C cpalm skrev:
Tvärtom faktiskt, skulle jag vilja påstå. Den specifika värmekapaciteten är ungefär densamma för täljsten och tegel - ca. 0,8kJ/kg°C. Men då är det per kg. Ett kg täljsten har ju en avsevärt större volym än 1 kg tegel.

Låter lite bakvänt, men grejen med att använda täljsten i kaminer torde alltså vara att den har låg värmelagringsförmåga per volymenhet(?)
Jag tror Nikorasu i inlägg 14 har rätt, men förklara hur du tänker för du brukar ha vettiga saker att säga :)
 
Det är väl i ungefär min erfarenhet...

Alltså att kakelugnar kräver mindre med ved och värmer betydligt mindre yta.

Hade jag satsat på kakelugnar, för att värma hela kåken, så hade jag behövt 6 - 7 st, samt 3 skorstenar och minst lika många vedkorgar, och typ 4 sambos som skötte vedeldningen.

Valet var lätt:rofl::rofl::rofl:
Jag lever dessutom ett ordnat och stillsamt liv, inget harem.

I grannens tvåvåningshus finns köksspis och fem kakelugnar!

Där monterades bergvärme av förståeliga skäl.
 
Redigerat:
.

Minns instruktionerna jag fick av den mycket drivna montören av bl a täljstenskaminen. Dock inte ordagrant.

- Som en bilmotor. Bråkör inte direkt från kall start. Täljsten utvidgar sig vid värme. Är bäst om allt får utvidga sig i samspel.
När kaminen är varm på utsidan, såpass att du inte kan hålla handen emot, då är kaminen redo för ökat drag.

O tänk, jag är säker på att han hadde rätt. Kaminen hel och fin fortfarande efter 20 år.

Montören berättade även att "ådringen" i stenarna ligger olika, beroende vart stenarna är placerade. Visade rent praktisk vad han menade.
Detta bestämdes redan vid tillverkning. Och anledningen är hur värme leds genom hust täljsten.
Beklädnadsstenar ligger alltså, helt olikt stenarna i själva eldstaden.
 
Nps.

Jag är mycket intresserad av de fakta och instruktioner du nämner om bl a eldning av täljstenskaminer.

Kan du verifiera dina påståenden är det bra.
Jag har som sagt fått och blivit lärd helt annat.

Och, jag eldar aldrig i bakugnen om inte hela kaminen är varm, med eller ytan fyr i stora eldstaden.
 
Redigerat:
Minns att en ovan eldare för många år sen lånade en fritidsstuga när det var riktigt kallt ute. Stugan hade ingen underhållsvärme.

Gjorde eld i köksspisen och en riktigt stor brasa redan från början i den öppna spisen.
Mindre än en timme därefter sprack kåpan, briket på den öppna spisen.
Blev att mura om, den kommande sommaren.

Med detta ibakgrunden, så eldar jag alltid försiktigt i början, vilket Nps tydligen tycker är helt fel.
 
Hittade på Tulikivis hemsida följande fakta:

Tabell med tekniska specifikationer för värmeeffektivitet av en kamin, inklusive energiklass, maximal vedmängd och uppvärmningsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gissningsvis därifrån bl a siffrorna om ved mängd hämtats.

Ja, så kan det bli, när man förlitar sig på Google...

För att förtydliga. Ved mängden är satt till 15 kg. Men detta gäller inte per dygn, utan vid fyrande från sval kamin.
Vilket oftast blir två gånger per dygn om det är kall vintertid.

D v s då 30 kg / dygn.

Tabellen över avgiven värme, stämmer också väl med verkligheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Minns att en ovan eldare för många år sen lånade en fritidsstuga när det var riktigt kallt ute. Stugan hade ingen underhållsvärme.

Gjorde eld i köksspisen och en riktigt stor brasa redan från början i den öppna spisen.
Mindre än en timme därefter sprack kåpan, briket på den öppna spisen.
Blev att mura om, den kommande sommaren.

Med detta ibakgrunden, så eldar jag alltid försiktigt i början, vilket Nps tydligen tycker är helt fel.
Hej jag tycker inte att det är fel att elda försiktigt i tulikivin när den är kall. Det finns klara direktiv från dem hur du ska gå tillväga när du startar upp den i början på säsongen. Alternativt när den varit oanvänd ett bra tag. Jag fick med dessa instruktioner när jag köpte min 2010. I mina anvisningar så står det oxå att jag inte får elda både uppe och nere samtidigt. Jag ska försöka hitta manualen senare i eftermiddag.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
C
N Nikorasu skrev:
täljsten har densitet på ca 3kg på dm3. Tegel har ca 2kg per dm3. Dvs täljsten högre massa per volym, och lagrar 50% mer per volym. Det är därför den lämpar sig så väl som material i kaminer.
(y)Det förklarar saken.
Var i min enfald helt övertygad om att täljsten var en "lätt" sten.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi är på samma linje;)(y)

Ska göra dagens första eld strax..

I kväll blir det myseld. :cool:

( Ska även ta mig ett bastubad, vedeldad Husqvarna kamin. Med
egenhändigt monterat glas i luckan, och special vattenkokare. Kutar ut i månskenet.)
 
