Hej !

kanske en dum fråga..... :)

Jag har en vedspis i köket, skall den skötas på något speciellt sätt eller är det bara o elda ?
(o tömma askan ngn gång då o då förståss!)
 
Det eventuella underhållet förutom asktömning och sotning är väl att man någon gång behöver byta ut leran ovanpå ugnen (beroende på modell), kanske byta något brännjärn/roster samt att svärta den utvändigt (såvida den är svart)

Näst intill underhållsfri alltså ;)
 
ASklådan får man tömma ganska ofta. Tänk på att det kan finnas glöd kvar i askan... Själv har jag en plåthink för ändamålet där jag "mellanlagrar" askan innan den bärs ut. Har hänt att det börjat ryka ur hinken.

Sotning av spisen invändigt är bra att göra någon gång mellan sotarens besök.
 
Haagbard skrev:
Det eventuella underhållet förutom asktömning och sotning är väl att man någon gång behöver byta ut leran ovanpå ugnen (beroende på modell), kanske byta något brännjärn/roster samt att svärta den utvändigt (såvida den är svart)

Näst intill underhållsfri alltså  ;)
Hej igen o tack för svaren

hur svärtar man den utvändigt ?

lera tror jag inte jag har ovanpå ugnen, skall lyfta alla plattor o kika efter!


 
MF skrev:
hur svärtar man den utvändigt ?
8) Spissvärta:

307134_spissvarta.jpg
 
finns på Konsum eller?;D
 
Finns bl a på Jula. Sök på spissvärta på deras hemsida.
 
grutt skrev:
Finns bl a på Jula. Sök på spissvärta på deras hemsida.
Tack grutt !

åker vägen inom, på väg hem från jobbet, så kan jag
passa på o titta på 'hydraulyxor' samtidigt ! :)
 
Haagbard skrev:
Det eventuella underhållet förutom asktömning och sotning är väl att man någon gång behöver byta ut leran ovanpå ugnen (beroende på modell), kanske byta något brännjärn/roster samt att svärta den utvändigt (såvida den är svart)

Näst intill underhållsfri alltså  ;)
Man skyddar järnet med lera och järnfilspånsblandning.

http://www.gysinge.nu/Products/ProductDetail.aspx?sectionId=847&itemId=873
 
Efter som det blir "tjatigt" med Gysinge....... ;)
Här har jag köpt reservdelar till vår Husqvarna
http://www.j-davidssons.se
lera, spån, brännjärn mm.
 
Bygger på denna tråden istället för att starta en ny.

Har själv en vedspis - en Husqvarna 727 som är i behov av renovering. Är dock inte helt säker på hur jag skall gå tillväga för att renovera den på enklaste sätt. Vad jag kan se så behöver ugnsleran bytas - bägge brännjärnen ser ganska sneda och skeva ut och gallret där man eldar ser också ganska dåligt ut. Dessutom är spisen lite skev och det finns lite springor etc. Problemet är att skruvarna som sitter i hörnen på spisen är mer ller mindre omöjliga att får bort.

Går det att täta springorna med pannkitt och helt enkelt låta spisen vara lite skev? Hur ska man fästa brännjärnen och gallret i ugnen - räcker det med pannkitt? Ska det vara ugnslera bakom det brännjärnet som är mot ugnen?





 
Har själv en Husqvarna 727, en murare har murat upp den i köket då den förut fanns på övervåningen i ett sovrum (som funkade som kök på "den tiden").

Han hade på ny lera, vi har inte hunnit prova den än då lite köksrenovering återstår.
Jag har ibland skickat frågor till http://www.spis-kamin.se det går en vecka innan man får svar men jag har fått bra svar på alla frågor jag haft.
Det är nåt tjall med spjället i den...men vi får prova den snart så får vi se....
Den hade också två järnbitar på sidorna som jag fick borra ur skruvarna för att få bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.