.
Redan som rubriken antyder, så råder det ett klart förhållande mellan eldstad och Rökgastemperatur.
Vilket jag tror de flesta håller med om.






Vänta med att svara tills jag skrivit klart. Så ser Ni vart hän det bär.

Rally just nu...
 
Redigerat:
Och så gick tiden, 60 minuter för redigering av inlägg ut...


Nåväl.

Vad förväntar man sig av en gammal eldstad eller en ny som ska installeras?

Oftast går det inte att kombinera alla som t ex:

* Avge värme i mängd, mycket snabbt.

* Avge väme lång tid efter att elden falnat.

* Ge i huvudsak mys, framför brasan under kortare tid.

* Långsam brinntid av bränsle.

* Låg förbrukning av bränsle.

O s v.


Mina egna erfarenheter av eldstäder.

* Militär tältkamin av plåt.
Bra värme, kontinuerlig inmatning av ved. Ingen förmåga att lagra värme, kräver eldvakt om man ska överleva i minus 30 grader.

* Kökspisar av gjutjärn.
I huvudsak för matlagning, men även för uppvärmning. Kräver ständig inmatning av värme. Ingen värmelagring, förutom i murverket runt ikring.

* Köksspis med vattenmantel. Gjord för matlagning, ibland med bakugn.
För uppvärmning av ett eller flera vattenelement i angränsande rum. Vattnet värms upp och avger värme under viss tid.

* Små Husqvarna gjutjärnskaminer, ibland grönemaljerade. Har en steninsats som dels skyddar gjutjärnet, men även lagrar värme. Avger värme några timmar efter att elden falnat. Vissa har ett öppningsbart lock överst och sen finns det en stekplatta inunder.
Använder några sådana (kasserade utan steninsats, på jaktpass).

* Electrolux Warmvind ren plåtkamin, modell större, med glasluckor och inbyggd fläkt.
Ger bra med värme, när fläkten går. Kyls snabbt ned när elden slocknat.
Används till myseldning och för att snabbt få upp värmen i sommarstugan. Stöttar med direktel, lågt ställd.

* Kakelugnar.
Mysigt med öppna luckor, Rätt eldat så ger en sån värme under lång tid. Värmer klart ett större rum.

* Öppen spis.
Hög mysfaktor, i princip ingen lagring av värme.

* Öppen spis med, med Jötul Peis 17 A värmekassett.
Öppna glas dörrar, går då att elda som öppen spis.
* Stor Täljstenskamin med bakugnMed stänga minskas luftströmnningen från rummet och ut via skorstenen, och då blir det ordentligt hett.
Specen säger 17 kW, och det lär stämma. Öppna förnster mitt i vintern.
Tyvärr inget som lagrade värme i den öppna spisen jag byggde. Kunde byggt med täljsten runt om.

, vikt 2 ton med täljsten och lite gjutjärn och glas i luckorna.
Principen för denna liknar en kakelugn. D v s långa rökgaskanaler inne mellan tjock täljsten.
Eldar man på morgonen som nu på vintern, förblir kaminen varm till kvällen. Så eldar vi på kvällen, vara till morgonen., har jag sett några gånger
Placeringen mitt i stugan, med öppen planlösning, är optimerad. Värmer hela enplanshuset, utom garaget.

* Gjutjärnskamin Jötul. Ser ut som en stenstod på Påskön.
En otrolig värmemaskin för att nå hög värme på rekordkort tid. Ett ilägg med stängd lucka ger värme under 2 - 3 timmar. Sen är det kallt.
Finns att köpa gnistgaller att använda om man eldar med öppen lucka, typ öppen spis. Luckan i sig går att skjuta in under kaminen, på ett smart sätt. Ingen fläkt eller täljsten.
En riktigt vedslukare av rang!

* Värmekista.
En murad kista bredvid köksspis. Oftast med material från platsen, typ gråsten. Ju tyngre dess bättre.
Rökgaserna fick efter det man fått upp draget i spis och skorsten, med spjäll ledas in genom kista och sen in i skorstenen. Kistan blev go o varm under lång tid. Minns inte hur man sotade kistan.
 
Redigerat:
.

Att en eldstad, t ex kassett i öppen spis, kan avge avsevärd värme råder inget tvivel om.
Men frågan är hur mycket bränsle som måste tillföras, och hur mycket försvinner ut genom skorstenen?

