Hej!

Har ett tegelhus från 1974 med sidoljus till ytterdörren. På den tiden byggdes det tydligen en enda stor karm där man sedan passade in dörr och sidoljus.
Idag köper man ju dessa separat.

Jag får inte ihop måtten riktigt. Mäter jag på utsidan från tegel till tegel så har jag 1360 mm på bredden. Höjden är inget konstigt. Där passar det in en med x21 i mått.

Är det en 10x21 dörr och 3x21 sidoljus som gäller? Kommer det att bli bra i ett hål som är 1360 mm brett? Blir det inte för stora glipor på sidorna?
 
Ja det stämmer att det blir 10x21 + 3x21 Då är dessutom det faktiska ytterkarmåttet på dörr och sidoljus ca 1,5 - 2,0 cm yttreliggare mindre, beroende på tillverkare, så du kommer få ca 4-5 cm kvar på varje sida.
Det går att specialbeställa dörr och sidoljuset, med det kommer det inte att vara värt, för det blir dyra cm.
Misstänker att du även har eller har haft en innerdörr oxå!?
Har du rivit bort foder osv på insida, så du kan mäta den exakta hålbilden?
Har du tur kan du få in en 4modul av sidoljuset
 
J Jörgen Ö skrev:
Ja det stämmer att det blir 10x21 + 3x21 Då är dessutom det faktiska ytterkarmåttet på dörr och sidoljus ca 1,5 - 2,0 cm yttreliggare mindre, beroende på tillverkare, så du kommer få ca 4-5 cm kvar på varje sida.
Det går att specialbeställa dörr och sidoljuset, med det kommer det inte att vara värt, för det blir dyra cm.
Misstänker att du även har eller har haft en innerdörr oxå!?
Har du rivit bort foder osv på insida, så du kan mäta den exakta hålbilden?
Har du tur kan du få in en 4modul av sidoljuset
Ja det är just det som oroar mig. Eftersom dörrhålet är 1360 mm. Då kommer jag ju få en glipa på nästan 10 cm? Eller det är så du menar att jag kanske får in ett sidoljus som är 4x21 för att täcka upp den där glipan?

Måste väl finnas utrymme för att dreva? Hur stort ska det utrymmet vara?

Har aldrig suttit någon innerdörr där. Ytterdörren leder rakt in i hallen utan någon "förhall" eller liknande
 
Det viktigaste först är att kolla den faktiska hålbilden.
Ibland är hålet lite för stort, eller för litet i förhållande till dagens modulmått. Dock alltid bättre med för stort hål än för litet!
Oavsett så centrerar du ju den nya dörren, så i värsta fall ca 4-5 cm på varje sida. Man vill ha en drev och justermån på ca 15mm på varje sida minimum.
 
J Jörgen Ö skrev:
Det viktigaste först är att kolla den faktiska hålbilden.
Ibland är hålet lite för stort, eller för litet i förhållande till dagens modulmått. Dock alltid bättre med för stort hål än för litet!
Oavsett så centrerar du ju den nya dörren, så i värsta fall ca 4-5 cm på varje sida. Man vill ha en drev och justermån på ca 15mm på varje sida minimum.

Okej så det gör alltså inget att det är en glipa på 4-5 cm på varje sida? Inga problem att dreva ett så stort hål? Finns det lister och så man använder utvändigt för att dölja dessa hål? Eller är det plåtarbete som gäller?

Tack för hjälpen :)
 
Nej det är inga problem, vill man så kan man sätta dit en storleksmässigt anpassad regelbit el dyl, innan man monterar dörren, så drevmånen blir mindre.
Inga konstigheter alls.
Sen vad som blir bäst att täcka igen med beror på förutsättningarna.
Vinkelplåt utvändigt, och omfattningar, smygar och foder invändigt som ex.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.