Har HA i en virtuel maskin på en windows PC med Virtualbox.

Kör jag Ookla Speedtest via CLI på PCn får jag 940/940 cirka.
Kör jag Bredbandskollen i en Browser i HA (i ett "kort") så får jag 750/940. Detta körs således i den virtuella maskinen, i HA. Tillräckligt nära för att klassas som samma resultat.
Kör jag däremot Speedtest integrationen i HA och anger samma server (Bahnhof) som ovan får jag ungefär halva hastigheten.

Några ideer om varför det blir såhär?

Graf som visar nedladdnings- och uppladdningshastigheter över tid för en internetanslutning.

Jag skulle vilja köra speedtest CLI direkt i VMn men jag förstår inte riktigt hur jag kommer åt commandline bakom HA. Får bara upp en HA-prompt med begränsade kommandon tillgängliga.
 
Det finns ju ett addon som heter Terminal & SSH där du kan komma åt det underliggande OS'et med. Verkar dock lite halvbegränsat men jag har inte undersökt det så noga då jag inte behövt det än riktigt. Sen vet jag inte om det faktiskt kräver att man kör HomeAssistant OS eller ej så det beror ju lite på hur du kör HA med.
 
Jag vet knappt hur jag kör HA. Jag laddade ner en image för Virtualbox som jag startade. Det ligger ju någon linux i botten i VM men jag fattar inte riktigt hur jag kommer åt underliggande OS.

Ska prova med terminal-add-on, enda problemet är att jag är för rostig på linux för att ta mig fram bekvämt.

I alternativ så får jag ju köra ett script på host-maskinen som sparar resultatet av testet på lämpligt ställe och sedan läsa in det, men det blir lite krångligt när man är ovan vid att scripta.
 
Om du kollar under Supervisor -> System så borde du få ett hum om hur det körs och vilket OS som ligger underst.

Sen undrar jag varför du vill köra speedtest via HA egentligen? :)
 
....det är ett enkelt sätt att kontinuerligt övervaka anslutningen och få statistik på det.

Skärmdump som visar Home Assistant operativsystemets version OS 5.10
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.