Hej!
I min 70-tals-brflägenhet skulle jag måla skåpsstommarna samt sätta nytt kakel i köket och riva ner den urgamla fusk-insatta kolfilterköksfläkten samtidigt.
Tänkte att det naturligtvis skulle vara en spiskåpa kopplad till den mekaniska centrala ventilationen istället, gick och köpte en billig Franke (se bilder).

Efter köpet river jag ner den gamla kolfilterfläkten och börjar lite inse varför någon för 20 år sedan valt en sådan och låtit utluften gå upp i taket... det blir väl omöjligt att dra ett rör till ventilationsdonet (som också behöver bytas) när det sitter så lågt tyvärr.

Troligen har det väl ursprungligen suttit en spiskåpa där, som sett helt annorlunda ut än dagens moderna billiga Franke.

Hur skulle ni med erfarenhet lösa situationen?


Hälsn BrfChris
 
  • Avtäckt lågt sittande äldre ventilationsutlopp i kök med synliga kablar och rör, bredvid eluttag på vägg med spackelspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt i kök med borttagen gammal köksfläkt, synligt utlopp i väggen och oskålad spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny inköpt Franke köksfläkt oplacerad ovanför en spis i ett renoveringsprojekt i 70-talskök, med synlig elanslutning och gammal vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Googla på

rektangulära ventilationsrör plast

Så finns det alternativ som kanske passar
 
Ska du använda befintlig öppning ser det ut som att kåpan behöver hänga under skåpen, det blir varken särskillt snyggt eller praktiskt.

När det ser ut sådär så brukar det hänga något som ser ut som en skåplucka på gångjärn som döljer utrymmet och vinklas ut när man lagar mat, en primitiv variant av spiskåpa.

Det enda som blir riktigt bra är att göra en ny öppning till kanalen högre upp, typ lite ovanför eluttaget, sätta en stos och ansluta där istället, gjuta igen nedåt.
Är ju lite tråkigt jobb men inget som är svårt egentligen och går att lösa med borrmaskin, hammare, huggmejsel
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Tack för svar, att ta upp ett nytt hål i ventilationskanalen var väl det jag fruktade...jag får skylla mig själv när jag köper en ny spiskåpa utan att kolla innan köp hur det såg ut i väggen, har aldrig sett ventilationen mynna så lång ned tidigare.
 
Jag tog bort min spiskåpa och monterade in en fuktstyrd fläkt. ovanför fläkten monterade jag en glasskiva med metall kant. Min fläkt går på tomgång men så fort jag ställer en kastrull på spisen eller brygger kaffe går fläkten upp på full fart.
Ofta startar man inte spisfläkten eftersom den bullrar mycket och då är det praktiskt att ha en fuktstyrd som startar av sig själv någon minut efter att man ställt kastrullen på spisen. Så aldrig men en köksfläkt för min del!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.