Denna bild hämtad på: Tulikivi Oyj, visar alternativa eldningssätt.

Gissa vilken som är täljstenskamin (eller kakelugn) respektive braskamin.
:thinking:
 
  • Schematisk jämförelse av värmekurvor för täljstenskamin och braskamin över ett dygn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
.
Och man behöver inte elda 100 % rätt och max effektivt, varje dag!

T ex julafton eller annan högtidsdag.
Då tycker jag att det är mysig att småelda hela dagarna, från tidig morgon till sen kväll.
Peta i en pinne när det brunnit ned till glödande kol.
Strypa draget lite, i mitt fall med spjället mellan kamin o skorsten.
Då blir det heller inte olidligt hett i kåken.

Skorstenen sotar inte igen på en dag eller två.
 
H Hybro skrev:
Ett kriterie på effektivitet och nyttjande av den energi, som finns lagrad i bränslet, måste ändå vara rökgasens temperatur.
Rökgastemperaturen säger ensamt inte mycket om hur effektiv en eldstad är.

Den säger bara att temperaturen på rökgaserna är låg. Det kan i sin tur komma sig utan många orsaker, en är naturligtvis att eldstaden tar till vara på värmen i förbränning och gaser effektivt. Men andra orsaker kan vara att det brinner dålig eller inte alls..

Fick sällan upp rökgaserna över 200 grader i en vanlig vedspis från 1940-talet, trots ibland väldigt hård eldning. Det betyder inte att vedspisen är effektiv, utan att den sannolikt har så dålig förbränning att den aldrig kommer upp i höga temperaturer.

Man behöver mäta fler parametrar än rökgastemperaturen. I den teoretiska världen mäter man insatt energi och avgiven energi. I praktiken är det svårt.
 
.

"Det betyder inte att vedspisen är effektiv, utan att den sannolikt har så dålig förbränning att den aldrig kommer upp i höga temperaturer."

" I den teoretiska världen...."


Ja, du har nog rätt.

Ingen större värme i skorstenen. Så dit lär den inte gå i större mängd. Knappt synlig rök efter uppstart.

Inte ens mycket sot. Sotaren får varje år max två liter ur skorsten o kamin.

Tömmer asklådan en gång i veckan, trots idog eldning varje dag, kalla årstiden.
I stil med ett dåligt krematorie, där tandfyllningar och eventuella metallproteser blir kvar.

Kalla vinterdagar matar jag in ca 30 kg ved i kaminen. Givetvis eldar jag inte allt i sträck.

Vete tusan vad det blir av veden, trots att det brinner med frisk eld, från början till slut. Inget typ kolande.
Men har aldrig, sett den blåvita lågan, som man ser vid gassvetsning.

Det är nog en skitkamin jag har.

Tror inte det är fel på den Värmländska björkveden jag uteslutande eldar med. Tung, kluven och ändå helt torr, efter tre års luftig lagring. Inte alls som lätt balsa.

Denna kamin har eldats med mer än 300 kbm travad prima ved...


- Nu åker kaminen ut, slår på direktverkande elen:rofl:

Eldar upp kvarvarande lagrade och färska veden i en stor majbrasa, det är ju ingen idé att hålla på med detta. :crysmile:

.
 
Redigerat:
.

Av en slump, råkade jag igår hitta Tulikivis egna, datablad gällande min kamin, se ovan. Studerade närmare.

Törs man lita på en tillverkare i östra Finland?

Antar att angiven energimängd
54.9 kWh mm, gäller förbränning av 15 kg ved.
Två eldningar under en kall dag, med totalt 30 kg ved, ger alltså 110 kWh. Dvs 110 kWh på en dag.

Motsvarar 3310 kW i månaden.
930 kg ved i bränsleåtgång.
Rena gymmet!
Och inte direkt billig om man väljer direktel i stället.
( Min kamin kostade 100 000 kr, med ny skorsten, klart på plats. Sparade in detta på 4 år i början på 2000.)

Är väl inte något de bara höftat till, kan man anta.
Gissningsvis har de tillgång till bättre instrument än t ex slagruta från Värmländska Finnskogen.

Datablad för kamin visande energiklass A+, verkningsgrad, max vedmängd, energimängd och uppvärmningsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske värt att fortsätta elda i den?

Vad tror Ni GUBBS?

.
 
Redigerat:
Läser tråden igen.


Missade att "Naps" skrev:

"Och, jag eldar aldrig i bakugnen om inte hela kaminen är varm, med eller ytan fyr i stora eldstaden."

Samma här.
Av den anledningen att om kaminen är kall i övrigt, så blir det onödigt stora temperaturvariationer, som kan skada täljstenarna, fogarna
o s v.
Eldar man ordentligt i bakugnen kan tempen bli högre än 300 grader, säkert högre i taket, övre delar av rökgångarna e t c.

Tack för påpekandet.

Vill gärna ta del av eldningsmanualen.
Någon sådan skickades inte med i början på 2000.
Bara hur man fyrade första veckorna, för att bl a driva ur vatten ur täljstenarna, lugnt o fint.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.