Nu är jag bra förvirrad här. Ursäkta alla dumma formuleringar, men jag kan inget om ventilation.

Bor i en lägenhet byggd -64 med självdragsventilation och är i farten att byta spisfläkt.

Nuvarande fläkt är en s.k underbyggnadsfläkt med motor och sitter under ett överskåp. Kikar man in där ovanför fläkten så sitter det ett stort grått rör som är mjukt och tygaktigt. Det röret sitter i fläkten på höger sida och går sen ut någonstans till vänster uppe i taket bakom skåpen.

Lägenheten har som sagt självdrag och vi har egna kanaler som går upp på taket. Jag får inte ihop det eftersom det enligt Elon-butiken inte ska vara så. Man har antingen självdrag och då en fläkt med timer eller så har man egna kanaler upp på taket och kan då ha en fläkt med en egen motor.

Vad i hela fridens namn kan jag titta på för fläktar om vi har självdrag och egna kanaler från fläkten?
 
Hej, köksfläkten går ut via tak och kallas för imkanal. Normalt finns också en frånluftkanal separat i kök eller åtminstone i badrum. Ibland kan man utnyttja imkanal både som forcerad fläkt för matlagning och grundventilation i kök.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, köksfläkten går ut via tak och kallas för imkanal. Normalt finns också en frånluftkanal separat i kök eller åtminstone i badrum. Ibland kan man utnyttja imkanal både som forcerad fläkt för matlagning och grundventilation i kök.
Tack för ett pedagogiskt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.