Hantverksprocess för byggande av trappsteg på en vangstycke ligger på grus nära en pågående altanbyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan under konstruktion med början på trappsteg framför en tegelvilla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej alla experter!! Vår i luften och då kan man köra igång ute!! Håller på med en 9 meter lång altan och ska ha en trappa som är lika lång.

från början tänkte jag köpa färdiga vangstycken med sex steg men de är inte billiga så tycker det känns onödigt dyrt köpa 15 stycken såna...

Tänker att man kan såga till en regel och sen skruva i stegen från sidan med lite lim kanske för maximal hållbarhet.. se bild så tror jag ni ser hur jag menar.

Tänker jag rätt eller hur bygger man annars bäst vangstycken?
 
Mats-S
K kv05lama skrev:
Tänker jag rätt eller hur bygger man annars bäst vangstycken?
Din ide funkar, limma rikligt med typ PL200 så ska det sitta många år framåt :)

Det finns massor av sätt att bygga trappor, så man kan inte säga att si och så är fel eller rätt. Men den absolut största missen som amatörer gör är att man missar på sista steget, dvs det blir för högt eftersom man inte tänkte på golvbrädans tjocklek. Konsekvensen är att husets gäster kommer att snubbla på sista trappsteget, eftersom dom inte vet om att sista steget är 3 cm högre ... för har man gått minst 2 steg så har kroppen fått in rytmen i trappan.

Det är EXTREMT viktigt att ALLA stegen håller LIKA HÖJD!
Tro mig, jag har i mitt tidigare yrkesliv som timmerman/snickare byggt hundratals utomhustrappor :cool:
 
Redigerat:
Har du tänkt igenom att du verkligen vill ha en trappa över hela när du har så många steg? Jag har sett en I närheten som gjort så och den trappan "tar över" hela altanen.
Mitt förslag är en smalare trappa och buskar eller blomlådor på sidorna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.