D jonas_t skrev:
Brandspjäll har en väldigt bra funktion i större ventilationssystem, men jag tycker inte att brandspjäll hör hemma i ett system med endast en brandcell.
Vad rekommenderar du, om man ska leda ut köksfläkten genom en träfasad?
 
Hej!

Ett bra första steg är att kontakta sin lokale sotare, jag har resonerat med Kommunen och ffa sotaren som senare kom och besiktade och godkände min genomföring (krav i min dåvarande kontrollplan).

Reglerna kan eventuellt skilja sig beroende på var man bor (bör ju iofs inte göra det) så det är klokt att kolla först.
 
Jag satte alltså aldrig något spjäll då jag läste att de löser ut nån gång ibland, hade då hellre den fula plåten.
 
  • Gilla
johanh913
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Vad rekommenderar du, om man ska leda ut köksfläkten genom en träfasad?
Isolering av kanalen är lättast, driftsäkrast och ger få lägen för diskussion. Att gömma ett brandspjäll och dessutom ha möjlighet att komma åt den tror jag är betydligt svårare att få snyggt också jämfört med en gipslåda ovan köksskåp exempelvis.
 
C claes_g84 skrev:
Jag satte alltså aldrig något spjäll då jag läste att de löser ut nån gång ibland, hade då hellre den fula plåten.
jag har haft mitt brandspjäll i 5-6 år sitter direkt ovanpå köksfläkten, har inte löst ut ännu
 
  • Gilla
claes_g84 och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
jag har haft mitt brandspjäll i 5-6 år sitter direkt ovanpå köksfläkten, har inte löst ut ännu
Samma här
 
  • Gilla
claes_g84 och 1 till
  • Laddar…
C claes_g84 skrev:
Jag satte alltså aldrig något spjäll då jag läste att de löser ut nån gång ibland, hade då hellre den fula plåten.
Hur gör man för att installera imkanal från köksfläkt ut genom yttervägg utan att behöva brandspjäll? Kan / får man göra det? Hade varit bra om det stämmer.
 
D Disktrasan skrev:
Isolering av kanalen är lättast, driftsäkrast och ger få lägen för diskussion. Att gömma ett brandspjäll och dessutom ha möjlighet att komma åt den tror jag är betydligt svårare att få snyggt också jämfört med en gipslåda ovan köksskåp exempelvis.
Går det att dra imkanal från takintegrerad köksfläkt (ut genom yttervägg med träpanel) där imkanalen ligger på kallvind med träspån UTAN att behöva brandspjäll?
 
BirgitS
D draje skrev:
Går det att dra imkanal från takintegrerad köksfläkt (ut genom yttervägg med träpanel) där imkanalen ligger på kallvind med träspån UTAN att behöva brandspjäll?
Om du inte har brandspjäll så måste imkanalen brandisoleras med brandmatta så fort den lämnar insidan av köket. Brandisoleringen måste finnas hela vägen ut.

Om imkanalen mynnar på en fasad måste fasaden vara brandskyddad en viss yta runt omkring utloppet samt typ 1 m uppåt. Takfoten får inte vara närmare 1 m. Det får inte vara någon risk för att luften som kommer ut från imkanalen kan gå in genom en tilluftsventil i något rum.

Områdesansvarig sotare ska nog godkänna det hela efteråt och eventuellt krävs det en godkänd bygganmälan till kommunen.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
D draje skrev:
Hur gör man för att installera imkanal från köksfläkt ut genom yttervägg utan att behöva brandspjäll? Kan / får man göra det? Hade varit bra om det stämmer.
Jag monterade imkanalen med isolering runt den genom väggen och en plåt utvändigt enligt instruktioner från sotaren, därefter besiktning.

finns regler för hur långt från själva utloppet och till takfot man får ha.

hos mig blev det godkänt och bra. :)
 
  • Isolerad imkanal installerad genom röd husvägg med en plåt på utsidan, nära takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Om du inte har brandspjäll så måste imkanalen brandisoleras med brandmatta så fort den lämnar insidan av köket. Brandisoleringen måste finnas hela vägen ut.

Om imkanalen mynnar på en fasad måste fasaden vara brandskyddad en viss yta runt omkring utloppet samt typ 1 m uppåt. Takfoten får inte vara närmare 1 m. Det får inte vara någon risk för att luften som kommer ut från imkanalen kan gå in genom en tilluftsventil i något rum.

Områdesansvarig sotare ska nog godkänna det hela efteråt och eventuellt krävs det en godkänd bygganmälan till kommunen.
Stämmer fint!
Finns nog lokala regler, se min bild i inlägg ovan. Detta har jag fått godkänt, sen är imkanalen självklart isolerad från köksskåp till utsida fasad..
Behövde ingen bygganmälan, är endast för rökkanal i min kommun. Däremot behövde jag besiktning av sotare.

/Claes
 
Varför är ni emot brandspjäll?
Jag isolerade och satt spjäll
 
nino nino skrev:
Varför är ni emot brandspjäll?
Jag isolerade och satt spjäll
Emot och emot... Isolera med brandmatta kommer jag ändå göra. Slipper jag plåten på utsida vägg genom att installera ett brandspjäll så väljer jag hellre att göra så.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Varför är ni emot brandspjäll?
Jag isolerade och satt spjäll
jag har egentligen inget emot det, men läste att flera hade problem med att som löste ut ibland och ville undvika det då jag kunde sätta en plåt runt som inte direkt stör när den sitter på en fasad man sällan kollar på.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ok jag har har en huv på utsidan med
Är ju inte bra om den löser ut, har iof inte haft det igång mer än några år.
Sitter lite illa till också så jag får nog riva halva köket om jag måste byta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.