Hej
Jag tänker bygga en friggebod med storleken 4,2*3m. Hur många plintar bör jag ha och vilken dimension på bärlinor är bäst. Boden kommer att stå i snöområde 1,5 (Bohuslän)
 
Tack för länken.Den gav mig lite mer kött på benen men jag är rädd för att jag har för lös mark för att bara kunna använda så enkla markfästen. Jag funderar på lite pålkap på en markbädd av mackadam eller liknande.
 
Tomture61
T TorgnyWi skrev:
Tack för länken.Den gav mig lite mer kött på benen men jag är rädd för att jag har för lös mark för att bara kunna använda så enkla markfästen. Jag funderar på lite pålkap på en markbädd av mackadam eller liknande.
Vad består din lösa mark av ?
Vad betyder pålkap ?

Länken jag hänvisade till visar tex på hur många punkter/ avstånd du bör ha en plint eller dylikt .

Trä bör ej bo direkt på backen .
 
Marken är lite lös och fuktig så den behöver antagligen dräneras också. Boden som står där idag har långsamt sjunkit ner i marken och den står på några bärande tryckta trästockar.
Pålkap kommer från överblivna delar av betongpålar som pålas ner i marken vid byggen då man vill fästa grunden i berget eller för att stadga upp grunden vid bygge i lera. Det som sticker upp över jord kapas och säljs ibland inom byggskrået. Vi använde detta i hästklubben då vi satte upp ett större ridtält, 20*50 meter.
 
Tomture61
T TorgnyWi skrev:
Marken är lite lös och fuktig så den behöver antagligen dräneras också. Boden som står där idag har långsamt sjunkit ner i marken och den står på några bärande tryckta trästockar.
Pålkap kommer från överblivna delar av betongpålar som pålas ner i marken vid byggen då man vill fästa grunden i berget eller för att stadga upp grunden vid bygge i lera. Det som sticker upp över jord kapas och säljs ibland inom byggskrået. Vi använde detta i hästklubben då vi satte upp ett större ridtält, 20*50 meter.
Kan pålkapet läggas på sidan och användas som grund till din bod , du får större yta mot marken om de läggs ned .
 
Tomture61
Makadam utgör också bärighet till en grund . 10 cm djupt , 1 m brett , som du kan lägga pålarna på .
 
Tack Tomture. Jo, jag tänkte lägga dem ner. Du tror alltså att detta fungerar? Markduk, några dm makadam och sen pålkap/plintar.
 
  • Gilla
Maze82
  • Laddar…
Tomture61
T TorgnyWi skrev:
Tack Tomture. Jo, jag tänkte lägga dem ner. Du tror alltså att detta fungerar? Markduk, några dm makadam och sen pålkap/plintar.
Blir nog bra för en bod , ett hus väger många ton mer än en bod .
Makadam brukar läggas ut som bärlager för grävmaskiner vid nybyggnation .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.