Fortsättning följer:

Fick brev från Sergel Kredit, Telia hade tagit kreditupplysning på mig, vilket inte ska vara relevant, ordförande bekräftar att det är fler än jag som drabbats

har nu planer på att sätta routern i garderoben som finns i Hallen, har beställt en del nätverkskablar från
av-connection i danmark
 
En fråga; var jordar du den skärmade kabeln? För det är väl plasthölje på båda sidor iaf i routern?
 
Även utan jordning av skärmen minskar utstrålningen av relevanta frekvenser en hel del.

Sedan är utstrålningen från tp-kablar låg redan till att börja med. Skärmen hjälper mest vid stora buntar av nätverkskabrar där överhörning mellan kablar minskas.
 
  • Gilla
steask och 1 till
  • Laddar…
som petersv skriver så fungerar en skärm som inte är jordad, om man ska jorda ska man göra det på rätt vis (inte i Elnätets Jord)
ofta är anlutningen på en dator jordad på Stationär dator, mindre vanligt på bärbar

Ett gäng med Kvalitetskablar från Goobay bla. en TP-kabel med viklad RJ45, 2st korsade mfl.:
ACtC-3fqArub2-05V-NePrH-YYdg3ddaKt2x-Gi6r8vZMWqTyUVCLbPWyExfOwu0yVpMQoT6I5AENkRep6u07ILLZJLRVfwNkX9m-aQ3tDXbhgUHUd8GlDQtgcTkC4xXhkXA6dpaLV_ZYL8y-tFGG09dEmKH=w1257-h942-no
Kabelkanaler från biltema 10*15mm 3st:
ACtC-3cLmgzUTO-GRVLTfddKB7SmtHsVUGwzMR2GOXNCK9pvcdOpdiPeovwTwwOFGtJIMI02EPkSsDaj406L12ReQhmA_A9Eunv_Op9doxlfOw_T95SIpbZcw6cNStgs3bc-nzaMzrzukP-uflsaRUyKRQRa=w1257-h942-no
nu är den inte så utsatt för åverkan, den gamla kanalen kan tas bort:
ACtC-3dnDk726TtAbasTRghsohxCi9ddSUu8IGN57h1TEZ1HLTpW7xZ5_nofSDw6NMwju1ToxoBGMmCvx3OzmuFRpaph2eft5NRocBwaUKqCXTZ71Tmd3_1toYxUL0ikxl2tOshqZImpiFyr3EeaonJN7jfh=w1257-h942-no
Routern nu monterad i garderoben:
ACtC-3cToBr4DBIchBDSB8-qk0r3TUbi1tKHbpR0uJw3g_C8qGVOvB0qYL4XQdS6_vyBe7QPYkOmcgF9snXiH-paCDNq1I6D0bd_-PGpuQHd5ByRxaetdw7sxNmCxzwhhK49vCLx9Gf6na2sQwLYlyiXyp5C=w1257-h942-no
Från Routern ned till Mediaskåpet, 0109 utnyttjas till överförning av telefonen (RJ45 pin 3-6):
ACtC-3eR4B39EsKLe3Px1ht9H95Ek1Iq_PhXpRGU3hoVVjD1eHt89Jx47L6_UsUYcMHbnA60Wy5SSlV2Mh6kCRIaKNq5Q3ng3RRXIXfVmeWbr8t2WReBaNAKT5_nRF3Ha0SuOT5WEyR_pz-F3i0OxXyczseV=w1257-h942-no
Tillfällig bastation innan porteringen från Comhem är klar:
ACtC-3ftJ8ey3VWMOftbiUAAVLTR0B9WBpHlmEi9NR4Q4aX7J2-k1JUxbjvQE_0pQndToczRPVkrhGEz0uyK0JD8eIkH6rtXJCiDzoIBEqcVHQ7qy0hzYl6jUG7muK_YY9jX1I2YJvjbCJhMXUqzJEjQmX12=w1257-h942-no
En Switch från Wish på platsen där routern nyligen satt:
ACtC-3fH-otYyN_uq2PZpusOmbzLhTuRR49zp0Pm57H9bcHARAwYpMGyXrsTq1RkZN7Qz7Z6361YP9ugKRO2wuxVchMonoQqCDYu2eGtrA7FVasELvm7gs78_vHvTYMjbkZ06gL8j1vjKBoLe0TFmfaHonk4=w1257-h942-no

