Hej!
Vi bygger köket själva nu :sweat::giggle: Även om vi är nybörjare med allt.
Det som blir enligt Ikea-ritningen, eftersom vi har skåp ända upp, en passbit på ca 3 cm. Taket är förstås lite snett och jag antar att man måste såga passbiten lite sned också? Fogar man med något annat upp mot tak också?

Till kökssäljaren på Ikea nämnde jag att det fanns en takanslutning framför det ena 40-cm skåpet, och det kommer alltså inte gå att öppna detta skåp mer än en glipa om vi sätter någon typ av spottar just där. Tänkte då att det inte skulle göra så mycket eftersom inuti skåpet kommer det finnas ett litet böjt rör kopplat till en sådan där tallriksventil på sidan av samma skåp. Men nu undrar jag...

I en elbutik fick jag rådet att i stället skaffa en sptotskena, fast montering en bit in i rummet sen skulle den kabeln dras till takuttaget och att en duktig elektriker ska kunna göra en bra lösning kring detta så att det blir en stor "bubbla " som ska hänga ner från själva takuttaget.
Jag får alltså problem med denna belysning än om jag valt en lägre skåpmodul och satt en bredare passbit på t ex 10-15 cm från tak. Men det var ingen säljare där som påpekade något kring detta:worried:

Är det ett problem med denna minimala passbit mot taket? Kanske fler som har haft detta problem? Svårt att veta allt i början hur man ska göra med allt.
 
Mats-S
Hej, har du möjlighet att förklara det här med några bilder, ärligt talat hänger jag inte riktigt med i alla svängar :sweat::thinking:
Rita gärna lite egna linjer i bilderna om det hjälper.

Här är en tråd på forumet som beskriver hur du lätt fixar så att passbiten följer taket:
https://www.byggahus.se/forum/threads/passbit-vid-ojaemn-vaegg.218390/
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Du kan ta minsta måttet, skruva dit den. (enklast med spikpistol underifrån) sen fogar med målar fock sen målar taket en gång och målar in fogen så blir det snyggt...

vill man få det riktigt rakt å snyggt så kan man tejpa innan man fogar..

alltså tejpa rakt sen foga och dra med fingret , lämna tejpen nertill och ryck upptill.. sen måla.. ta bort andra tejpen sen klart....:D
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Hej, har du möjlighet att förklara det här med några bilder, ärligt talat hänger jag inte riktigt med i alla svängar :sweat::thinking:
Rita gärna lite egna linjer i bilderna om det hjälper.

Här är en tråd på forumet som beskriver hur du lätt fixar så att passbiten följer taket:
[länk]
Kan förstå att du inte fattar mitt röriga inlägg, sent på nattkvisten dessutom :crysmile::sweat:
Här är en bild på skåpen. Mot taket är det ca 30 mm och till höger om skåpet ska det vara ca 72 mm. Vi ska skjuta skåpmodulerna åt vänster för rätt mått.
Väggen till höger är sned,. Det är gjort så från början i huset.

Det ska upp ett 40 cm skåp framför ventil där det ska sågas ut för en böjt rör som ska ut på skåpets vänstra sida. Det är för frånluften. Med en tallriksventil som blir inställd för rätt luftflöde.


Vägg med vita omonterade köksskåp, sned vägg till höger, markeringar för 30 mm och 72 mm utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
Själva passbiten är väl utredd nu, såga den något mindre och foga enligt inlägget ovan. Osågade sidan mot överkant skåpet.
M Marijairena skrev:
skaffa en sptotskena, fast montering en bit in i rummet sen skulle den kabeln dras till takuttaget och att en duktig elektriker ska kunna göra en bra lösning kring detta så att det blir en stor "bubbla " som ska hänga ner från själva takuttaget.
Förstår inte vad som menas med "stor bubbla"?
Det finns ju speciella tak-doslock som bygger ca 1cm för utsläppet av elkabeln till belysningen. Använd ett sådan så kommer du att kunna öppna dörren till skåpet, finns ju massor med utrymme kvar i det även när du satt i ventröret.
Vitt tak-doslock för elkabel utsläpp, designat för att spara utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Själva passbiten är väl utredd nu, såga den något mindre och foga enligt inlägget ovan. Osågade sidan mot överkant skåpet.


Förstår inte vad som menas med "stor bubbla"?
Det finns ju speciella tak-doslock som bygger ca 1cm för utsläppet av elkabeln till belysningen. Använd ett sådan så kommer du att kunna öppna dörren till skåpet, finns ju massor med utrymme kvar i det även när du satt i ventröret.
[bild]
Ja, jag har fått mer information här nu och förstår att det finns lite plattare varianter. Känner mig mycket mer nöjd nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.