V
Tips på lämpligt medel och tillvägagångssätt för att få bort mossa på betongpannorna.
 
Magnus E K
Mitt förslag är fallskyddssele + stålborste.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Mitt förslag är fallskyddssele + stålborste.
Absolut inte stålborste på betong pannor.. dels sliter du bort ytbehandlingen på dom och för det andra repar du upp pannorna vilket ger mer fäste för skit och mossa att växa på..

Om man ska borsta bort det så använd piasava, annars finns det diverse mossmedel att spruta på och sen spola av med vatten.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
K
Har använt piassavakvast som nämns ovan, när mossan suttit fast hårt har jag även använt vanlig skurborste som påminner lite om piassavakvast men men mindre. Sedan efter avborstning behandlade jag taket med grönfri fick ett strålande resultat. Hårt jobb men fint blev det! anväbd absolut inte stålborste eller högtryckstvätt då bägge skadar pannorna på Olika sätt
 
Magnus E K
Jag provade med mildare borstar först men det enda som bet på mina pannor, som i och för sig är tegel och inte betong, var omild behandling med stålborste. Men håller med om att det säkert är helt fel egentligen. (Har inte gått över hela taket.)
 
K
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag provade med mildare borstar först men det enda som bet på mina pannor, som i och för sig är tegel och inte betong, var omild behandling med stålborste. Men håller med om att det säkert är helt fel egentligen. (Har inte gått över hela taket.)
jag vet ingentligen inte hur det är med tegel då jag enbart har gjort det på betongpannor.
 
V
Tack för era svar,jag ska ta tag i det i vår.
 
Hej, väcker tråden till liv då det börjar nalkas taktvätt även för mig. Har spenderat åtskilliga timmar på taket nu två helger i rad, och har väl kommit halvvägs med borttagning av påväxt (främst mossa men även lav (vit, platt påväxt)). Så jag ger det en/två kvällar till sedan är jag redo för tvättning. Då hade jag tänkt använda ett medel såklart. Har kollat upp "Tak" från nelson garden, grönfri från Jape samt BetSil. BetSil var på tok för dyrt och jag vill inte heller impregnera pga. att vi ska måla pannorna när de är fria från lav och mossa. Så det står mellan Japes "Grönfri" och Nelson gardens "Tak". Någon som har erfarenhet av båda och kan jämföra? Eller ge tips och råd? Nelson gardens produkt blir billigare per m2
 
Köp koncentrerad Bensaltensid och blanda själv. Finns flera trådar här på forumet om det.
 
harry73
M mhoglund skrev:
Hej, väcker tråden till liv då det börjar nalkas taktvätt även för mig. Har spenderat åtskilliga timmar på taket nu två helger i rad, och har väl kommit halvvägs med borttagning av påväxt (främst mossa men även lav (vit, platt påväxt)). Så jag ger det en/två kvällar till sedan är jag redo för tvättning. Då hade jag tänkt använda ett medel såklart. Har kollat upp "Tak" från nelson garden, grönfri från Jape samt BetSil. BetSil var på tok för dyrt och jag vill inte heller impregnera pga. att vi ska måla pannorna när de är fria från lav och mossa. Så det står mellan Japes "Grönfri" och Nelson gardens "Tak". Någon som har erfarenhet av båda och kan jämföra? Eller ge tips och råd? Nelson gardens produkt blir billigare per m2
men varför ska du tvätta taket nu när du tagit bort all mossa och lav?
 
harry73 harry73 skrev:
men varför ska du tvätta taket nu när du tagit bort all mossa och lav?
ALL mossa/lav var väl att ta i. Jag har fått bort det mesta på södersidan (där allt var snustorrt pga. solinstrålning och efter vinterns torra luft). Men skuggsidan är mer drabbad. Där sitter det påväxt i själva pannan som man inte rår på med enbart "mekanisk" rengöring. Sedan ska vi även måla pannorna och då måste de vara helt rena, alltså HELT rena
 
G Gabbe1 skrev:
Köp koncentrerad Bensaltensid och blanda själv. Finns flera trådar här på forumet om det.
Tusen tack, ska kolla in det!
 
Bensaltensid gör pannorna rena men det kan ta ett år innan allt försvunnit så det är bra att ha lite framförhållning till målningen.
 
  • Gilla
Hasselnot
  • Laddar…
M marka skrev:
Bensaltensid gör pannorna rena men det kan ta ett år innan allt försvunnit så det är bra att ha lite framförhållning till målningen.
Gött, tack. Det blir nog målning om ett år som tidigast så det passar bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.