Hej,

Jag har bott två veckor i vårt nyköpta hus. Huset är byggt 1980. Relativt nya fönster , fjärrvärme och har tilläggsisolerad fasad. Snitt-elförbrukningen ligger de 11 första dagarna på 15,09 kwh/dag. Har inget att jämföra med så skulle vilja få er input.

Är det bra? Är det dåligt ?

Mobilskärmdump av elförbrukning med histogram och tidsfördelning av energianvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ser bra ut
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
 
Jag har en gammal kåk från -61 i Östergötland , köpt förra sommaren.
Just nu ligger jag på ca 1.6kW/h -> ca 40kWh /dag
Men mitt uppvärmingsystem fungerar bara si så där och allt varmvatten går just nu på el.
(kommer att bli ändring på det under sommaren är planen iaf)

Så jag tycker att det ser väldigt bra ut med dina siffror. :)
 
M MrDizzy skrev:
Jag har en gammal kåk från -61 i Östergötland , köpt förra sommaren.
Just nu ligger jag på ca 1.6kW/h -> ca 40kWh /dag
Men mitt uppvärmingsystem fungerar bara si så där och allt varmvatten går just nu på el.
(kommer att bli ändring på det under sommaren är planen iaf)

Så jag tycker att det ser väldigt bra ut med dina siffror. :)
Tack så mycket för din input , lycka till med ändringen i sommar !
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Jag tycker också att det ser ok ut.
Har själv en "basförbrukning" på ca 35kWh/dygn när det inte behövs någon tillförd värme till huset, utan endast varmvatten och hushållsel, och jag ser det som normalt.
 
galento
Ja det måste väl vara bra Svennebananen , vi brukar ligga på ca 450 kW/h
per månad under sommarhalvåret = ca 15 kW/h per dygn. Elektrisk varmvatten
beredare och hushållsel + att vi kör llvp på ac läget en hel del.
 
Tycker det ser bra ut, vi har också fjärrvärme i kåken så det som egentligen påverkar ens elräkning är ens vanor kring belysning, tv och hur nya vitvaror man har.

Vi snittar ca 23Kw/h per dag just nu, då är vi 5 i hushållet så blir många tvättmaskiner och torktumling.
En av oss vuxna är i princip alltid hemma så går lite mer el än om hushållet är tomt under arbetstid.

Våran prognos säger ungefär 6500Kw/h per år, du har vi även en avfuktare i krypgrunden som drar sitt.

Så håller ni er där kring 15Kw/h per dag med toppar under julbaket och liknande så kommer ni billigt undan på elen iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.