Hej!

Jag har en längretid försökt att lösa värmeproblemet i huset och tror att jag har hittat det.

Jag har en vedpanna på 32kw och en värmepump (luft-vatten) på 11kw. Men jag får knappt någon värme i huset.. när jag kör med både och..

Har monterat backventiler, stängt kranar mm men inte fått någon ordning på det. Huset har alltid krävt mycket värme. Innan jag byggde om systemet så värmdes det upp med pellets. När det var -20 på vintern gick de åt 2 pallar pellets i månaden. därför byggde jag om till vedpanna och värmepump. Nu till själva funderingen.

Sätter jag en mätare innan röret till acktanken/trycktank på vinden och en efter. Ca 70cm emellan så skiljer det 20-25 grader. Värmare innan acktank/trycktank. (Kommer direkt från vedpannan) 80-90 grader i vedpannan. Röret till acktanken/trycktank på vinden är grövre än röret till topp tank. Kan det vara så att värmen går upp till vinden istället för till topp tank pga. Rördimention? Systemtrycket är 0.5 bar det borde vara 1bar kanske? Från källare till vind är det ca 14m

Så min fråga är,
Kan man strypa flödet på röret till acktank/trycktank vind eller ska det inte spela någon roll vilken dimension det är på rören? Huset är från -59.

Mvh
 
Redigerat:
Hej Har du panna i källare och tank på vind?, Är det så måste du ha systemtryck minst 1.4 Bar motsvarande 14m
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej Har du panna i källare och tank på vind?, Är det så måste du ha systemtryck minst 1.4 Bar motsvarande 14m
Hej,

okej, tack. Då kan jag ju börja med det

mvh
 
M Makeitwork skrev:
Hej,

okej, tack. Då kan jag ju börja med det

mvh
Hej igen,

hur höjer man trycket?
har ett öppet expandtionskärl på vinden. Så man kan ju inte "bygga upp ett tryck" antar att det ska vara självtrycket som ska vara så högt?
 
Ok, har du öppet kärl så har du rätt tryck
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M Makeitwork skrev:
Hej!

Jag har en längretid försökt att lösa värmeproblemet i huset och tror att jag har hittat det.

Jag har en vedpanna på 32kw och en värmepump (luft-vatten) på 11kw. Men jag får knappt någon värme i huset.. när jag kör med både och..

Har monterat backventiler, stängt kranar mm men inte fått någon ordning på det. Huset har alltid krävt mycket värme. Innan jag byggde om systemet så värmdes det upp med pellets. När det var -20 på vintern gick de åt 2 pallar pellets i månaden. därför byggde jag om till vedpanna och värmepump. Nu till själva funderingen.

Sätter jag en mätare innan röret till acktanken/trycktank på vinden och en efter. Ca 70cm emellan så skiljer det 20-25 grader. Värmare innan acktank/trycktank. (Kommer direkt från vedpannan) 80-90 grader i vedpannan. Röret till acktanken/trycktank på vinden är grövre än röret till topp tank. Kan det vara så att värmen går upp till vinden istället för till topp tank pga. Rördimention? Systemtrycket är 0.5 bar det borde vara 1bar kanske? Från källare till vind är det ca 14m

Så min fråga är,
Kan man strypa flödet på röret till acktank/trycktank vind eller ska det inte spela någon roll vilken dimension det är på rören? Huset är från -59.

Mvh
Vet inte riktigt hur det funkar med forum. Men kommer koppla om röret till expantionskärlet till returen istället. Det droppar i skvallerröret så värmen går förmodligen dit. Återkommer med resultat.

Mvh
 
Men returen är ju kopplad till samma tank så kan ej bli nån större skillnad, men ditt systemtryck borde vara högre en 0.5 vilket verkar lågt då kan man ju ej få upp pannvattnet till tank 14m högre upp
 
H håbbe1961 skrev:
Men returen är ju kopplad till samma tank så kan ej bli nån större skillnad, men ditt systemtryck borde vara högre en 0.5 vilket verkar lågt då kan man ju ej få upp pannvattnet till tank 14m högre upp
Ja, samma system blir det.
Men nu är det en T koppling från stigarröret från pannan. Till expantionskärl och till tanktopp. Innan tanken är det en till T-koppling som går till laddomaten. Så jag tänker att man pluggar T-koppligen så de uppvärmda vattet går direkt till topp tank och laddomat. Så tar jag det "nerkylda" (retur) vattnet till expantionstanken så blir man av med den funderingen.
 
