju vem som helst göra (tyvärr).

Skämt åsido, men jag tycker detta med husockupanter är väldigt läskigt, speciellt det som händer i Spanien, där kriminella tar över semesterbostäder, och de rätta ägarna och polisen står helt handfallna.

/S
Det händer i Sverige med.
Ett företag råkade ut för ockupanter utav den sorten som slår upp tält. Kommunen gick stenhårt på företaget att de måste städa upp efter ockupanterna.
Företaget tog handräckning och sa att de skulle börja bygga på tomten, de fick handräckning och tälten flyttade drygt 20 meter, till kommunens tomt.
Då gick det ganska snabbt att få bort de helt och hållet.

Lund är väl ett ställde som hade problem med ockupanter för en del år sen som tog över tomma hus.

I detta fallet hade jag gått på stenhårt och fått ut skiten så det bara stänkte om det.
 
Bedrövligt att sånt här händer när du hjälper till. Vad är det för ”problem” som gör att han inte kan flytta?
 
P
Han vill väl helt enkelt inte flytta till en bostad där han måste betala hyra?
 
  • Gilla
Parkeringsvakten och 1 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Bedrövligt att sånt här händer när du hjälper till. Vad är det för ”problem” som gör att han inte kan flytta?
Lite olika. Det är tydligen väldigt svårt att få tag i en bostad här i trakten(Uppland), lång kö till hyreslägenheter. Köpa är för dyrt. Ibland är han sjuk och kan inte göra nåt. Eller upptagen med nåt viktigt projekt typ söka jobb som som han inte tycks få.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.