G guggen skrev:
Har själv använt det, blåst i i gammalt hus utan inre broms eller stopp för 8-9 år sedan. Fungerar ur isoleringshänseende, men dammar en del numera. De första åren höll sig möss mm borta pga av boraxen. Men ej längre.
Intressant att höra om att mössintresset ökar med åldern. Bör ju stämma.
 
Rek Rek skrev:
Intressant att höra om att mössintresset ökar med åldern. Bör ju stämma.
jag läste ngnstans att boraxen "försvinner" eller förlorar sin verkar efter några år.
 
G guggen skrev:
De första åren höll sig möss mm borta pga av boraxen. Men ej längre.
Och du vet att det var borax i den?
 
L lat skrev:
Och du vet att det var borax i den?
Japp
 
Jag valde aktivt cellulosaisolering med borax när vi isolerade. Det är ett salt (som förekommer naturligt), och vad jag vet inte volatilt över huvud taget. Det är starkt brand- och mögelhämmande. Det förbjöds nyligen som tillsats i kosmetika i EU, men jag har svårt att se att det är en hälsorisk i isoleringen, det tar sig knappast till huden därifrån i några större mängder.

Dessutom måste det ersättas med något annat som dödar mögel och hämmar brand om man tar bort det, vilket jag skulle gissa blir värre ur miljö och hälsosynpunkt.
 
  • Gilla
Rek och 2 till
  • Laddar…
Tror det är en komination av borsyra och natriumborat (borax) som används, om man ska vara petig. Borsyra avger vatten genom kemiskt sönderfall vid 100 grader eller mer. Natriumborat förekommer i en kristallstruktur med vatten löst bundet mellan molekylerna. Vattnet dunstar vid uppvärmning, vilket kräver energi som kyler isoleringen. Effekten är densamma, men i olika värmeintervall/stadier i brandutvecklingen.

Borsyra används annars inom sjukvården, bl.a. som örondroppar och vagitorier. Nog för att det saknas gedigen säkerhetsdata, men galet farligt är det i alla fall inte.

Jag hade föredragit borbaserade tillsatser framför ammoniumpolyfosfat som inte är mögelhämmande.

A arkTecko skrev:
Jag valde aktivt cellulosaisolering med borax när vi isolerade. Det är ett salt (som förekommer naturligt), och vad jag vet inte volatilt över huvud taget. Det är starkt brand- och mögelhämmande. Det förbjöds nyligen som tillsats i kosmetika i EU, men jag har svårt att se att det är en hälsorisk i isoleringen, det tar sig knappast till huden därifrån i några större mängder.

Dessutom måste det ersättas med något annat som dödar mögel och hämmar brand om man tar bort det, vilket jag skulle gissa blir värre ur miljö och hälsosynpunkt.
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Har själv använt det, blåst i i gammalt hus utan inre broms eller stopp för 8-9 år sedan. Fungerar ur isoleringshänseende, men dammar en del numera. De första åren höll sig möss mm borta pga av boraxen. Men ej längre.
Utan inre broms?
Vad hade du istället?
 
Vilken tillverkare valde du? Verkar som att många tillverkare aktivt undanhåller att deras produkt innehåller bor, för att inte skrämma bort kunder som inte kan sin sak. Man måste gräva i varudeklarationer för att hitta rätt..

A arkTecko skrev:
Jag valde aktivt cellulosaisolering med borax när vi isolerade. Det är ett salt (som förekommer naturligt), och vad jag vet inte volatilt över huvud taget. Det är starkt brand- och mögelhämmande. Det förbjöds nyligen som tillsats i kosmetika i EU, men jag har svårt att se att det är en hälsorisk i isoleringen, det tar sig knappast till huden därifrån i några större mängder.

Dessutom måste det ersättas med något annat som dödar mögel och hämmar brand om man tar bort det, vilket jag skulle gissa blir värre ur miljö och hälsosynpunkt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Isocell! Inte samma som icell.
 
A arkTecko skrev:
Isocell! Inte samma som icell.
Hej arkStecko, ser att du också bor i Skåne, hur tjock isolering valde du till din stucka? Det låg en skiva sen innan, kanske 70 men ser nu att det rekommenderas 300?
 
Det var snedtak och vi hade ca 220-250 mm tror jag. Gammalt hus, kunde inte riktigt bygga på takstolarna mer än så.
 
A arkTecko skrev:
Det var snedtak och vi hade ca 220-250 mm tror jag. Gammalt hus, kunde inte riktigt bygga på takstolarna mer än så.
Körde med vanlig hederlig isolering men till en annan gång vet jag att det finns alternativ. Tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.