Ingen bild på solariet?
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 20 till
  • Laddar…
”Lite ovanligt för Hallstahammar.” :D
 
  • Haha
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Varför dyker den här "Soldoktorn" upp i mitt flöde hela tiden??? Vem är han ens?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
En frånskild(?) man från Hallstahammar som ska bli sambo med en kvinna som heter Lotta.

Det är sånt som är nyheter nu för tiden. En annan aktuell nyhet är en småbarnsmamma från Uppsala som heter Ebba som köpt ett hus från en pensionär.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
FredrikR och 14 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Varför dyker den här "Soldoktorn" upp i mitt flöde hela tiden??? Vem är han ens?
Var glad för att du missat det... (y)
 
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Var glad för att du missat det... (y)
Ok.
Jag scrollar förbi.
 
BirgitS
S sebastiannielsen skrev:
En felaktighet i artikeln är detta:
"I bostadsrätt så kan det variera mellan olika föreningar, men i praktiken så måste man ha tillåtelse för att göra förändringar i elsystemet i de fall de kräver en elektriker."

Faktum är att elsystemet är en av de få saker man får göra utan tillstånd av föreningen.
Detta styrs i stadgarna, eftersom förändringar och tillägg i elsystemet är något som inte är reglerat i bostadsrättslagen. (Det är bara vatten, värme, ventilation, gas eller avlopp som alltid är tillståndskrävande)

Skälet till att detta är undantaget från tillståndsplikten är just för att behörig elektriker krävs. Dock är det så att stadgarna har företräde framför lagen om lagen inte föreskriver en viss sak, så man kan föreskriva att tillstånd ska inhämtas.

En bostadsrättsförening kan dock definera att elanläggningen i bostadsrätten ägs av föreningen, då krävs tillstånd precis som om du skulle göra installation ute i trapphuset.

För övrigt har jag ett annat tips för att slippa ändra i den fasta elinstallationen.
Det är att byta ut själva knappen på strömbrytaren mot ett lock.
Ett sådant lock kan t.ex. 3D-printas, och locket 3D-printas då så att det ser ut som en lampknapp, men utan vipp-funktionen, och med en snedställd aktuator (så att den passar in i själva strömbrytarens aktuator när den är på).
I vissa fall finns det snäpphål eller skruvhål, då kan man 3d-printa locket så att det passar dessa skruvhål och passar ovanpå själva strömbrytarinsatsen, utan att aktuatorn påverkas.

Ett enkelt sätt att "ta bort" en strömbrytare utan att behörig elektriker krävs, och enkelt att återställa också.
Kommenterat rätt artikel?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fint var det inte. Men helvete vad billigt för så pass många kvm.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fint var det inte. Men helvete vad billigt för så pass många kvm.
Jag tycker det verkar vara ett helt normalt pris för Hallstahammar?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tycker det verkar vara ett helt normalt pris för Hallstahammar?
Som stockholmare är det fickpengar för de kvm, en större etta eller mindre tvåa
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som stockholmare är det fickpengar för de kvm, en större etta eller mindre tvåa
Ok. Har du hört talas om att priset skiljer mellan olika delar av landet?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.