Förstår din tanke men har du koll på nivån i expkärlet
 
H håbbe1961 skrev:
Förstår din tanke men har du koll på nivån i expkärlet
Ja, jag fyller på tills det rinner ner i skvallerröret. Så det ska vara fyllt till max.
Jag har dock satt dit mätaren själv på pannan.

Har satt den i ett uttag i toppen av pannan. Kanske skulle sätta den på ledningen istället?
 
Sitter de nått laddomat på pannan kan de ju hända att du får panntrycket i stället för radiatortrycket pga. termostat men går panna för fullt och den öppnar så borde även radiator kretsen mätas.
 
H håbbe1961 skrev:
Sitter de nått laddomat på pannan kan de ju hända att du får panntrycket i stället för radiatortrycket pga. termostat men går panna för fullt och den öppnar så borde även radiator kretsen mätas.
Okej. Då ska jag fixa fler mätare o kolla

Fick en råd om att inte sätta röret till expantionskärlet på returen då de kommer vara svårluftat och att expantionskärlets utlopp alltid ska sitta på högsta punkten. Han tror att det kan vara ett element som är påkopplat på röret till vinden som "förbrukar" värmen. Som sedan skickar tillbaka i returledningen.
 
Staffans2000
Det kan det mycket väl vara. Alltså element kopplade till expansionskärlsröret.
Troligtvis är din manometer trasig.
Eftersom energi inte bara försvinner, har den på ett eller annat sätt/plats, värmt ditt hus.
Jag tror att du försöker lösa ett problem som inte finns. Det brukar gå sådär.:D

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det kan det mycket väl vara. Alltså element kopplade till expansionskärlsröret.
Troligtvis är din manometer trasig.
Eftersom energi inte bara försvinner, har den på ett eller annat sätt/plats, värmt ditt hus.
Jag tror att du försöker lösa ett problem som inte finns. Det brukar gå sådär.:D

Staffan
Hej! Tack för svaret!

Har haft tankarna på de med för att värme ska "tas" måste de ju cirkulera runt i systemet. Mitt problem är att huset är delat på mitten. Min del är iskall och grannen är aldig hemma så antagligen så går all den värmen på hans del. Så jag får ingen värme pga att de blir snabbaste vägen upp i expantionskärlet då.. ska tända i pannan och känna på alla element.

Dum fråga men..
Om värmen går upp till grannens del kan man då shunta den värmen? Den får såklar inte stänga helt så vattnet inte kan växa men att man stryper värmen på något vis?

Annars känns de ju som att man får koppla om hela systemet.

Mvh
 
M Makeitwork skrev:
Hej!

Jag har en längretid försökt att lösa värmeproblemet i huset och tror att jag har hittat det.

Jag har en vedpanna på 32kw och en värmepump (luft-vatten) på 11kw. Men jag får knappt någon värme i huset.. när jag kör med både och..

Har monterat backventiler, stängt kranar mm men inte fått någon ordning på det. Huset har alltid krävt mycket värme. Innan jag byggde om systemet så värmdes det upp med pellets. När det var -20 på vintern gick de åt 2 pallar pellets i månaden. därför byggde jag om till vedpanna och värmepump. Nu till själva funderingen.

Sätter jag en mätare innan röret till acktanken/trycktank på vinden och en efter. Ca 70cm emellan så skiljer det 20-25 grader. Värmare innan acktank/trycktank. (Kommer direkt från vedpannan) 80-90 grader i vedpannan. Röret till acktanken/trycktank på vinden är grövre än röret till topp tank. Kan det vara så att värmen går upp till vinden istället för till topp tank pga. Rördimention? Systemtrycket är 0.5 bar det borde vara 1bar kanske? Från källare till vind är det ca 14m

Så min fråga är,
Kan man strypa flödet på röret till acktank/trycktank vind eller ska det inte spela någon roll vilken dimension det är på rören? Huset är från -59.

Mvh
Hej,

Nu har jag eldat i 1h.
Pannan har matat 80 gradigt vatten i ca 30 min.
Inga element är varma, kröp upp på vinden och kände på de röret. Kallt. Tanken är 20 grader.
Skulle laddomaten bara ladda runt i vedpannan borde de ju koka i pannan. Finns ju ingen logik i var värmen tar vägen? Det enda jag kan tänka mig är att vedpannan är sjukt ineffektiv så den inte orkar värma.

Bytte plats på mätarna. Mitt fel. Mätarna stämde inte. De diffar inget..

Ska försöka få tag i en värmekamera imorgon o se vad de ger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.