Jag håller på att bygga ett skåp runt elcentral och larm i källaren. Det blir en ”liggande” låda med en lucka som är tänkt att öppnas uppåt. Jag har satt fyra gångjärn provisoriskt, tanken är att fräsa in dem, täcka allt med glasfiberväv och måla över.
Provmonterat skåpslucka med fyra gångjärn i en källare under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ha varit bortrest en vecka kommer jag hem och ser något jag först inte förstår vad det är:
Gångjärn med två knäckta skruvar på en källarvägg av spånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ha grubblat lite inser jag att två av skruvarna har knäckts, skallarna låg på golvet under. Jag köpte dem just för att vara små nog så att skallarna skulle bli helt infällda, men har jag helt enkelt köpt för klena skruvar då?
En förpackning med skruvar märkta 3.0 x 40 på en arbetsytan, indikation på byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror inte jag kan köra så mycket grövre. Behöver jag fler gångjärn kanske? Eller är konceptet feltänkt från början? Har inte så mycket erfarenhet av sånt här snickeri :)
 
  • Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
Tanken är att ha en pinne som i motorrummet på vissa (billigare) bilar. Alltså en stötta på mitten som kan hakas i lämpligt hål i luckan. Där är en list i mitten, för elcentralen, men det bör gå att få bort höljet på den, lådan blev ganska djup som synes. I värsta fall går listen att skruva bort, den är fäst med vinkeljärn.
 
Jag byggde en liknande låda för annat ändamål fast helt utan gångjärn. I srgen har jag borrat in fyra träpluggar som möter motsvarande hål på lockets insida. Vill man öppna kan man helt enkelt ta bort hela locket.
 
  • Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
Tack för tipsen! Jag funderade över att inte ha några gångjärn och bara hänga den på plats, anledningen till att det blev gångjärn är dels för att den blir för tung att lyfta ner enkelt i kombination med att det ändå är relativt ofta jag behöver öppna. Det är inte bara elcentralen som sitter bakom utan larm, nätverksswitch och router. Just routern är det som oftast har behövt kommas åt, även om den är av hygglig kvalitet så har den behövt startas om en och annan gång. Man kunde förstås delat upp i flera luckor, men som grejorna sitter finns det inte någon given plats att dela på, och jag tänkte att det blir renast så här.
 
För att stärka upp utökade jag från fyra till sex gångjärn, och bytte till 4 mm skruvar. Jag fräste in gångjärnen lite djupare och planerar att spackla över innan glasfiberväven. Efter att även ha monterat tre kullås och en enkel stötta ser det ut så här:

Öppet elskåp under konstruktion med sex gångjärn, kullås, stötta och plats för drivdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppstärkt brun MDF-panel med sex infällda gångjärn och utrymme för drivdon, installerad under tak med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomrummet till höger är tänkt att husa drivdon till spotlights som ska upp i taket i rummet.
 
Det blir en svårjobbad elcentral.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det blir en svårjobbad elcentral.
Mm, nu ska det väl förhoppningsvis inte behöva jobbas så mycket i den. Skulle det bli aktuellt med större jobb som att byta ut hela rasket eller nåt så går det ju att både hänga upp luckan på nåt annat vis och som sagt skruva bort staget i mitten.
 
Efter att ha gått och grubblat ett tag så vaknade jag en morgon och bestämde mig för att göra om inbyggnaden i alla fall. Surt när man lagt ner rätt mycket både tankemöda och energi på att få till en lösning, men jag kände att lådan blev onödigt bulkig och kunde vara i vägen för biljardbordet som det är tänkt ska stå bredvid. Även om det blev en del extrajobb så gav jag mig på att flytta det som går, larm och nätverksgrejor, in i pannrummet som ligger bredvid. Det blev klart luftigare, nu återstår bara att bygga ett mindre skal att hänga över elcentral och jordfelsbrytare:
Delvis ombyggt rum med öppen elcentral och kabeldragning, betongvägg och OSB-skiva i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förhoppningsvis har man lärt sig något till nästa gång, och jag fick köpt och testat en fräs helt i "onödan" :)
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.