Båda Switcharna kommer från Wish:
https://www.wish.com/product/5d8c7ac78e41d443e5ce9ab6?share=web
https://www.wish.com/product/5df9eb5064f49e0e5be6c328?share=web

Jag använder inte med följande nät-agg av säkerhetsskäl
tme.eu har alternativ

båda drivs med 5 Volt och behöver 600mA vadera
dc-plugg: den vita: 5.5/2.5 mm den svarta 5.5/2.1 mm
:cool:
 
P petersv skrev:
Även utan jordning av skärmen minskar utstrålningen av relevanta frekvenser en hel del.

Sedan är utstrålningen från tp-kablar låg redan till att börja med. Skärmen hjälper mest vid stora buntar av nätverkskabrar där överhörning mellan kablar minskas.
både ja och nej skulle jag säga.

Utan jordning kan du få mer störningar i en skärmad (STP )än om du körde vanlig tp (UTP) Eller foiled (FTP)i vissa lägen , varit med om det ett par gånger i hallar /installation där man drainat fel eller inte alls på skärmand (STP/STP) , beroende på att störningarna kan byggas upp i höljet utan att kunna ta vägen nånstans enkelt förklarat om de inte är korrekt drainad. Ganska knepig med Kontaktering också att dels få draintråden korrekt ansluten mot kontaktens metallbläck . Och konsumentutrustming har mycket sällan stöd för korrekt drain /jord (att ansluta mot elnätets jord är fel , )

Personligen skulle jag om jag har ett behov köra foiled men inte sftp , edit , eller CAT 7 när jag tänker ett varv till , de är sheildade i varje par och ratade för ännu mindre tolerans av crosstalk
 
Redigerat:
Detta är en myt.

En helt oterminerad skärm skapar en bättre isolation av de relevanta frekvenserna än en oskärmad kabel.

En dåligt kontakterad skärm skulle kunna leda till passiv intermodulation, men det skulle i så fall vara något som påverkar saker som mobilnät. Men där är alla andra källor till pim som dåliga metallfästen till utrustning ett mycket större problem.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Samtidigt är störningar i våra bostäder ganska minimal, t.o.m. försumbar, det är ju dessutom digital överföring.
Sedan kan dålig kvalité på material och komponenter i produkter självklart påverka prestanda.
 
Min fru skulle kväva mig i sömnen om jag hade lämnat kablarna som färgglada ormbon längs väggarna...
 
  • Gilla
  • Haha
Allmäntvetgirig och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
A a128 skrev:
Ett gäng med Kvalitetskablar från Goobay bla. en TP-kabel med viklad RJ45, 2st korsade mfl.:
:cool:
Men veckans citat.... Kan väl inte påstå att du har någon större garanti för den kvalitén. Goobay är ju kända för sin höga kvalité... Tyvärr så tillverkas det få riktigt bra kablar numera.
Sen borde du även undvika wish om du är mån om att slippa få störningar i din radiomottagare:) Det som kommer från wish saknar certifikat.
 
Det är bara att slå på en mottagare på mellan eller kortvåg så finns det hur mycket störningar som helst, oavsett produkter från Wish eller inte :cry:
 
En switch från TP-Link med plåtchassi och skärmade RJ45 är inte speciellt dyr och har livstids garanti. ;)

En central ”jordpunkt” och undvika jordslingor, inte jorda ihop grejer som i sig är jordade, är väl en bra utgångspunkt :rolleyes: om man vill använda skärmad kabel.
TP-Link switch med plåtchassi och flera skärmade RJ45-portar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.