Hej,
Jag har ett litet problem med min gustavsberg 325x toalett..
Det rinner/läcker vatten i toaletten efter cisternen har fyllts upp. Känns som att den fortsätter att fylla på smått/väldigt sakta efter cisternen fyllts upp/flottören nått max-läge.

Förra veckan bytte jag cisternpackning, ventilboll och cisternbultar eftersom det läckte ut lite vatten på golvet. Självklart glömde jag montera någon grej på en gummislang och tappade bort det självklart efter jag satte ihop toaletten.. försöker vara lite händig och lära mig att fixa själv istället för att ringa rörmokare

Jag har en bild som kanske kan förklara vad det är som gummislangen är ansluten till, se bifogad bild.

Bilden är tagen på min andra toalett som är exakt likadan som den jag har problem med. Det som fattas är det ”svarta pluggen/membran” eller vad det är som är bakom centumpelaren som gummislangen är ansluten till.

Där den grejen som fattas, i hålet, så rinner vattnet ner i brädden och sedan ut i toaletten..

Nu undrar jag vad slangen med pluggen/membranet har för funktion? För påfyllningen stannar vid full cistern och sedan smyg fyller vatten något vis!? Om det är dem grejerna som fattas och orsakar problemet, går det få tag i ny slang och plugg/membran?

Jag kan även nämna att i den fungerande toaletten så stannar vattennivån under slangen och når aldrig pluggen/membranet.

Vad kan jag göra?

Tacksam för all hjälp/tips jag kan få!

Mvh/ Demir
 
  • Insidan av en Gustavsberg 325x toalettcistern med synlig flottör och saknad del där en gummislang ska kopplas till.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en Gustavsberg-toaletts cistern med synlig flottör och ansluten gummislang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Är det någon som kan dessa muggar?
Jag har också problem med en Gustavsberg 325 x.
Inloppsventilen öppnar inte.

Den blå grejen till höger är en del av ventilen, den flyter väl upp när toan fylls.
Om jag rör lite på den blå grejen så börjar fyllningen, och kan funka allt från en enda gång till några ggr, men sen ofunkar det igen.

Jag har lyft bort den blå, och skruvat loss det som heter servoventil där under och svalkar och rengjort allt, men det funkade bara någon dag efter det.
Inuti en toalettcistern med en synlig inloppsventil och en blå flytkula.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Jag skulle säga det tråkiga svaret:

Byt till en ny fluidmaster.

:thinking::thinking::thinking:
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nejdå, det var inte alls något tråkigt svar.
Det var bra, dels verkar det finnas en lösning, dels kan jag sluta att ödsla tid på nuvarande konstruktion. (y) :)

Jag var dock tvungen att googla 'fluidmaster'.
https://www.vvsochbad.se/fluidmaster-varldens-mest-saalda-flottorventil-278940
Och den verkar vara lite lik, och åtminstone fungera liknande Gustavsbergs egen Flottörventil Nordic 3, RSK 779 03 71.
https://www.vvsochbad.se/gustavsberg-flottorventil-universal-1121951

Och jag hade börjat ana att jag kanske skulle behöva byta, för om jag kollar sidan med reservdelar, så ser den inloppsventilen inte ut som min
https://www.gustavsberg.com/se/prod...stol-reservdelar/spare-parts/item/csev206592/
Utan är ju den där RSK 7790371.

Jag får väl helt enkelt byta hela ventilarmaturen då.
Då du föreslår fluidmaster så anar jag att du tycker det är en bättre ventil än gustavsbergs egen. Är det ditt råd, så tar jag fluidmastern, även om den är ett par hundringar dyrare.

ps, jag har mycket kalkhaltigt vatten, påverkar det vilken ventil man bör välja?
 
Krilleman
GBG-varianten kan jag inte uttala mig om då jag inte pillat på den alls.

När jag körde service så monterade företaget endast fluidmaster...
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men du verkar tycka fluidmaster funkar väl.
Jag kör på den..., säkra kort är bra om det bara gäller max ett par hundra spänn, inte är jag sugen på att skruva snart igen. :)
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Mikael_L
Nu är det klart. Jag tror fluidmastern är lite tystare.
Ny flottörventil och dess förpackning placerade på en stängd toalettstol, monteringsdelar på locket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredningen i en toalettstol med en nyinstallerad fluidmaster och en orenad tank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag lyckades inte med steg 4 och 5 i monteringsanvisningen, det när man ska spola ur ev skräp.
Jag kanske var trög, men nu chansar jag att det inte var något skräp.
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.