O
Hej!

Hur tar man bäst bort ”foten” där det ska sitta en torkvinda? Den verkar gå ner i marken, men hur ser det ut under jorden? Är det en gjuten platta av något slag eller hur ser det ut?
 
  • Metallstång i gräsmarken som ska användas för torkvinda, omgivet av gräsmatta och häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
O order66 skrev:
Är det en gjuten platta av något slag eller hur ser det ut
hehe, det beror helt på den som har satt upp den, men troligen är det nog typ en betongplint. Det enda som gäller är en empirisk undersökning mha spade. Har du tur så kanske det endast är ett "jordspett" som den sitter i :)
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
C
Jag skulle, om det går, försökt bända den fram och tillbaka och se om det går att bryta upp den. Annars är det väl bara att plocka fram spaden.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
C cpalm skrev:
Jag skulle, om det går, försökt bända den fram och tillbaka och se om det går att bryta upp den. Annars är det väl bara att plocka fram spaden.
Mats-S Mats-S skrev:
hehe, det beror helt på den som har satt upp den, men troligen är det nog typ en betongplint. Det enda som gäller är en empirisk undersökning mha spade. Har du tur så kanske det endast är ett "jordspett" som den sitter i :)
Bra tips! Mycket i detta hus har lite... kluriga... lösningar så jag ska testa som ni föreslår!
 
Du kan också testa att lyfta med en domkraft.
Den här principen:
 
  • Wow
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
O
S Spoz skrev:
Du kan också testa att lyfta med en domkraft.
Den här principen: [media]
jäklar! Smart!
 
Jag plockade upp min i somras och den satt i en gjuten betongfot. Grävde lite runtomkring och sen slog jag sönder betongfoten med en slägga så det blev bitar som var lätta att plocka upp.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
T Trrttsch skrev:
Jag plockade upp min i somras och den satt i en gjuten betongfot. Grävde lite runtomkring och sen slog jag sönder betongfoten med en slägga så det blev bitar som var lätta att plocka upp.
Tack för tips! Hur stor var betongfoten? Hur djupt gick den så att säga?
 
Minns inte riktigt men kanske 40-50 cm.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
Nötterna som bodde i mitt hus innan hade rörgjutit 80 cm ner :crysmile:. Jag undrar vad de torkade där....:crysmile:
 
  • Haha
order66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.