Hej,

Vanligen fäster jag dörrar med karmskruv men i senaste jobbet stötte jag på problem som jag beskrivet i denna tråden så nu siktar jag på att köra fogskum. Väggarna består av lekablock vilket troligen är en anledning varför karmskruvar fungerar sådär.

RvKIIiJ.jpg

Dörren sitter redan på plats med 4 karmskruvar men behöver fästas i övre vänster hörn och undre höger hörn. Glipa mellan dörrkarm och vägg är allt från par mm till 2 cm.

Min tanke är att använda "vanlig" fogskum runt hela karmen eftersom flex verkar ge en mjuk fog, här vill jag att dörren ska sitta strum.

Vad jag förstår måste man sätta distanser mellan dörrblad och karm innan man trycker i fogskummet, hur tillverkar man dessa? Jag misstänker att kilar inte är någon bra idé? Hur många bör man sätta? Och hurt ska de pressa? Man vill ju inte göra märken i karmen eller bladet häller.
 
Vanliga karmskruv?
Pröva med karmhylsor(tror jag det heter) och lättbetongskruv istället
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vanliga karmskruv?
Pröva med karmhylsor(tror jag det heter) och lättbetongskruv istället
Ja jag har kört vanliga men långa karmskruv där jag satt plugg i väggen. De där karmhylsorna verkar ju riktigt intressanta! Så man skruvar i dem från utsidan av karmen sen kan man justare karmen på plats genom att pressa(skruva) karmhylserna mot väggen. Efter det förrborrar man med 8 mm betong borr och sen bara skruva in nya skruv.

Verkar ju riktigt bra faktiskt!

Men nu sitter redan dörren på plats så som vi vill ha den och då tror jag och hoppas att fogkskum är lösningen.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Använd skruv för lättbetong istället dom skruvas utan förborrning och det finns dom som är avsedda för karmhylsor (med tryckfördelningsplatta/bricka mot porösa väggar).
Om det är svårt att fästa karmen så kan du komplettera med fogskum som en sista utväg om inget annat fungerar, flexibelt fogskum är att föredra.
Angående distanser så beror det på om dörrbladet sitter i karmen kan du använda distansklossar mellan dörrblad och karm annars får du fixera karmen med tex reglar.
Tänk på att inte använda för mycket fogskum då man helst vill slippa skära i fogskummet vilket öppnar porer, det är bättre att lägga 2 lager samt spruta lite vatten på fästytorna innan du fogskummar.

Tänk på att man använder långa skruvar i porösa väggar även om du väljer skruv med plugg så bör de vara långa även pluggarna.
 
Du spänner bara dit reglar mellan karmarna, för att karmarna inte ska bågna inåt.
Är du orolig för märken så lägg små bitar masonit mellan karm och regel.
Nu har du öppet, så fogskummet kommer inte pressa så värst mycket.
 
Aha, ja jag kommer sätta upp fler dörrar framöver och då ska jag se till att använda annan infäsning, karmhylsor verkar ju intressanta.

Eftersom det redan finns hål i väggen nu så blir det såvr att sätta något som som kräver nya hål. Det blir stor risk för sprickor med resultatet att dörren inte sitter så fast som jag önskar.

Varför är flexibelt bättre? I detta fallet uppelver jag att det krävs en hel del kraft för att hålla karmen i det läge den behöver vara i nu och då är jag rädd för att flex kommer flexa tillbaka. När man läser omdömen så säger man att fogen blir klart mjukare än standard fogskum?

Min tanke är att ha dörren isatt och sätta distanser kanske 4 st på långsidorna och 2-4 på kortsidorna.
 
Hur länge ska man vänta på skummet att expandera och torka innan man kan ta bort distanserna och öppna dörren? Total torktid verkar vara 24 timmar, är det så länge jag måste vänta kanske?
 
S snowjim skrev:
Hur länge ska man vänta på skummet att expandera och torka innan man kan ta bort distanserna och öppna dörren? Total torktid verkar vara 24 timmar, är det så länge jag måste vänta kanske?
12h är väl lämpligt iaf. Vi skummade på kvällen och tog bort stämp morgonen efter.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Om du sprejar vatten med en blomspruta innan du fogar så härdar skummet betydligt snabbare du kan även spreja vatten på fogen innan den härdat.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Hej,

Vanligen fäster jag dörrar med karmskruv men i senaste jobbet stötte jag på problem som jag beskrivet i denna tråden så nu siktar jag på att köra fogskum. Väggarna består av lekablock vilket troligen är en anledning varför karmskruvar fungerar sådär.

Dörren sitter redan på plats med 4 karmskruvar men behöver fästas i övre vänster hörn och undre höger hörn. Glipa mellan dörrkarm och vägg är allt från par mm till 2 cm.

Min tanke är att använda "vanlig" fogskum runt hela karmen eftersom flex verkar ge en mjuk fog, här vill jag att dörren ska sitta strum.

Vad jag förstår måste man sätta distanser mellan dörrblad och karm innan man trycker i fogskummet, hur tillverkar man dessa? Jag misstänker att kilar inte är någon bra idé? Hur många bör man sätta? Och hurt ska de pressa? Man vill ju inte göra märken i karmen eller bladet häller.
Om det är öppet på sidorna trycker inte skummet något särskilt på karmen. Men se upp så skummet inte kommer på de målade ytorna. Det är helt omöjligt att få bort när det väl stelnat. Jag hade tejpat hela karmen och likadant fäst någon papp på dörrbladet.

Eller ta ur dörren medan du skummar. Ett par tillsågade reglar kan vara mothåll så karmen säkert inte bågnar.
 
A andersmc skrev:
Om det är öppet på sidorna trycker inte skummet något särskilt på karmen. Men se upp så skummet inte kommer på de målade ytorna. Det är helt omöjligt att få bort när det väl stelnat. Jag hade tejpat hela karmen och likadant fäst någon papp på dörrbladet.

Eller ta ur dörren medan du skummar. Ett par tillsågade reglar kan vara mothåll så karmen säkert inte bågnar.
Haha, ja man kan väll säga att jag missade att läsa på ett par saker här. Fick lite på dörren men det han jag putsa bort innan det fäste sig allt för mycket(tror jag). Däremot karmen fick en del på sig som jag senare fick skrapa bort så gott det det gick. Kan hända jag får måla det där sen men det är inte hela världen i detta fallet.

Eftersom jag inte hade någon acetone hemma så provade jag T-röd, lacknafta och terpentin, inget löste fogmassa. Dessutom hade jag endast fått tag i masken med partikel filter, d.v.s inget gasffilter så man blev lite förgiftad där ett tag.

Nu vet man iallafall att det ska tejpas rejält, man kommer garanterat få skum där man inte vill ha det, precis som med färg.

Efter en timme tog jag bort det som stack ut så nu står det och torkar tills imorgon, får hoppas det klarar av att hålla trycket när jag tar bort kilarna från karmen.

Innan skumfogen borrade jag faktiskt ett hål flr en karmskruv i övre vänster hörn där jag skruvade karmskruven rakt in i lättbetogen och det verkar som att det faktiskt gjorde lite nytta.
 
På våra linoljemålade fönster var det jättelätt att ta bort torkat fogskum. Likaså våra teakdörrarna/karmar. Så det skiljer sig kanske lite åt vad man målar fönsterna/dörrarna med. Kanske inte fäster på oljade ytor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.