Ska göra om mitt tak och tänkte då passa på att ta bort kallvinden och höja innertaket upp till nock.
Hur gör jag då med takstolarna, dem vill jag ju in största mån låta vara kvar...
bifogar en bild, A visar hur det ser ut idag på kallvinden i botten på takbalken är det en liten markering som visar var det är en vägg.

B visar hur jag skulle kunna tänka mig att ha det med synliga balkar men vart/hur gör jag med den lodrätta stagen??

Observera att det är snabbskissat och takvinkel ska vara likadan
(37 grader, tror jag)
 
  • takstol.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De lär du nog ha kvar om du inte tänker lägga in en bärande ås i nocken. De är ju en del av takstolens konstruktion
 
Hej jag postade svar i ursprungstråden.

Du måste behålla snedsträvorna men du målar de vita och så sätter du råspont som innertak så blir det skitsnyggt ändå
 
  • Gilla
ulligull
  • Laddar…
ok, men alltså...jag måste behålla dem rödmarkerade "stöttorna", det är snedsträvorna?

Den grönmarkerade balken är jag med på att jag kan ha kvar men dem röd markerade ser ju fult ut om dem e kvar?!
 
  • takstol.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hehem ja det kan man ju tycka.. Men bara för att nånting är fult i ett hus innebär ju inte det att man kan ta bort det hur som helst. Det går att lösa så att du slipper dem, men det innebär en väldigt stor ombyggnation av takets bärande konstruktion.
 
hrm... aja det får väl fungera med dem synliga då... bara lite synd då andra halvan av huset som redan har öppet till nock varken har den röd- eller grönfärgade delarna synliga!

Men då får det bli så här! nån stor ombyggnation låter inte skoj vare sig för min semester eller plånbok!
 
Men kan du inte bygga likadant som där då? Det är väl bara att klä in som de gjorde där. Du behöver ju inte ha de grönfärgade delarna (högbenen) synliga heller om du inte vill..

Edit: Här hade jag glömt vad som var grön.. Jag trodde högbenen var gröna. Glöm vad jag sa..
 
jo men jag vet inte hur dem har byggt där...
och innbär det att det blir ett stort, byngligt och kostsamt jobb så har jag hellre balkarna synliga... dem grönmarkerade är inga problem, det blir nog bara snyggt,
dem rödmarkerade vet jag inte... det kanske inte blir så fult som jag tror...
 
  • Gilla
bobomuu
  • Laddar…
Så här ser det ju ut på kallvinden idag... här ser ni ju också anledningen till varför jag ska lägga nytt tak...
 
  • mgelpvinden2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Vi håller på med ett liknande projekt och kommer att behålla både de röda och gröna. Om det är så att bägge de fattas på ena halvan av mitt hus skulle jag bli lite misstänksam och kontakta en byggnadskonstruktör. Som jag har förstått det tar de gröna bl.a draglast. Hur ska de kunna göra det om de inte sitter fast i bägge ändarna? Eller förlitar man sig då på någon innervägg håller emot?

För oss blir det så att de röda stolparna nästan helt försvinner i isoleringen när vi isolerar taket.

/pinebar
 
njae asså den delen av huset som saknar takbalkar har dels två innerväggar och är som mest 3,5 m bred, så jag antar att det inte är något problem just där...
 
swecul skrev:
Så här ser det ju ut på kallvinden idag... här ser ni ju också anledningen till varför jag ska lägga nytt tak...
Jävlar vad mögligt.. Det där beror nästans säkert på kondens från nedervåningen, inte en läcka från taket. Men du menar att du ska riva upp hela yttertaket för att bli av med det mögliga virket?

Pinebar, hur menar du att högbenen (de gröna) inte sitter fast i bägge ändar? Det skulle de ju göra, även om man tog bort stödbenen (de röda). Högbenen tar upp både draglast och trycklast samtidigt, på samma sätt som en balk. Draglaster på undersidan och trycklaster på ovansidan. Stödbenen tar i huvudsak upp trycklaster.

Edit: Nej nej nej, jag trodde att högbenen var grönmarkerade, men det var ju dragbjälken i underkant som var grönmarkerad.. Den lär man ha kvar om man inte ersätter den med en hanbjälke längre upp. Vilket är svårt att göra med så flack taklutning.. Sorry för förvirringen..
 
Jag ska lägga in bilder på mina synliga takstolar ikväll så får du se. Man kan ju om man vågar bygga om de lite så att de blir snyggare.
 
Ingen ventilation på vinden ser det ut som, fixa någon form av takfotsventilation och gavelventiler, som någon annan påpekade ser det inte ut att vara ett läckande tak på bilden utan fuktig luft från huset som skapat mögelproblem
 
A Avle skrev:
Ingen ventilation på vinden ser det ut som, fixa någon form av takfotsventilation och gavelventiler, som någon annan påpekade ser det inte ut att vara ett läckande tak på bilden utan fuktig luft från huset som skapat mögelproblem
Undrar hur det ser ut nu efter 10 år om inget gjorts?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.