Efter grävning av nytt avlopp vill jag nu göra denna ytan till ev fin gräsmatta.
Har ni några tips om hur jag ska gå tillväga?

hur plattar jag till ytan, lägga till lager av jord osv..

jag är tacksam för alla tips!

lägger till några bilder nedan, så ni ser ungefär hur ytan ser ut idag.

Nygrävd yta med bar jord och avloppsrör som ska bli gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nygrävd yta med bar jord och avloppsrör som ska bli gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämn yta av uppgrävd jord och stenar med sikte på framtida gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ojämn, uppgrävd mark med stenar och klumpar av jord och en betongbrunn i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När är det gjort? Jag hade väntat tills året efter då det sätter sig rejält.
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Det bästa är att så gräsmatta på hösten, dels slipper du vattna så mycket men framförallt så får du bara bråkdel så mycket ogräs som hinner etablera sig innan gräset.

Annars är det till att jämna ut befintlig jord så den är följer den tänkta yta du vill ha med minst ca 5 cm undermått. Fördela ut gräsmattejord och grovplanera denna med stålkratta, minst 5cm tjockt lager.
Fräs ner gödsel NPK promagna som finns på granngården.
Använd sedan en lastpall upp-och-ner med några stenar på som du drar över ytan kors och tvärs för att ”harva” och få en jämn yta. Ännu bättre är ett stycke armeringsmatta.

Därefter sår du och myllar ner fröna, jag tycker det funkar bra med en lövräfsa och sist så ska du köra över ytan med en gallervält. Sen är det bara att vattna, vattna och vattna igen :). Jordlagret ska hållas fuktigt (dvs vattna lite och ofta) hela tiden och detta är mycket lättare på hösten.

Lycka till!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det bästa är att så gräsmatta på hösten, dels slipper du vattna så mycket men framförallt så får du bara bråkdel så mycket ogräs som hinner etablera sig innan gräset.

Annars är det till att jämna ut befintlig jord så den är följer den tänkta yta du vill ha med minst ca 5 cm undermått. Fördela ut gräsmattejord och grovplanera denna med stålkratta, minst 5cm tjockt lager.
Fräs ner gödsel NPK promagna som finns på granngården.
Använd sedan en lastpall upp-och-ner med några stenar på som du drar över ytan kors och tvärs för att ”harva” och få en jämn yta. Ännu bättre är ett stycke armeringsmatta.

Därefter sår du och myllar ner fröna, jag tycker det funkar bra med en lövräfsa och sist så ska du köra över ytan med en gallervält. Sen är det bara att vattna, vattna och vattna igen :). Jordlagret ska hållas fuktigt (dvs vattna lite och ofta) hela tiden och detta är mycket lättare på hösten.

Lycka till!

Stort tack för svaret!
Hur bör jag jämna ut och platta till nuvarande jord på bästa sätt, innan gräsjorden läggs på?
 
Nu är det kanske lite sent, men en variant som jag testar i vår är att jag har ett område som jag fixade till i höstas och det har jag nu täckt över med svart plast och tjocka presseningar för att i viss mån dämpa tillväxten av ogräs. Nu ligger det täckt och väntar på att jordtemperaturen ska bli sisådär 8 grader och att väderprognosen ska se okej ut innan jag sår. Jag täckte också täcka de sådda områdena igen den första veckan – det verkar som att gräsfrön gror bra utan sol så länge det är varmt.

Så om det inte är läge att så ännu kanske du kan försöka täcka över jorden när du jämnat till. Det kommer kanske hjälpa en liten aning mot ogräset i alla fall. Min erfarenhet är att det ändå blir lite som växer men det får inte samma fart som om det har sol. Marken kommer nog sätta sig fram till nästa vår, men det går ju att jämna till genom att dressa i omgångar om det inte är alltför bedrövligt.
 
A Albertini skrev:
Stort tack för svaret!
Hur bör jag jämna ut och platta till nuvarande jord på bästa sätt, innan gräsjorden läggs på?
Beror lite på hur tung jorden är men ett varv med jordfräs och sen grovjustering med skyffel och stålkratta och några varv med ”pallharven” brukar gå bra.
 
Stefan N Stefan N skrev:
När är det gjort? Jag hade väntat tills året efter då det sätter sig rejält.
avloppsbygget skedde I November förra året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.