Hej
Vi har en liten ö i vår gräsmatta där jag har funderingar på att lägga oregelbundet markskiffer.

Lat av naturen vill man ju lägga ner så lite arbete som möjligt...
Måste jag gräva bort gräsmatta och jord innan jag fyller med grus, sand och stenmjöl? Eller kan man t.ex. lägga dubbla lager fiberduk direkt på gräsmattan innan?

Intresserad av all hjälp och tips jag kan få.

Tack!
 
Hur gick du tillväga?

Klart att det måste grävas ut och lägga bärlager för att undvika sättningar inte minst efter en sådan kall vinter som denna.

Rekommenderar starkt att ha en cementbaserad fog för att undvika ogräs emellan skifferbitarna.
 
Grässvålen måste tveklöst bort. Hur mycket som måste bort därunder beror på hur stora plattorna är, vad du ska använda stenläggningen till och vad det är för bärighet under. Om det är någorlunda fast mark och du bara ska ha t.ex. ett bord och stolar på så är det oftast tillräckligt att det inte sviktar när du går på marken.
 
T term skrev:
Grässvålen måste tveklöst bort. Hur mycket som måste bort därunder beror på hur stora plattorna är, vad du ska använda stenläggningen till och vad det är för bärighet under. Om det är någorlunda fast mark och du bara ska ha t.ex. ett bord och stolar på så är det oftast tillräckligt att det inte sviktar när du går på marken.
Rund grävd grop i trädgård med jord och gräs, enstolig plaststol står vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hög med grå skifferstenar redo för byggprojekt på en gräsmatta med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hög med oregelbundna stenblock för trädgårdsanläggning på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man i arbetskläder justerar metallbjälkar på en byggarbetsplats utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av stensatt gata med oregelbundna skifferplattor och gruskant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund stenkantad uteplats under konstruktion med oregelbundet lagda skifferplattor på markduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd rund stenlagd uteplats med oregelbundna skifferplattor och kantstöd av tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Bor i Skåneland och inte så mycket tjäle så nöjde mig ned att gräva drygt 20 cm.
La drygt 10 cm bärlager 0-16 mm.
Ca 5 cm stenflis 2-5 mm som jag satte skifferplattor i.

Fogade med cementbaserad klinkerfog då jag ville ha en hård och ogräsfri fog.
Fick alldeles för ljus kulör (har nu några år senare blivit mörkare pga smuts) men annars har det fungerat bra utan några fula sprickor.

Innan jag började att lägga mitt pussel med skiffer sorterade jag bitarna efter typ och storlek.

Började i utkanten av cirkeln och arbetade sedan runt och inåt.
Undvek att skära bitar utan vände och vred istället.
Att pussla ihop 15 kvm tog ungefär lika många timmar.
Fogade med klinkerfog och det tog runt 20 timmar då det är ett nästintill evigt arbete att tvätta bort cement från skiffer.
Kanske gått snabbare med någon form av injektor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.