Ex. Mätte temperaturen mitt i skorstenens rökkanal när jag fyrade upp min nuvarande Täljstenskamin. Det var drygt under 200 grader med stäng eldstadslucka.
Med bara lite glöd kvar, drygt 100 grader.
Utsidan av kaminen är go och varm.
Två av skorstenens sidor vätter in i ett av sovrummen. Helt perfekt och lagom värme där.

Lagringen och upptagning av värme är mycket god. Ca 85 % av den energi som finns i veden tas dessutom tillvara.

Mycket lite försvinner åt kråkorna vid eldning.

- Nu stängdes spjället mellan kamin och skorsten, så då får kråkorna frysa.

Ett kriterie på effektivitet och nyttjande av den energi, som finns lagrad i bränslet, måste ändå vara rökgasens temperatur.

- Välkomna med egna erfarenheter och synpunkter.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Och så gick tiden, 60 minuter för redigering av inlägg ut...
Dagens bästa skratt.:D

Kan tillägga Roslagsspisen. Fullständigt värdelös konstruktion utan eldningsroster där man eldar direkt på den kylande gjutjärnsbotten. Ingen plats för askan. Glödheta gjutjärnsrattar och glödhet spärrpinne bakom som måste tryckas in med smala fingrar för att få upp luckan för vedinläggning.
Konstruktion lika genialisk som diskbänkar av plastic som inte tål värme.

Husqvarna kamin med emalj eller Ankarsrum 86 Viking också med emalj är användbara konstruktioner och ser snygga ut utan att ha något missprydande järnskrot inne.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C
H Hybro skrev:
* Electrolux Warmvind ren plåtkamin, modell större, med glasluckor och inbyggd fläkt.
Lustigt att du nämner Warmwind, vi hade en sådan i lägenheten när jag växte upp. Men det var en dieselkamin.

kamin
media
https://digitaltmuseum.se/021026356895/kamin
 
En ordentlig kamin helt byggd i täljsten resp kakelugn.

Bygger på liknande principer, att rökgaskanalerna är långa inuti de båda.

Troligtvis absorberar och bevarar täljsten mer värme än det material som en kakelugn är uppbyggd av.

Rökkanalerna i bl a flera av Tulikivis kaminer, bl a modell KTLU 2050, är stora inuti sidorna.
Alltså där rökgaserna går nedåt och sedan vidare in i skorstenen.

Ser att det finns typ plåtkaminer, med en eller flera skivor täljsten.
Säger sig självt att de inte lagrar lika mycket värme, än en som väger 10 gånger mer.
Går inte att jämföra med t ex en kakelugn.
 
Redigerat:
Ang Warmwind kaminer.
Vi hade en fotogeneldad sådan på 60-talet i sommarstugan. Inte speciellt effektiv, vad jag minns.
Men den brann hela tiden, dag som natt.

Den jag skrev om ovan är helt vedeldad.
 
C
H Hybro skrev:
Troligtvis absorberar och bevarar täljsten mer värme än det material som en kakelugn är uppbyggd av.
Tvärtom faktiskt, skulle jag vilja påstå. Den specifika värmekapaciteten är ungefär densamma för täljsten och tegel - ca. 0,8kJ/kg°C. Men då är det per kg. Ett kg täljsten har ju en avsevärt större volym än 1 kg tegel.

Låter lite bakvänt, men grejen med att använda täljsten i kaminer torde alltså vara att den har låg värmelagringsförmåga per volymenhet(?)
 
Ja, allt går ju att vända på.

Vilken praktisk erfarenhet har du av kakelugn respektive större tung täljstenskamin?
 
Redigerat:
C
H Hybro skrev:
Ja, allt går ju att vända på.
Nja, vända vet jag inte, det var ju vetenskapliga fakta. Har inga direkta åsikter i frågan.

Vilken praktisk erfarenhet har du av kakelugn respektive större täljstenskamin?
Har eldat i kakelugn, rörspis, öppen spis, vedspis och kamin hela livet, men just större täljstenskaminer skall jag inte påstå att jag har någon praktisk erfarenhet av.
 
