Det finns en gård i närheten som har ett markareal på ca 150ha som jag och en kompis satt och funderade på vad som krävs för att kunna köpa.
Mestadels utav gården är skog, en del av det är avverkningsbar idag. Närhet till hästanläggning och till stan (potentiella inkomster på att hyra ut boxplatser) och kanske möjlighet att ta eget foder (kan inte hur det ser ut exakt med hag/åkermarker).
Gårdens pris kommer ligga på ca 20-25milj.
Kan ”vem som helst” köpa en sådan gård? Hur brukar upplägget se ut? Hur funkar det med lön från vanliga jobb som man får in, betalar man hyra till ex företaget eller dras det som ett vanligt lån?
Kan ens två personer med en månadsinkomst tillsammans på ca 80-90’ innan skatt, köpa en sådan gård?
Skriv gärna om det är något mer. Att man måste ha tillstånd från länsstyrelsen gällande djur/hästar har jag lite koll på
 
Självklart kan vem som helst köpa en gård om man kan finansiera köpet. Det handlar ju inte om småpengar direkt så hur tänker ni runt finansieringen?

En så stor gård kräver nog ett heltidsarbete, speciellt om ni tänker er att odla marken och ha djur. För det krävs även en viss maskinell utrustning som kräver investeringar.

Om du berättar mer hur ni tänkt det hela kan du nog få bättre svar.
 
Ta inte illa upp, men köpa en hästgård för uppåt 25 miljoner :surprised:!?
Beroende på hur din bank resonerar behöver du (och din tänkta affärspartner) lägga mellan 15 och 25 % av köpesumman kontant. Har ni de pengarna? Visserligen omfattas inte näringsfastigheter av amorteringskravet, men det är ju lätt att räkna ut att det blir saftiga räntor trots det låga ränteläget just nu. Banken räknar dessutom att låntagaren måste ha råd med ränta upp emot 7%, annars blir det inget lån...
Mtp det förväntade priset bör det finnas en hel del skog på fastigheten, och frågan är hur mycket som går att avverka för att få in pengar. Läs skogsbruksplanen noga!
Tjäna några större pengar på att inhysa hästar är nog svårt. Att ha egna hästar är ett för många meningsfullt och viktigt intresse, men det blir sällan eller aldrig någon ekonomisk vinst av det.
Är åkermarken bra är det god lönsamhet i vissa grödor, men det kräver både maskiner, tid och kunskap. Detsamma om en vill ha lantbruksdjur.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Sist jag kollade så fanns det inte några direkta pengar att tjäna på att hyra ut boxplatser. De tusenlapparna man får in äts fort upp av slitaget, som ju oftast är betydligt högre i ett hyrstall än ett privat stall.

Jag skulle tro att banken kan acceptera en lite högre låneandel mot att ni avverkar lite skog tidigt och använder den intäkten för att amortera. Men då gäller det att hålla koll på att skatten sköts, och att det ändå finns pengar för återplantering osv. Eftersom skogen är över 50 ha finns det dessutom krav på hur stor andel som får vara ungskog.

Ni behöver åtminstone samla ihop en miljon var, och ha möjlighet att lägga in en miljon till innan verksamheten kommit igång. Sen ska ni ha maskinpark och kunskap för att sköta både mark och byggnader.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ta inte illa upp, men köpa en hästgård för uppåt 25 miljoner :surprised:!?
Beroende på hur din bank resonerar behöver du (och din tänkta affärspartner) lägga mellan 15 och 25 % av köpesumman kontant. Har ni de pengarna? Visserligen omfattas inte näringsfastigheter av amorteringskravet, men det är ju lätt att räkna ut att det blir saftiga räntor trots det låga ränteläget just nu. Banken räknar dessutom att låntagaren måste ha råd med ränta upp emot 7%, annars blir det inget lån...
Mtp det förväntade priset bör det finnas en hel del skog på fastigheten, och frågan är hur mycket som går att avverka för att få in pengar. Läs skogsbruksplanen noga!
Tjäna några större pengar på att inhysa hästar är nog svårt. Att ha egna hästar är ett för många meningsfullt och viktigt intresse, men det blir sällan eller aldrig någon ekonomisk vinst av det.
Är åkermarken bra är det god lönsamhet i vissa grödor, men det kräver både maskiner, tid och kunskap. Detsamma om en vill ha lantbruksdjur.
Det är ingen hästgård idag utan det är framför allt mycket skog så hästarna skulle vara en bisyssla och det finns en ridklubb i närheten så priset på stallplats skulle vara lite högre än om det var långt ut i skogen. Men det skulle vara i en mindre skala för att hålla nere bråk och kiv. Alltså inte för att tjäna stora pengar på hästeriet .
Det vore en idé att gå till banken för att se vad de säger men ville höra runder först hur det fungerade, vad man ska tänka på mm.
Skogsbruksplanen ska jag skriva upp på listan!
 
