Hej. Nybyggt attefallshus på gång.
Vill ha elektrisk golvvärme där.

I badrummet med flytspackel gjuter man så klart in kabeln på vanligt vis.

I övriga huset är det tänkt att läggas golvspån och sen ett tunnare massivt trägolv, t.ex. ett sånt här
https://www.byggshop.se/bygg/golv-och-vagg/massiva-tragolv/
De ska skruvas i varje bräda (till skillnad från parkettgolv som ju läggs flytande).
Hur gör man då med elektrisk golvvärme?
 
För det första ska man välja en golvvärmekabel som är självbegränsande ( t.ex. T2 röd) och inte en serieresistiv (t.ex T2 blå). Kabeln läggs i isolerskivor typ T2 Reflecta. Du kan sedan skruva genom skivorna och in i underlaget. Hur bra det blir vet jag dock inte eftersom det inte blir stumt. Det kan vara så att du måste köra flytande golv. Viktigt att du kontrollerar att golvvärmekabeln får ligga under trägolv. Att lägga golvvärmekabel kräver auktorisation (elbehörighet). Har du inte det får du enligt lag inte utföra detta jobb själv.
 
J Johan456 skrev:
För det första ska man välja en golvvärmekabel som är självbegränsande ( t.ex. T2 röd) och inte en serieresistiv (t.ex T2 blå). Kabeln läggs i isolerskivor typ T2 Reflecta. Du kan sedan skruva genom skivorna och in i underlaget. Hur bra det blir vet jag dock inte eftersom det inte blir stumt. Det kan vara så att du måste köra flytande golv. Viktigt att du kontrollerar att golvvärmekabeln får ligga under trägolv. Att lägga golvvärmekabel kräver auktorisation (elbehörighet). Har du inte det får du enligt lag inte utföra detta jobb själv.
Tack för värdefulla tips.
Kanske ska beskriva mina förutsättningar först.
Plintgrund, med golvbjälklag av 45 x 220 reglar. Blindbottenskivor, plast i botten och sen lösull (ekofiber).
Ovanpå det har jag tänkt lägga 22 mm golvspån och sen massivt trägolv, alternativt parkett.

Måste jag ha en isolerskiva och kabel i den? Finns det inte en "folie" som man kan köra istället?
 
Jo Ebeco har en sån variant. Men jag är lite tveksam till om den går att skruva igenom den som du tänk. Även under den ska du lägga en skiva som bygger typ 3mm. Reflectan bygger 13mm. Du kan såklart även spåra ner kabeln i spånet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.