Vi fick höra från en arkitekt att det är lag på att ha gästtoalett om huset har minst 3 rum, där rummen är mer än 10 kvm. Stämmer verkligen detta??

I så fall är det den mest idiotiska lag jag nånsin hört talas om... Vi ville inte ha nån gästtoalett utan istället använda detta utrymme som klädkammare, men nu kullkastar detta hela planlösningen. Uselt!
 
Vadå för lag?? Vi byggde för 1 år sedan och då talades inte om någon lag, man bestämmer väl själv om man vill ha gästtoalett eller inte. Vi har 4 rum större än 10 kvm så om det stämmer är man kriminell, tjolahopp.
 
Det låter spontant som dumheter. Så ett hus på 30-40 kvadratmeter ska behöva ha en gästtoalett? Jag har mycket svårt att tro det. Fråga arkitekten om var det står någonstans.
 
"Utöver badrum/duschrum med wc fordras ett extra toalettrum i bostäder för fler än fyra personer"

Detta står att finna i
Svensk Standard för Byggnadsutformning och Funktionsplanering.
Som är rekommendationer från SIS och som alla byggare BÖR följa...
Det är dock inte lag på det.

Som jag tolkar det så ska ni inte bygga för fler än 4 personer o behöver därfor inte bry er.

MVH Byggstudenten.
 
Tack för det! Nej, vi är bara två personer som ska bo i huset, och inga barn planeras. Skönt att slippa den tramsregeln.
 
Hej!

Vi är bara två och vi har levt både med och utan extra toalett. Jag tycker nu definitivt att den 1,5 m2 som behövs för en sådan är väl investerade. Med en extra toalett kan man få sitta i lugn och ro utan att bli störd eller blockera badrummet. Man har också varsin när man kommer hem och det är bråttom för båda.

Och även om ni bara är två som ska bo i huset nu, så kankse inte myndigheterna tycker att ni får slippa ändå. Vi var t.ex tvungna att göra ett badrum med möjlighet till handikappanpasssning på vår bottenvåning (där köket är) för att få bygglov. Detta trots att ingen av oss som ska flytta in i huset är handikappade.

Men om det är ett förråd ni egentligen vill ha borde ni ju i alla fall kunna komma undan med en gästtoalett där vatten och avlopp är draget, men pluggat och sedan kan ni ju använda det lilla rummet som ni vill.

/pinebar
 
Vi flyttade in i ett LB-HUS i september 2006, en enplansvilla på 117 kvm. Vi har ett badrum.

Handikappanpassningarna verkar däremot vara lagstadgade. Det ska vara vissa mått mellan wc-stol och handfat eller vägg, och lite såna saker. Tydligen är det likadant med lagar kring barnsäkerhet, tippskydd på garderober och sånt...
 
Jag skrev till Boverket och frågade, det finns inget krav på gästtoalett. Så här står det i deras svar:

"Det finns inget krav på gästtoalett i Boverkets byggregler (BFS 1993:57). Det vi skriver om hygienrum är att dessa skall möjliggöra toalettbesök för en person som sitter i rullstol och vara så utformat att det efter ändring finns plats för medhjälpare och separat duschplats, om sådan saknas från början. Vidare ska hygienrummet medge passage med rullstol och ge tillräcklig plats för att öppna och stänga dörrar från rullstol, se avsnitt 3:221.I avsnitt 3.222 föreskrivs att i bostäder med flera våningsplan skall entréplanet rymma hygienrum enligt avsnitt 3:221."

Så då var det löst. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.