KnockOnWood skrev:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

För att börja kollen i alla fall :)

Försök inse att detta med golvvärme är lite av en dagslända, som fångar journalister och därmed oss andra.
Om man tänker efter, så finns det ju inget mervärde i att just golvet är varmt.
Ta på ett par tofflor, så känner du inte golvtemperaturen över huvud taget.
Det är luftens temperatur du känner, alltså den luft du har runt hela kroppen, inte bara runt fötterna.
På 1970-talet var det "takvärme" som gällde. Hur många har det idag?
Det här är ju bara en sammanställning eftergifter för ett misslyckat utförande och allmänt ointresse. ;)
En riktigt utförd golvvärmeinstallation (dagsslända sedan slutet av 70-talet) kostar betydligt mer om en hantverkare gör den, men egen installation kostar knappast något med rätt förutsättningar. Högre komfort med lägre rumstemperatur. Luftens temperatur upplevs också högre i och med att all tillförd värme strålar upp från golvnivå och fortsätter uppåt (no shit!). Massivt trägolv gör varken till eller från på yttemperaturen.
Om man sedan trycker in en isolerande matta för stegdämpning som man gör under laminat, får man skylla sig själv. Det är döfött redan i teorin.
 
Redigerat:
JohanLun skrev:
Jag lade massivt furuträgolv med fris i köket jag håller på med nu, innan var det grangolv, massivt, men tyvärr gick det inte att återanvända...

Massiv fiskbensparkett skulle jag absolut gärna ha i något rum.

Jag ogillar starkt sviktande laminat och fuskparkettgolv, men vi har det i de flesta rum i huset, tyvärr tror jag flera av rummen är omgjorda (kattvindars väggar omgjorda till sovalkover etc) så det inte går att få fram originalgolven. Jag hoppas jag har orken att få massiva trägolv på de flesta ställen...

Men laminatgolven är ju billiga att lägga in och byta ut, och hyfsat praktiska. Jag förstår att många väljer dem. De som svarar i denna tråden är troligen de som avviker från mängden... med att vilja ha massiva trägolv.

Min tro är, håller man sig borta från spånskivor, laminat, MDF och arbetar med massivt trä så behöver man inte byta något utan det håller livet ut. Är man typen som VILL byta och göra om är det bortkastat att satsa på bra material...
Det här är nog en hyfsad beskrivning av tillvaron för de flesta. Verklighetens många olika faktorer gör sig påminda och man får kompromissa.

Själv kan jag konstatera att känslan av att gå barfota på massivt obehandlat trä är ljuvlig i jämförelse med att gå på laminat, plastmatta, klinker el betong. Obehandlat trä känns varmt mot fötterna, vilket inget av de andra materialen gör. (Vi har ingen golvvärme.)
 
  • Gilla
ivigtut och 1 till
  • Laddar…
Cujo skrev:
...
Idag avser dom flesta ett simpelt "klick-golv" när dom säger parkett... Dvs en fejk-produkt som skall efterlikna äkta vara. Om man vill köpa äkta parkett idag måste man säga "stavparkett", annars får man fejk-parkett.

Vi har haft den här diskussionen tidigare på byggahus, så jag vet att jag är ganska ensam om min åsikt...
Det är inget du behöver be om ursäkt för!
Jag har, liksom många andra, gått på det här eufemistiska snacket, och lagt in ett klickgolv från en känd tillverkare.
Visserligen snyggt på ytan, men vad som är därunder har vi egentligen ingen aning om.
Ångrar det vilket som! Hade hellre haft ett rejält trägolv med plank rätt igenom.
 
Freco skrev:
Sorry för OT men du har inga bilder?
Här kommer några stycken. Kanske inte vad du vill ha, säg till i så fall.
Det är alltså ett obehandlat golv på en s.k. "klimatvind", alltså ouppvärmt utrymme.

Obehandlat trägolv på en klimatvind med synliga kvistar och vit väv i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obehandlat trägolv på ouppvärmt vindutrymme med röd soffa och vit, mönstrad kudde i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obehandlat trägolv på ouppvärmt vindutrymme med öppen dörr och trämöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obehandlat trägolv på ouppvärmt vindutrymme med kartonger och matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:)
 
  • Gilla
Murkenlurk och 3 till
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Har lagt massivt trägolv och golvvärme till många kunder och till mig själv utan några problem, alltid skruvat/spikat på traditionellt vis i bjälkarna.
Är det vattenburet eller elektrisk golvvärme då?

Tänker att elektrisk i form av "värmematta" skulle funka under ett flytande massivt golv om jag har spånskivor under?
 
På landet har vi massiva trägolv. Jag är inte säker på att på att lamellparkett tål att kallställas.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Behöver man verkligen golvvärme i övervåning om man bor i södra delen av landet? Jag upplever mitt massiva grangolv som behagligt även barfota kalla dagar i övervåningen.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Är det vattenburet eller elektrisk golvvärme då?

Tänker att elektrisk i form av "värmematta" skulle funka under ett flytande massivt golv om jag har spånskivor under?
Vattenburet.
 
yonna yonna skrev:
Behöver man verkligen golvvärme i övervåning om man bor i södra delen av landet? Jag upplever mitt massiva grangolv som behagligt även barfota kalla dagar i övervåningen.
Det är kanske tveksamt,
Men man behöver ju ändå ett värmesystem, och då kan man ju lika gärna välja golvärme, om man har det i resten av huset., lättare att få det att funka bra med en systemtemperatur , och om man har värmepump så blir den betydligt effektivare med golvvärme än med radiatorer
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Intressant tråd. Är det bara jag som bast massiva plankgolv för att det är det enda som andas något så när. I källare med risk för lite fukt verkar det vara helt perfekt.
 
  • Wow
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Jag la 16 mm massiv ekparkett i fiskbensmönster i hela huset när jag byggde. Limmat på betong med ingjuten golvvärme. Räknar inte med att lägga något mer golv i livet.
 
  • Gilla
Gudahov och 1 till
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Det är kanske tveksamt,
Men man behöver ju ändå ett värmesystem, och då kan man ju lika gärna välja golvärme, om man har det i resten av huset., lättare att få det att funka bra med en systemtemperatur , och om man har värmepump så blir den betydligt effektivare med golvvärme än med radiatorer
Vi resonerade på samma vis, har golvvärme även på övervåningen ihp med ett 27mm furugolv, så kan värmepumpen alltid jobba mit en myckett låg framledning vilket föbättrar pumpens verkningsgrad väsentligt.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Det är kanske tveksamt,
Men man behöver ju ändå ett värmesystem, och då kan man ju lika gärna välja golvärme, om man har det i resten av huset., lättare att få det att funka bra med en systemtemperatur , och om man har värmepump så blir den betydligt effektivare med golvvärme än med radiatorer
Har 2 el element i övervåningen som aldrig satts på under dessa drygt 16 år. Jag vill ta bort dem men avråds (om jag skulle sälja huset). Värmekällan, pelletskamin i vardagsrummet, värmer upp hela huset (Skåne). I vår del av landet är det bara badrummet där golvvärmen är en trivselfaktor - om det ligger i bottenvåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.