En kakelugn ligger rätt nära denna i effektivitet enligt egna erfarenheter. Kakelugn med eld i nedre facket och varm bakugn ovanför, omgiven av stenar och trägolv, i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Eldade i bakugnen också, då vi skulle steka pizza.).
Lättare att inom rimlig tid, typ 1.5 timmar, från kall kamin, få bra värmeutstrålning.

Hittade på nätet ca 2 kW/h över ett dygn generellt för kakelugn.

Specen för min kamin är 5 kW, vilket bör vara när den är som varmast.

Bild på en text som beskriver eldningsinstruktioner för en Tulikivi ugn, inklusive vedmängd och uppvärmningsråd.

Jag eldar som mest kallaste vintern max 30 kg ved / dygn, av erfarenhet.

Detta verkar stämma med riktlinjerna från Tulikivi, då kaminen väger strax under 2000 kg.

Går till som så, att jag först tänder en mindre brasa, och efter ca 15 minuter staplar eldstaden full med ved.
Hela tiden med typ begränsad tilluft.

När kaminens sidor börjar bli ordentligt varma, vilket sker när första inlägget brunnit ned, lägger jag i en gång till.
Om jag så vill så kan jag nu öka förbränningsluften till max.
Får bränna ut, och stänger sen spjäll mellan kamin och skorsten.

Gör samma procedur på kvällen, om så behövs.

Under höst o vår räcker det med en eldning om dagen. 5 -15 KG ved.
 
Redigerat:
Skillnaden blir att när du eldar i en kakelugn på rätt sätt. Dvs med stängda luckor och tillskjutet spjäll. Ja givetvis inte helt tillskjutet. Då så går det åt mycket mindre ved. Jag har eldat i kakelugn i många år och det är en väldigt effektiv värme källa i förhållande till mängden ved. 4 st vedträn håller kakelugnen varm i ca 12 timmar. Så 8 st per dygn. Men givetvis ger den betydligt mindre värme än en stor tulikivi. Fast å andra sidan så ska det ju in ganska mycket ved i den
 
Jo, eldning går till på liknande sätt.
D v s begränsad tilluft utifrån, eller forcerad, om jag vill.

Värmer hela kåken, inte bara ett rum.
Ingen annan värmekälla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nja, vända vet jag inte, det var ju vetenskapliga fakta. Har inga direkta åsikter i frågan.


Har eldat i kakelugn, rörspis, öppen spis, vedspis och kamin hela livet, men just större täljstenskaminer skall jag inte påstå att jag har någon praktisk erfarenhet av.
C cpalm skrev:
Tvärtom faktiskt, skulle jag vilja påstå. Den specifika värmekapaciteten är ungefär densamma för täljsten och tegel - ca. 0,8kJ/kg°C. Men då är det per kg. Ett kg täljsten har ju en avsevärt större volym än 1 kg tegel.

Låter lite bakvänt, men grejen med att använda täljsten i kaminer torde alltså vara att den har låg värmelagringsförmåga per volymenhet(?)
Men faktan är fel.

täljsten har densitet på ca 3kg på dm3. Tegel har ca 2kg per dm3. Dvs täljsten högre massa per volym, och lagrar 50% mer per volym. Det är därför den lämpar sig så väl som material i kaminer.
 
Redigerat:
Att elda en tulikivi och elda en kakelugn är två helt olika saker. Den ena det vill säga en tulikivi ska eldas snabbt med fullt öppet spjäll. Dock ska tilluften i botten vara tillskjutet. Den ska inte heller eldas med mer än 15 kg ved per dag detta under förutsättning att den heter KTLU 2050/1. Jag misstänker att det även på den modellen är totalt förbjudet att elda både uppe och nere samtidigt. Kunde dock inte hitta den faktan när jag snabbläste. Den värmer mellan 40-90 m2 yta.

En kakelugn däremot ska eldas långsamt med luckor stängda och spjäll tillskjutet till hälften. Direkt när den är utbrunnen stängs spjället och den behåller värmen i upp till 12 timmar när det är dags för nästa lägg. Denna värmer då ca 16 m2. Vet ej vikten men ca 230 cm hög och 60-70 cm bred.

Givetvis så är det skillnad på hur stor yta de olika kaminerna värmer.Det är oxå en stor vikt skillnad. Men det jag vill ha sagt efter att prövat båda 2 i många år är att jag får bära mycket mindre ved till kakelugnen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.