P PatrikJo skrev:
Sist jag kollade så fanns det inte några direkta pengar att tjäna på att hyra ut boxplatser. De tusenlapparna man får in äts fort upp av slitaget, som ju oftast är betydligt högre i ett hyrstall än ett privat stall.

Jag skulle tro att banken kan acceptera en lite högre låneandel mot att ni avverkar lite skog tidigt och använder den intäkten för att amortera. Men då gäller det att hålla koll på att skatten sköts, och att det ändå finns pengar för återplantering osv. Eftersom skogen är över 50 ha finns det dessutom krav på hur stor andel som får vara ungskog.

Ni behöver åtminstone samla ihop en miljon var, och ha möjlighet att lägga in en miljon till innan verksamheten kommit igång. Sen ska ni ha maskinpark och kunskap för att sköta både mark och byggnader.
Sköta byggnader finns det kunskap om, lika så sköta företag. Dock är det marken som vi behöver mer kunskaper om men vad jag förstod det som så kan man få hjälp med den biten ex via södra cell eller vida.
Sen måste man ha koll på arrenden och när de går ut. Men det var väl inte alltid solklart vem som skulle få ha marken?
 
A Abies koreana skrev:
Självklart kan vem som helst köpa en gård om man kan finansiera köpet. Det handlar ju inte om småpengar direkt så hur tänker ni runt finansieringen?

En så stor gård kräver nog ett heltidsarbete, speciellt om ni tänker er att odla marken och ha djur. För det krävs även en viss maskinell utrustning som kräver investeringar.

Om du berättar mer hur ni tänkt det hela kan du nog få bättre svar.
Just nu har vi inte tänkt så mycket mer än att ta reda på fakta och hur det fungerar med bank, företag, mm.
Men hästar skulle bisyssla, inte det huvudsakliga. Vet sen inte hur mycket hagmark/åkermark det är till men skulle tro att det är mer skog.
 
Om det är hästintresset som lockar så skulle jag titta på möjligheten att stycka av gårdscentrum och lite hagmark för att köpa det, och låta någon annan köpa skogen. 150 ha är riktigt mycket och säg att det du egentligen är intresserad av att köpa begränsas till 5 ha.

Kanske är gårdscentrum och hagmark värt fem miljoner och skogen 20, då är det ju dumt att du försöker köpa något som är något annat än det du egentligen vill ha. Och säkerligen finns det andra som bara är intresserade av skogsskiftena.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Var ligger det, jag kanske är intresserad av skogen?

Obsevera att banken lånar ut till ca 75% av värdet som är kvar *efter man huggitt ner allt som går*. Avverkningsbar skog går generellt inte att belåna, den kan försvinna när som helst...

Var man varit skogsägare sen innan, så kanske de kan tänja lite. Och så har man ju fem gamla skogen att belåna.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om det är hästintresset som lockar så skulle jag titta på möjligheten att stycka av gårdscentrum och lite hagmark för att köpa det, och låta någon annan köpa skogen. 150 ha är riktigt mycket och säg att det du egentligen är intresserad av att köpa begränsas till 5 ha.

Kanske är gårdscentrum och hagmark värt fem miljoner och skogen 20, då är det ju dumt att du försöker köpa något som är något annat än det du egentligen vill ha. Och säkerligen finns det andra som bara är intresserade av skogsskiftena.
Tyvärr verkade inte nuvarande ägare intresserade av att vilja stycka av. Det är allt eller inget och det blir inget köp tidigare heller innan det kommit ut på marknaden.
Men nu är detta åter igen bara funderingar och kanske inte alls något som blir av. Men vet man inte hur saker och ting fungerar så är det bättre att ta reda på det innan man gör något än efter att man köpt.
 
Alltså, jag förstår inte, vad ska ni ha gården till? Det låter ju inte som att ni tänker bli bönder om ni ska ha kvar era nuvarande jobb? Och ni vill eg. inte sköta skogen och hästdelen skulle bara vara en bisyssla?

Nu vet vi ju ingenting om gårdscentrum/husen, skogen eller vilken stad gården ligger nära, men jag tänker spontant nästan tvärtom jmf. nötegårdsgubben vad gäller värdet på skogen vs. en liten hästgårdsdel. Men inser att det kan nog vara båda förhållandena beroende på faktorerna ovan.
 
K Kallens skrev:
jag tänker spontant nästan tvärtom jmf. nötegårdsgubben vad gäller värdet på skogen vs. en liten hästgårdsdel.
Ja, jag räknade inte på det, utan tog bara godtyckliga siffror som exempel för att göra en poäng om att det är dyrt att köpa en massa skog för att man vill åt ”hästgårdsdelen”.

Men säljer du 150 ha skog nära en storstad i södra Sverige för 5–10 millar tar jag det osett. ;)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
10,1 bjuder jag...
 
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
Damn it! :crysmile:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Hehe ja alla har vi olika utgångspunkter i huvudet.

Men förstår fortfarande inte varför TS vill köpa gården?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.