Jag håller på att bygga lite möbler och beställde virke (lönn) som var planat, hyvlat och torkat till 6-12%. Dagen efter jag sågat plankorna till de storlekarna jag behövde, så var de krokiga och böjda.

Räcker det med att jag planar och hyvlar de räta igen eller måste jag förvara de på något sätt? Måste jag acklimatisera de i rummet var de slutligen ska vara? Hur länge kan man vänta mellan stegen såga - limma ihop - olja - måla? Känner att jag inte har koll full koll på hur man arbetar med trä och skulle verkligen uppskatta mer information för att undvika överraskningar.
 
Y yehor skrev:
Jag håller på att bygga lite möbler och beställde virke (lönn) som var planat, hyvlat och torkat till 6-12%. Dagen efter jag sågat plankorna till de storlekarna jag behövde, så var de krokiga och böjda.

Räcker det med att jag planar och hyvlar de räta igen eller måste jag förvara de på något sätt? Måste jag acklimatisera de i rummet var de slutligen ska vara? Hur länge kan man vänta mellan stegen såga - limma ihop - olja - måla? Känner att jag inte har koll full koll på hur man arbetar med trä och skulle verkligen uppskatta mer information för att undvika överraskningar.
Det är inte så konstigt att dom riktade o planade plankorna blev krokiga efter att du sågat upp dom. Det händer allt som oftast, plankan är ju bara stabil i den form (och fuktighet) den hyvlades, klyver man efter det kan spänningar i plankan släppa och den slår sig. Den kan också haft ojämn fuktighet (blötare i mittten än på ytorna) så klyver man exponeras fuktigare ytor än de yttre ytorna och då slår den också sig.

Jag brukar ha ett eller två väntesteg. Ska jag göra en skiva av bredare plank får planken vila i snickeriet ett tag. Ska jag göra något där större plank klyvs till mindre brukar jag ha lite vila efter första grovklyvning till övermått (det är där du är nu kan man säga). Att ha planken i rummet där de senare ska vara som möbel är oftast inte en möjlig lösning och jag har hellre dom acklimatiserade till snickeriet. Hellre bygga med plank som är stabila i snickerimiljön, oftast får de ju lite hjälp på vägen att hålla sig raka genom fogar o annat. Nu brukar det inte diffa jättemycket mellan snickerimiljö o rummet där dom sen ska vara miljö, vore kanske annorlunda om jag skulle vintersnickra något som sen skulle exporteras till Amazonas.

Dom andra stegen du skrev om behöver ingen vila mellan sig och har heller ingen bäst före datum men det är ju bra att ha ett visst flow i bygget. Hyvla planken en dag o limma ihop två år senare är kanske inte att rekommendera.

Jag hade nog låtit dom krokiga bitarna vila några dagar o sen kört igång.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.